ایرانیان جهان
چراغ زرد عربستان به سعد حریری برای نخست وزیری
شنبه 26 مهر 1399 - 10:07:40 AM
ایرانیان جهان - ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک رسانه عرب زبان نوشت که عربستان نمی‌خواهد حزب‌الله لبنان در ساختار دولت جدید لبنان مشارکت داشته باشد و به همین دلیل سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف این کشور درصدد تشکیل یک دولت غیر سیاسی با شعار "نجات اقتصادی لبنان" است اما در واقع هدف اصلی همان دور کردن حزب‌الله و تحریک نکردن سعودی‌ها است تا چراغ سبز را برای تشکیل دولت آینده به او نشان دهند.
سایت النشره در یادداشتی درباره تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست سعد حریری و نقش عربستان در آن نوشت: کشورهای منطقه درگیر بحران‌های مختلفی هستند؛ بحران‌هایی مانند جنگ قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان، درگیری‌ها با آمریکایی‌ها در عراق، رقابت ترکیه و اروپا بر سر اکتشاف گاز در آبهای مورد اختلاف میان ترکیه و یونان، جنگ در یمن و لیبی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تأثیر آن در جهان. اینها عواملی هستند که توجه کشورهای مختلف را از جزئیات تحولات لبنان منحرف کرده‌اند.
همزمان با این مسئله، لبنان با توجه به از هم پاشیدگی سیاسی-اقتصادی-معیشتی و امنیتی، وارد مرحله مذاکرات فنی درباره ترسیم مرزهای جنوبی (با رژیم صهیونیستی) می‌شود. اینگونه مشخص شد که زمان ورود به فضای مذاکره غیرمستقیم با تأیید شروط مطرح شده توسط نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان از سوی آمریکا تعیین شد. این مسئله تأیید می‌کند که زمان بندی برای این اقدام آمریکایی بوده نه لبنانی.
اما درباره پذیرش مسئولیت تشکیل دولت جدید توسط سعد حریری نیز باید گفت که حریری حاضر به بر عهده گرفتن این مسئولیت در دوره ریاست جمهوری کنونی لبنان نبوده و گفته می‌شود که یکی از دلایل این مخالفت استقبال نکردن عربستان سعودی از ریاست دولتی توسط حریری است که حزب‌الله در آن مشارکت دارد.
اکنون این سؤال مطرح می‌شود که اگر سناریوی عدم تمایل سعد حریری به بر عهده گرفتن ریاست دولت به دلیل چراغ قرمز عربستان صحت داشته باشد، پس چرا او این مسئولیت را بر عهده گرفت و مکلف به تشکیل دولت شد؟
منابع آگاه می‌گویند، این امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بود که از حریری خواست مسئولیت تشکیل دولت جدید لبنان را بر عهده بگیرد و به همین دلیل بود که سعد حریری تصمیم گرفت برای تبلیغ طرح خود در تلویزیون ظاهر شود و نامزدی خود را برای تصدی پست نخست‌وزیری لبنان اعلام کند.
طبق گفته منابع مذکور، ماکرون موفق به جلب رضایت سعودی‌ها برای ممانعت نکردن از بر عهده گرفتن ریاست دولت لبنان توسط حریری شد اما این به معنای چراغ سبز ریاض به نخست‌وزیر مکلف نیست؛ چراکه طبق اطلاعات به دست آمده، موضع عربستان نسبت به دولت جدید لبنان بستگی به ترکیب و ساختار وزرای کابینه دارد و به طور مشخص عربستان نمی‌خواهد حزب‌الله در این دولت مشارکت داشته باشد.
بنابراین می‌توان اینگونه گفت که چراغ قرمز عربستان به حریری برای تشکیل دولت به پایان رسیده و چراغ زرد جایگزین آن شده است.
به همین دلیل سعد حریری درصدد تشکیل یک دولت غیر سیاسی با شعار "نجات اقتصادی لبنان" است و تمام تلاشش را برای تحقق این هدف به کار گرفته است اما در واقع هدف اصلی از این تلاش‌ها دور کردن حزب‌الله و تحریک نکردن سعودی‌ها است تا چراغ زرد ریاض به چراغ سبز تبدیل شود.
درباره موفقیت سعد حریری برای تشکیل دولت نیز باید گفت که این مسئله به گفت‌وگوهای سیاسی وی با احزاب دیگر در ارتباط بوده که تا بدین لحظه به هیچ راه حلی دست نیافته است.
ترجمه حمید محمد طاهری

http://www.ilandnews.ir/fa/News/192115/چراغ-زرد-عربستان-به-سعد-حریری-برای-نخست-وزیری
بستن   چاپ