ایرانیان جهان
اردوغان خواستار حمایت اروپا از جمهوری آذربایجان شد
سه شنبه 22 مهر 1399 - 10:02:04
ایرانیان جهان - اردوغان خواستار حمایت اروپا از جمهوری آذربایجان شد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6901591
١٦٨
١
فارس / رئیس‌جمهور ترکیه طی تماس تلفنی با رئیس شورای اروپا ضمن متهم کردن ارمنستان به حمله به قلمرو جمهوری آذربایجان، خواستار حمایت اتحادیه اروپا از باکو شد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا خواستار موضع منسجم اتحادیه اروپا در خصوص تمامیت ارزی جمهوری آذربایجان در درگیری‌ با ارمنستان در خصوص منطقه «قره باغ کوهستانی» شد.
بنا بر گزارش شبکه روسی «اسپوتنیک»، دولت ترکیه در بیانیه‌ای در خصوص گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و میشل گفت: «رئیس‌جمهور (رجب طیب) اردوغان در حین تماس تلفنی با چارلز میشل گفت که ارمنستان به قلمرو (جمهوری) آذربایجان حمله کرده و همچنین از طریق حمله به شهر گنجه و منطقه توووز که خط لوله‌های گاز و نفت در آنجا قرار گرفته است، امنیت فراورده‌های انرژی اروپا را تهدید کرده است و از اتحادیه اروپا درخواست کرد که موضع منسجمی درباره تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان اتخاذ کنند».
اظهارات اردوغان در شرایطی مطرح شده است که در پی تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، وزارت خارجه ایروان با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که اقدامات تحریک‌کننده ترکیه ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند.
علی‌رغم آنکه بامداد شنبه هفته جاری (19 مهر ماه)، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه از توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد، مقام‌های دفاعی ایروان و باکو ساعاتی قبل از شروع آتش بش (12:00 به وقت محلی 10 اکتبر، 12:30 به وقت تهران 19 مهرماه) و دقایقی بعد از اجرایی شدن آتش‌بس، از حمله به قلمروهایشان خبر دادند.
دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 27 سپتامبر (ششم مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و دو طرف یکدیگر را به حمله به قلمروهایشان متهم کردند و از هما ابتدا، به صورت قاطعانه، ارمنستان را به اشغالگری متهم کرد و گفت که آماده ارائه هرگونه حمایت از جمهوری آذربایجان است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/191271/اردوغان-خواستار-حمایت-اروپا-از-جمهوری-آذربایجان-شد
بستن   چاپ