ایرانیان جهان
اجرای طرح کهاب و کنترل کاتالیست خودروها راهکاری موثر برای کاهش آلاینده ازن
پنجشنبه 24 مهر 1399 - 20:28:44
ایرانیان جهان - رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست به تشریح کیفیت هوای تهران و تاثیر آلاینده های ناشی از خودرو و سوخت بر آن در 6 ماه نخست امسال پرداخت.

به گزارش خبرخودرو، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست به تشریح کیفیت هوای تهران و تاثیر آلاینده های ناشی از خودرو و سوخت بر آن در 6 ماه نخست امسال پرداخت.
سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست تهران 14 ایستگاه و شهرداری 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد که با تجمیع اطلاعات شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست، شاخص ها روزانه توسط این سازمان مورد بررسی و اندازه گیری قرار می گیرد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 99 روش محاسبه شاخص کیفیت هوا بر اساس ابلاغ سازمان محیط زیست سخت گیرانه تر شده است. ضمن اینکه شش ماهه نخست سال 1399 در شرایطی به پایان رسید که به علت شیوع بیماری کرونا تغییرات قابل توجهی در تردد خودروها به علت تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و برخی صنوف به خصوص در سه ماهه نخست رخ داد. از سوی دیگر اجرای طرح ترافیک در این بازه زمانی در بسیاری از ایام متوقف شد و یا با کاهش زمان اجرای طرح مواجه شد.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تشریح کرد: اگر محاسبه کیفیت هوا طی شش ماه ابتدایی امسال مطابق با سال های گذشته صورت می گرفت، طی بهار و تابستان امسال 25 روز هوای پاک و 140 روز هوای قابل قبول و تنها 21 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس داشتیم اما تعداد روزهای پاک و قابل قبول سال 99 نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است ولیکن در مجموع کیفیت هوا در دو سال اخیر نسبت به سال 97 به وضوح بهتر شده و تعداد روزهای پاک افزایش یافته است.
میرزایی قمی درباره تاثیر آلاینده ازن برهوا گفت: آلاینده ازن به عنوان یک آلاینده ثانویه از واکنش های ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن حاصل می شود. از زمان آغاز اندازه گیری ازن در ایستگاه های سنجش آلایندگی تهران از سال 95 ، تعداد روزهای فراتر از حد مجاز در میانگین ایستگاه های شهر تهران طی ماه های های گرم افزایشی بوده است. این در حالی است که در مورد سایر آلاینده ها شاهد روند نزولی روزهای ناسالم هستیم. همچنین افزایش دمای هوا در تهران طی سالهای اخیر یکی از عوامل دیگر تشدید تولید ازن در هوا هستند. ضمن اینکه خودروهای دیزلی، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش سازهای ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید ازن تولید می کنند. همچنین استفاده از سوخت گازوییل در نیروگاه ها و پالایشگاه ها می تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.
وی در خصوص تاثیر آلاینده های ناشی از خودرو و سوخت بر کیفیت هوا اظهار داشت: سالانه حدود 91 هزار تن ترکیبات آلی فرار در شهر تهران تولید می شود که 78 درصد از آن ناشی از فعالیت خودروها است و 14 درصد آن نیز در اثر تبخیر بنزین در جایگاه های نگه داری و توزیع سوخت بنزین تولید می شود. سالانه حدود 72 هزار تن ترکیبات آلی فرار در اثر فعالیت خودروها در هوای تهران تولید می شود که خودروهای سواری و موتورسیکلت ها به ترتیب عامل تولید 31 و 28 هزار تن از این مقدار هستند. راهکار مقابله با کاهش اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار( به عنوان عوامل اصلی تشدید تولید ازن) تجهیز و یا تعویض کاتالیست موتورسیکلت ها و خودروهای بنزینی و گازسوز است.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تاثیر موتورسیکلت های کاربراتوری بر آلودگی هوا گفت: موتورسیکلت های کاربراتوری به دلیل احتراق ناقص مقادیر زیادی ترکیبات آلی فرار تولید می کنند و با وجود ممنوعیت تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از ابتدای سال 96 ، کماکان بیش از 90 درصد موتورسیکلت های کشور کاربراتوری هستند. در واقع با اجرای طرح های کهاب و کنترل کاتالیست خودروها می توان از میزان پیش سازهای ازن کاست.
میرزایی قمی یکی از آلاینده های خطرناک و موثر بر افزایش شدت آلایندگی را اکسیدهای گوگرد دانست و گفت: سایش تایر و لنت ترمز دو منبع مهم انتشار ذرات معلق ناشی از خودروها است که به طور متوسط روزانه حدود 17 تن ذرات معلق در اثر تردد وسایل نقلیه در هوای تهران منتشر می شود.در واقع تردد بهترین و کم آلاینده ترین خودروها نیز به علت سایش لاستیک خودرو عامل انتشار آلایندگی است.
وی در ادامه تشریح کرد: از مجموع ذرات منتشره در هوای تهران به ترتیب سهم کامیون ها 7.15 درصد، خودروهای سواری 14 درصد و موتورسیکلت ها 10 درصد است و سایر ناوگان حمل و نقلی 21 درصد بر کل انتشار ذرات معلق تهران سهم دارند. وسایل نقلیه موتوری نیز طبق سیاهه انتشار تهران سهم 8.60 درصدی از انتشار ذرات معلق و سهم9.82 درصدی از انتشار گازهای آلاینده دارند.در مجموع کاهش تردد وسایل نقلیه از طریق اجرای طرح هایی نظیر کنترل آلودگی هوای شهر، اشاعه دو چرخه سواری و تسهیل مسیرهای پیاده روی و پیاده راه ها تاثیر مهمی بر کاهش انتشار آلایندگی خودروها دارد. از سویی باید از انجام معاینه فنی خودروها به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش آلایندگی خودروها نام برد.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن اشاره به ارتقای کیفیت سوخت در تهران خاطرنشان کرد: پیرو ماده 2 آیین نامه فنی ماده 2 و الزام توزیع بنزین و نفت گاز یورو 4 در کلان شهرها و جایگاه های منتخب در محورهای مواصلاتی ، مقدار انتشار این آلاینده ها طی سال های گذشته به دلیل ارتقا کیفیت سوخت در بخش حمل و نقل و کاهش محتوای گوگرد آن کاهش قابل توجهی داشته و سازمان محیط زیست به صورت مستمر در حال پایش کیفیت سوخت مصرفی خودروها است.
میرزایی قمی در پایان تصریح کرد: پایش های انجام شده در سال جاری حاکی از آن است که محتوای گوگرد بنزین توزیعی در حد مجاز بوده و در خصوص گوگرد نفت گاز نیز با محتوای بالای گوگرد مواجه نیستیم. همچنین مقادیر بنزن موجود در بنزین در بهار 99 مطابق با استاندارد بوده و وضعیت گوگرد و آروماتیک ها نیز در تهران در وضعیت مطلوبی قرار دارد.به طور کلی می توان گفت کیفیت سوخت نفت گاز و بنزین در سال های اخیر روند صعودی داشته و محتوای گوگرد آن در حال کاهش است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/191931/اجرای-طرح-کهاب-و-کنترل-کاتالیست-خودروها-راهکاری-موثر-برای-کاهش-آلاینده-ازن
بستن   چاپ