ایرانیان جهان
رای‌گیری پستی به ضرر ترامپ است؟
شنبه 26 مهر 1399 - 22:50:16
ایرانیان جهان - فرادید /متن پیش رو در فرادید منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رای غیرحضوری و پستی سابقه بسیار طولانی در آمریکا دارد. ارتشیان، سالمندان، کارگران روزمزد، آمریکایی‌های مقیم خارج از این کشور و ساکنان مناطق دورافتاده معمولا از رای غیرحضوری استفاده می‌کنند. در حقیقت 25 درصد (حدود 33 میلیون نفر) از رای‌دهندگان در انتخابات سال 2016 که به پیروزی دونالد ترامپ انجامید از طریق پست رای داده بودند؛ از جمله خود ترامپ.
با این حال در جریان کارزار‌های انتخاباتی امسال، اتهام‌های -بدون پشتوانه و شواهد- جمهوری‌خواهان و در راس آن‌ها دونالد ترامپ، موجب شده این بار رای‌دادن غیرحضوری (پستی) به یکی از جنجالی‌ترین مباحث انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بدل شود.
بخشی از این جنجال به این علت است که به علت شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای رای دادن غیرحضوری به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته (تا 50 درصد) و جمهوری‌خواهان به طور سنتی باور دارند که افزایش مشارکت غیرحضوری به نفع دموکرات‌هاست.
ادعایی که تاکنون شواهدی برای آن پیدا نشده است. آن‌ها همزمان رای دادن از طریق پست را مستعد تقلب می‌دانند؛ به این ترتیب که ممکن است برگه رای افراد بدون اطلاع آن‌ها پر و ارسال شود و یا حتی آن طور که ویلیام بار، دادستان کل آمریکا در مصاحبه اخیر خود مدعی شده بود "یک کشور خارجی هزاران برگه رای را چاپ و پست کند". فرضیه‌ای که بار برای آن هیچ نمونه تاریخی قبلی ارایه نکرده، اما می‌گوید همه "تئوری‌های منطقی" را باید مد نظر قرار داد.
همین موضوعات باعث شده که در چند هفته گذشته بسیاری از رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی به جزئیات چگونگی اخذ و صیانت از آرای پستی بپردازند.
کدام ایالت‌ها رای پستی یا غیرحضوری قبول می‌کنند و چه‌طور؟
اندیشکده بروکینگز که یک نهاد غیرانتفاعی و غیرسیاسی در پایتخت آمریکاست و از آن به عنوان "اثرگذارترین اتاق فکر جهان" یاد می‌شود با توجه به رواج باور‌های غلط پیرامون سیستم رای پستی در چند ماه اخیر، شروع به انتشار سلسله مقالات تحلیلی-توضیحی درباره سیستم انتخاباتی آمریکا کرده است.
دارل ام. وست، نایب رئیس و مدیر مرکز مطالعات نظام‌های حکومتی بروکینگز در یکی از این مقالات سعی کرده با طرح چند سوال و جواب ساده مشخصات سیستم رای غیرحضوری در آمریکا را توضیح دهد.
"ابتدا مهم است که بدانیم ایالت‌های آمریکا از دو روش متمایز برای رای غیرحضوری استفاده می‌کنند؛ ایالت‌هایی که برای همه رای‌دهندگان برگه و پاکت پستی رای ارسال می‌کنند تا خود ساکنان این ایالت‌ها میان حضوری یا غیرحضوری رای دادن یکی را انتخاب کنند؛ و دوم ایالت‌هایی که فقط برای کسانی برگه رای می‌فرستند که رسما درخواست رای غیرحضوری کرده باشند. برخی از این ایالت‌ها حتی برای ارسال‌پستی برگه رای دلیل موجه می‌پرسند. "
آن طور که موسسه بروکینگز در وبسایت خود توضیح داده واشنگتن، کلورادو، اورگان، یوتا و هاوایی 5 ایالتی هستند که برای همه رای‌دهندگان خود برگه رای و پاکت ویژه بازگرداندن آن را ارسال می‌کنند.
"با توجه محدودیت‌های کرونا، امسال 34 ایالت آمریکا به علاوه محدوده کلمبیا (واشنگتن دی‌سی - پایتخت) تسهیلات ویژه‌ای برای رای غیرحضوری درنظر گرفته‌اند تا از صف‌های طولانی و ازدحام در شعبات رای و افزایش احتمال سرایت بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنند.
از میان آن‌ها دست کم 30 ایالت برای ارسال برگه رای و پاکت ویژه پست آن هیچ دلیلی نمی‌پرسند. 11 ایالت دیگر هم به ساکنان خود وعده داده‌اند که ضمن آسان‌گیری برای درخواست رای غیرحضوری، امکانات ویژه‌ای برای این نوع رای‌دادن ایجاد کنند. "
سیستم رای پستی چه گونه کار می‌کند؟
به غیر 5 ایالتی که برای همه رای دهندگان ثبت نام کرده برگه رای و پاکت ویژه برگشت آن را ارسال می‌کنند، در مابقی ایالت‌ها کسانی که خواستار رای پستی هستند باید یا از طریق اینترنت و ایمیل و یا تلفن و نامه کتبی رسما درخواست کنند که برگه رای آن‌ها به آدرس رسمی‌شان ارسال شود.
دفتر انتخاباتی هر حوزه و ایالت، پس از دریافت درخواست‌ها، مشخصات متقاضیان مانند اسم، آدرس محل‌سکونت و شماره ملی آن‌ها را بررسی می‌کند تا از صحت این اطلاعات و واجد شرایط بودن متقاضی مطمئن شود.
پس از آن پاکت ویژه رای که در آن فرم‌های مربوطه و یک پاکت بدون نیاز به تمبر بازگشت قرار داده شده برای متقاضیان ارسال می‌شود. شهروندان پس از پرکردن برگه رای آن را در پاکت مخصوص گذاشته و روی پاکت نامه دربسته را امضاء می‌کنند.
پس از آن اداره پست نامه‌های حاوی رای را به حوزه‌های اخذ آراء محلی تحویل می‌دهد و مسئولان انتخابات هم پس از مطابقت دادن امضاء و مشخصات متقاضی با پاکت حاوی رای، اطمینان می‌یابند که رای دهنده قانونا برای انتخابات ثبت نام کرده و این رای پستی را از همان آدرسی ارسال کرده که در بانک اطلاعاتی به همراه مشخصات او ثبت شده است.
پس از آن پاکت دربسته به صندوق یا محل ویژه نگه‌داری آراء غیرحضوری فرستاده می‌شود تا پس از پایان زمان رای‌گیری در روز سوم نوامبر باز و به همراه سایر آرا شمارش شود.
برخی از ایالت‌ها، چون واشنگتن، در شمال‌غرب آمریکا، بروی هر برگه و پاکت رای بارکد ویژه‌ای چاپ کرده‌اند که به رای‌دهندگان و اداره پست و حوزه انتخاباتی اجازه می‌دهد مسیر و زمان رفت و آمد پاکت حاوی رای را به صورت آنلاین چک کنند.
آیا رای پستی امکان تقلب را بیشتر می‌کند؟
آن طور که موسسه بروکینگز در مقالات توضیحی خود تشریح کرده، مسئولان انتخاباتی در سراسر آمریکا تدابیری را برای رای غیرحضوری در نظر گرفته‌اند که عملا امکان تخلف در این سیستم رای‌دهی را تا حد بسیار زیادی غیرممکن می‌کند.
این تدابیر عبارتند از:
شما نمی‌توانید تقاضا کنید که برگه رای شخص دیگری به آدرس شما ارسال شود چرا که آدرس گیرنده باید با مشخصات قبلی که آن‌ها در مراحل ثبت نام برای شرکت در انتخابات اعلام کرده‌اند یکی باشد
حتی اگر شما بخواهید رای پستی ارسال شده را از صندوق پستی شخص دیگری بدزدید، این امکان به سادگی وجود ندارد چرا که تاریخ ارسال برگه رای مشخص نیست و افراد می‌توانند چند هفته قبل از انتخابات تقاضای خود برای دریافت رای پستی را اعلام کنند؛ بنابراین رای پستی در یک پنجره زمانی یک تا دو ماهه میان متقاضی و حوزه انتخاباتی رد و بدل می‌شود و عملا امکان کمین کردن برای دزدیدن آن از صندوق پستی بسیار دشوار خواهد بود
بعد از رسیدن برگه رای به حوزه انتخاباتی هم مسئولان حتی اگر لازم ببینند از سیستم چک کردن صحت امضاء استفاده می‌کنند و تمام مشخصات و آدرس فرستنده را با مشخصات رسمی در بانک‌های اطلاعاتی مطابقت می‌دهند
علاوه بر این اگر هر نامزدی به تخلف در آرای انتخاباتی حوزه خاصی اعتراض داشته باشد می‌تواند با ارایه شواهد از دادستانی و مقام‌های محلی و حتی فدرال بخواهد که به موضوع رسیدگی کنند
در آمریکا رای دادن به جای کسی دیگری یا دست‌کاری کردن برگه رای جرم محسوب می‌شود. مرکز مطالعات حقوقی برنان در دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک که مطالعات مفصلی درباره احتمال افزایش تخلفات انتخاباتی به علت افزایش آرای پستی را بررسی کرده می‌گوید "هیچ شواهدی وجود ندارد" که سیستم رای‌دادن غیرحضوری میزان تخلفات را افزایش داده باشد.
هر سال ده‌ها هزار از سربازان پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر جهان با استفاده از پست در انتخابات شرکت می‌کنند و آن طور که اندیشکده بروکینگز گزارش کرده تاکنون تقریبا هیچ موردی از تخلف مرتبط به آرای پستی آن‌ها گزارش نشده است.
دارل ام. وست با ذکر مثالی از آخرین تخلف تایید شده در انتخابات ایالتی سال 2018 به این نتیجه می‌رسد که علاوه پیش‌بینی‌های انجام شده برای پیش‌گیری از وقوع تخلف، در صورت یافتن شواهد، مکانیسم‌هایی برای مواجهه با آن تعبیه شده است.
"در جریان انتخابات سال 2018 در حوزه نهم کارولینای شمالی برای ورود به کنگره، یکی از اعضای ستاد نامزد جمهوری‌خواه، مارک هریس، به تقلب در آرای پستی و تشویق دیگران به تکرار تخلف در آرای پستی متهم شد.
کمیته فراجناحی انتخابات در این ایالت بعد از بررسی و اثبات اتهامات نتیجه گرفت که نتیجه این انتخابات را باطل کند و دستور به برگزاری انتخابات ویژه (دوباره) شد که قرار است سوم نوامبر امسال و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در این حوزه کارولینای شمالی برگزار شود. "
پیامد‌های سیاسی رای پستی برای احزاب اصلی چیست؟
دارل ام. وست، نایب رئیس و مدیر مرکز مطالعات نظام‌های حکومتی بروکینگز در مقاله توضیحی خود به نگرانی‌ها و ادعا‌های دو حزب اصلی آمریکا (دموکرات و جمهوری‌خواه) در ارتباط با پیامد‌ها و چالش‌های رای پستی پرداخته و به مطالعات دانشگاهی و مستقل در این رابطه هم اشاره کرده است.
"جمهوری‌خواهان از رای پستی می‌ترسند چرا که نگرانند این روش رای دموکرات‌ها را بالا ببرد. آن‌ها نگرانند که این روش به رای‌دهندگانی که به طور معمول میزان مشارکت‌شان پایین است امکان شرکت در انتخابات شرکت بدهد.
این شامل جوانان، افراد کم درآمد، اقلیت‌ها و آن‌هایی که دسترسی محدودی به وسائط نقلیه دارند می‌شود...، اما باید توجه داشت که یکی از اصلی‌ترین گروه‌هایی که از روش رای دادن پستی سود می‌برد سالمندان آمریکایی هستند که اغلب به جمهوری‌خواهان رای می‌دهند. "
"در جریان انتخابات ویژه سال 2020 در ایالت کالیفرنیا، جمهوری خواهان موفق شدند در مناطقی که درصد زیادی رای پستی دریافت شده بود، برنده شوند و حتی رقبای دموکرات خود را از کرسی‌ها پایین بکشند. آن‌ها این پیروزی‌ها را مدیون تلاش‌شان برای اطمینان از ارسال آرای غیرحضوری برای واجدان شرکت در انتخابات هستند. "
وست همچنین به تحقیق مفصلی که توسط دانیل تامپسون، جسی یادر، جنیفر وو و اندرو هال در دانشگاه استنفورد انجام شده اشاره می‌کند. این محققان انتخابات‌های روی داده در حد فاصل سال‌های 1996 تا 2018 (آخرین انتخابات سراسری) در سه ایالت کالیفرنیا، یوتا و واشنگتن را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که استفاده از سیستم رای پستی بر افزایش یا کاهش شانس پیروزی یکی از احزاب بر دیگری تاثیری نداشته است.
"احتمال این که صاعقه به شما بزند بیشتر از احتمال تخلف شما در رای پستی است! "
"مرکز تحقیقات برای عدالت برنان" که یک موسسه پژوهش حقوق در دانشگاه نیویورک است و تمرکز ویژه‌ای بر سیستم انتخاباتی آمریکا دارد با ذکر چند گزارش و مستندات به دست آمده از ممیزی‌های انتخابات‌های اخیر، احتمال دست‌کاری و تخلف در آرای پستی را بسیار ناچیز دانسته است.
"بر اساس آماری که موسسه "رای از خانه" تهیه کرده از سال 2000 به این طرف 250 میلیون نفر در 50 ایالت آمریکا از طریق پست در انتخابات شرکت کرده‌اند.
در آخرین انتخابات سراسری آمریکا که دو سال پیش برگزار شد حدود 25.8 درصد از رای‌دهندگان از طریق پست آرای خود را به صندوق ریختند. با وجود افزایش پرشتاب آمار رای پستی در این سال‌ها، آمار تخلف در آرای غیرحضوری بی‌نهایت کوچک بوده است. "
به گزارش مرکز برنان در پنج ایالت اورگان، واشنگتن، یوتا، هاوایی و کلورادو که برای همه واجدان شرایط برگه رای پستی ارسال می‌کنند حتی یک مورد تخلف هم پیدا نشده است.
بنابر گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز: "ایالت‌هایی که رای‌پستی را عمومی کرده‌اند در حقیقت درصد تخلف در آن‌ها نزدیک به صفر بوده است. اورگان، که ایالت پیشگام در ایجاد سیستم رای پستی است از سال 2000 تا کنون حدود 100 میلیون برگه رای پستی ارسال کرده و تاکنون فقط حدود یک دو جین تخلف کشف کرده است. این یعنی احتمال تخلف در آرای پستی چیزی حدود 100 هزارم درصد بوده است. "
"یکی از مفصل‌ترین تحقیقات که از سوی موسسه "حق رای" درباره تخلف در آرای پستی انجام شده و آرای ماخوذه در حد فاصل سال‌های 2000 تا 2012 را لحاظ کرده، از میان بیش از 100 میلیون رای تنها 491 مورد تخلف پیدا کرده است.
شاید هم به همین علت است که پرفسور ریچارد هاسن، مدرس و محقق حقوق انتخابات می‌گوید اگر چه رای پستی بیشتر از رای حضوری مستعد تخلف است، اما احتمال آن که یک آمریکایی را صاعقه بزند بیشتر از این است که مرتکب تخلف رای غیرحضوری شود".
ابزار ایالت‌ها برای صیانت از آرای پستی چیست؟
مرکز برنان علاوه بر توضیح ویژگی‌های ایالت‌های آمریکا در قوانین مربوط به رای غیرحضوری و پستی، روش‌های کنترلی آن‌ها برای جلوگیری از تخلف در آرای پستی را چنین تشریح کرده است:
تشخیص هویت: یکی از اصلی‌ترین روش‌های پیشگیری از تخلف در آرای پستی احراز هویت فرستنده برگه رای است
مطابقت آدرس رسمی با آدرس روی پاکت رای
تاریخ تولد، شماره گواهینامه رانندگی و شماره کد ملی
همچنین امضای روی برگه رای که با امضای رای‌دهنده که روی گواهینامه رانندگی او یا اسناد رسمی دولتی هم ثبت شده (و تصویری از آن در اداره راهنمایی و رانندگی و دفاتر دولتی موجود است) باید مطابقت داشته باشد
بارکد: اکثر حوزه‌های انتخاباتی از درج بارکد روی پاکت‌های ارسال رای برای رهگیری آن استفاده می‌کنند. بارکد همچنین به رای‌دهنده امکان می‌دهد رسیدن پاکت رای به کمیسیون انتخابات محلی را از طریق اینترنت پیگیری کند.
بارکد همچنین به مسئولان اجازه می‌دهد از دوبار شمردن یک رای یا کپی کردن یک برگه رای برای دو بار جلوگیری کنند. شهر دنور کلورادو گزارش کرده که در جریان انتخابات سال 2013 حدود 18 هزار نفر با رهگیری بارکد‌های هوشمند پاکت‌های رای خود، از رسیدن آن به حوزه انتخاباتی اطمینان حاصل کرده‌اند.
صندوق‌های دریافت آرای‌پستی در معابر عمومی و پر رفت و آمد. بسیاری از ایالت‌ها با قرار دادن صندوق‌های پستی ویژه آرای غیرحضوری، به شهروندان این امکان را داده‌اند که به جای انداختن رای خود در صندوق پست معمولی، آن را در صندوق ویژه انتخابات محل بیاندازند تا ضمن تسریع در انتقال آن، از امنیت آرای خود هم مطمئن شوند.
بسیاری از صندوق‌ها مجهز به دوربین‌های امنیتی و مداربسته است و در اماکنی نصب می‌شوند که معمولا معبر عمومی و در رصد آسان مردم و پلیس است. در جریان انتخابات امسال (2020) که انتظار می‌رود درصد آرای پستی به علت شیوع کرونا به طرز تاریخی افزایش یابد، تعداد صندوق‌های دریافت آرای پستی در تمام آمریکا افزایش چشمگیری داشته و حتی در مناطقی صندوق‌های سیار در نظر گرفته شده است.
مجازات سنگین. بنابر قوانین فدرال، کسی که ثابت شود یک برگه رای را مخدوش و یا به طور غیرقانونی در آن دست‌برده است ممکن است به 10 هزار دلار جریمه و تحمل 5 سال زندان محکوم شود. ایالت‌ها هم علاوه بر مجازات فدرال، محکومیت‌های جداگانه‌ای برای متخلفان انتخاباتی در نظر گرفته‌اند.
برای مثال، اورگان، دست بردن در تنها یک برگه رای و تخلف در یک برگ رای پستی را برابر کلاهبرداری درجه 3 می‌داند و برای آن 5 سال زندان در نظر گرفته است. ممیزی‌های بعد از انتخابات. در سال 2018، ممیزی آرا در یکی از نواحی انتخاباتی کارولینای شمالی به کمیسیون انتخاباتی اجازه داد که تخلف در آرای غیرحضوری را رد‌گیری و نتیجه انتخابات را باطل کند.
در آن انتخابات، یکی از اعضای ستاد نامزد جمهوری‌خواهان ضمن دستبردن در آرای پستی، دیگران را هم تشویق به این تخلف کرده بود. ممیزی انتخابات به این صورت است که بازرسان با استفاده از روش‌های نمونه‌گیری، بخشی از آرای را استخراج و به کمک بررسی برگه‌های ری و اسناد ثبت آنها، درباره درستی و صحت آرا تحقیق می‌کنند.
پایگاه‌های رسیدگی به مشکلات آرا. آرای پستی ممکن است به علت حجم زیاد یا مشکلات اداره پست دیر و یا ناقص و ناخوانا دریافت شوند. پایگاه‌های رسیدگی به مشکلات آرا که در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی دایر می‌شوند وظیفه دارند مطمئن شوند هیچ رای‌دهنده‌ای به علت مشکلات پستی از حق رای دادن و شمرده شدن رای خود محروم نمی‌شود.
در برخی ایالت‌ها این پایگاه‌ها حتی به رای‌دهندگانی که امضای آن‌ها با اسناد رسمی مطابقت کامل ندارد یا مشکلی در پر کردن فرم‌ها داشته‌اند فرصت می‌دهد که با مراجعه حضوری اشکال را رفع کنند.
منبع: بی بی سی

http://www.ilandnews.ir/fa/News/192243/رای‌گیری-پستی-به-ضرر-ترامپ-است؟
بستن   چاپ