ایرانیان جهان
تحریم به زودی یقه چین را هم، می‌گیرد
چهارشنبه 16 مهر 1399 - 11:48:44 AM
ایرانیان جهان - تحریم به زودی یقه چین را هم، می‌گیرد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6881260
٠
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نماینده چین در سازمان ملل در بیــانیه‌ای مـشترک از طــرف 26 کـشــور بــه مجمع عمومی سازمان ملل از آمریکا به خاطر نقض حقوق بشر انتقاد کرده و ضمن درخواست برای لغو کامل و فوری تحریم‌های یک‌جانبه، از وجود تبعیض نژادی نهادینه‌شده ابراز نگرانی کرد. این بیانیه از طرف کشوهای آنگولا، آنتیگوا، بلاروس، بروندی، کامبوج، کامرون، چین، کوبا، کره شمالی، گینه استوایی، اریتره، ایران، لائوس، میانمار، نامیبیا، نیکاراگوئه، پاکستان، فلسطین، روسیه، سنت وینسنت، سودان جنوبی، سودان، سورینام، سوریه، ونزوئلا و زیمباوه ارائه شد. با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و اثر گذاشتن بر تمامی کشورها و به‌ویژه کشورهای در‌حال‌توسعه بسیاری ادامه این سیاست‌ها را ظالمانه قلمداد می‌کنند. اگرچه هنوز شاهد انجام دادن اقداماتی قهری و یک‌جانبه هستیم که با هدف و اصول منشور سازمان ملل، قوانین بین‌المللی، چندجانبه‌گرایی و هنجارهای بنیادین روابط بین‌الملل مغایرت دارد و تاثیری غیرقابل انکار بر حقوق بشر دارند. به آن علت که مانع درک کامل توسعه اجتماعی و اقتصادی شده و از رفاه جمعیت به‌ویژه زنان و کودکان در کشورهای آسیب‌دیده از این بیماری ممانعت می‌کند. اقدامات یک‌جانبه قهری موجب کارشکنی در دست یافتن به حقوق سلامت شده و دست‌یابی به دارو و تجهیزات و فناوری پزشکی را دشوار می‌سازد. این واقعا در موقعیت شیوع کرونا وجود دارد. در این میان برخی بر این باور هستند که این قبیل بیانیه‌ها کارساز نیست و حتی جنبش به مراتب بزرگ‌تری همچون عدم تعهدها نیز نتوانسته است مانع چنین سیاست‌هایی شود. در راستای بررسی این مساله «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ داشته است که در ادامه می‌خوانید.
چه اتفاقاتی سبب شده است تا امروزه کشورهای زیــادی از سیـاست های تحریمی به سطوح آیند؟
به نظر می‌رسد که این قبیل بیانیه‌ها در کوتاه‌مدت نتیجه نخواهد داد زیرا تحریم‌ها بیشتر از جانب ایالات‌متحده است و اروپایی‌ها نیز بعضا در این تحریم‌ها دخیل هستند و چین نیز می‌داند به‌زودی اگر قرار باشد با این رویه این دو قدرت به روش خود ادامه دهند، تحریم‌ها برای این کشور نیز مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. در دوره ترامپ این تحریم‌ها به صورت جدی‌تری در دستورکار قرار گرفت و سبب شد تا کشورها به این مرحله برسند تا چنین بیانیه‌هایی صادر کنند و به سطوح آیند. این 26 کشوری که امروز ذیل این نامه امضا زده‌اند به دنبال جهانی کردن این مقوله هستند که در واقع مردمان این کشورها در شرایط سخت اقتصادی از این تحریم‌ها بیشترین ضربه را می‌خورند. در طول صد سال گذشته هیچگاه فشار تحریمی تا این میزان نبوده است. امروزه بسیاری از کشورها هستند که تحریم می‌شوند و هر روز نیز به دایره آنها افزوده می‌شود تا جایی که امروز قدرت‌هایی همچون روسیه و چین نیز تحریم شده‌اند و حتی کشوری همچون ترکیه نیز که عضو ناتو است نیز تحریم می‌شود.
آیا چنین بیانیه‌های می‌تواند نقشی موثر در عرصه بین‌المللی ایفا کند‌؟
غالب تحریم‌های وضع‌شده اقتصادی است اما تمامی آنها با اهدافی سیاسی وضع شده است. در این میان به‌وفور شاهد هستیم که کشورهایی به‌وضوح دچار تخلف می‌شوند اما تحریم نمی‌شوند و در مقابل برخی کشورها صرفا به‌واسطه یک ادعا تحریم می‌شوند و علت این امر در این است که کشور متخلف هم‌پیمان آمریکا یا اروپاست و هیچکس کاری به کار آنها ندارد. این بی‌عدالتی است که امروز صدای کشورهای مختلف جهان را درآورده است. باید توجه کرد در درازمدت این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد و می‌توان از مجامع قانونی پیگیر آنها بود و با یک اجماع جهانی این اقدامات ظالمانه را از بین برد. امروزه اشخاصی همچون ترامپ مانع اصلی این بیانیه‌ها هستند و بر تحریم‌های ظالمانه تاکید دارند. آنها بر این باور هستند که اگر تحریم‌ها را بیشتر کنند رای بیشتری در کشور خود کسب می‌کنند به همین علت سودای قدرت برای آنها گوش شنوایی باقی نگذاشته است. این قبیل بیانیه‌ها خود یک فشار است و برای اینکه تاثیرگذار باشد باید تداوم داشته باشد
هــمواره چنین حرکت‌هایی با شکست مواجه شده‌اند کــه نــمونه بارز آن جنبش غیرمتعهدها بود؟
تحریم‌ها و چند مساله دیگر سبب شده است تا قطب جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری باشد. جنبش غیرمتعهدها یک جنبشی بود که عدم وابسته به شرق و غرب بودند؛ هرچند کشورهایی که امروز تحریک‌کننده تحریم ایران هستند همچون عربستان عضو این پیمان بودند. این عضویت‌ها سبب شده بود تا جنبش غیرمتعهدها نتواند تصمیم درستی اتخاذ کند. جنبش غیرمتعهدها را غالبا کشورهای جهان سوم و درحال توسعه تشکیل می‌داد و این نیز کار را سخت می‌کرد زیرا ابزار قدرت را نداشتند اما حرکتی که چین آغاز کرده است شامل چند کشور قدرتمند در جهان می‌شود و به نحوی شکل‌دهنده یک قطب در مقابل آمریکاست. امروزه حرکتی که چین آغاز کرده است دارای قدرت نظامی و اقتصادی است و می‌تواند در مقابل آمریکا بایستد و حتی در شورای امنیت نیز نفوذ دارد و می‌تواند به مراتب موفق‌تر از جنبش غیرمتعهدها عمل کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/189368/تحریم-به-زودی-یقه-چین-را-هم،-می‌گیرد
بستن   چاپ