ایرانیان جهان
تاجر موفق یا شیادی مزوّر؟
شنبه 26 مهر 1399 - 22:50:23
ایرانیان جهان - سیاست پارسی /متن پیش رو در سیاست پارسی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در پی گزارش نیویورک تایمز، مشخص شد ترامپی که دهه‌هاست موفقیت خود را جار می‌زند، بیش‌تر از میزانی که درآمد داشته، ضرر کرده و برای دهه‌ها رشد کسب و کار او منفی بوده است. سه نکته اساسی از این گزارش برداشت می‌شود:
ترامپ به هیچ عنوان در کسب و کار و تجارت موفق نیست
ترامپ در فرار مالیاتی بسیار موفق است
ترامپ با قدرت‌های خارجی درگیری منافع جدی دارد
بر اساس اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ، او در طی سال‌های 2008 و 2009 رقمی معادل 4/1 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست داده است و در حال حاضر حدود 420 میلیون دلار نیز وام بازپرداخت نشده دارد. در قسمتی از گزارش نیویورک ‌تایمز آمده است که در صورت پیروزی مجدد ترامپ، برای اولین بار در طول تاریخ، وام‌دهندگان ممکن است جایگاه ریاست‌جمهوری ایالات متحده را تهدید کنند و حتی او را از این مقام کنار گذارند.
در پی انتشار مالیات‌های پرداختی ترامپ، تنش بسیار زیادی در میان اعضای دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه روی داده است. خواکین کاسترو، از اعضای دموکرات کنگره ایالات متحده اظهار داشت که «ترامپ فردی فاسد است و آن چیزی نیست که ادعا می‌کند. او مدام خود را یک معامله‌گر و تاجر قهار می‌نامد که از هیچ به همه چیز رسیده در صورتی که درست نقطه مقابل این ادعا قرار دارد. او یک کلاهبردار است که مالیات خود را پرداخت نکرده.»
در گزارش نیویورک‌ تایمز آمده است که از 18 سال فعالیت اخیر ترامپ و شرکت‌های وابسته به او، در 11 سال آن هیچ مالیاتی پرداخت نشده است و در سال‌های 2016 و 2017 ک به تازگی قدم به کاخ سفید گذاشته بود تنها 750 دلار مالیات داده است، کمتر از تمام 330 میلیون شهروند آمریکایی دیگر.
این فرار مالیاتی ترامپ تکه‌ای از پازل بزرگ‌تر است که در آن ثروتمندان آمریکایی به مراتب کمتر از اقشار کم درآمد مالیات پرداخت می‌کنند و با دور زدن قانون و ارائه صورت‌های مالیاتی گمراه‌کننده، از پرداخت میلیاردها دلار مالیات می‌گریزند. الیزابت وارن، سناتور دموکرات در این رابطه در توئیتی نوشت «ترامپ بهتر از هر کسی می‌داند که قانون در برابر ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ و شهروندان عادی یکسان عمل نمی‌کند و تبعیض گسترده‌ای در این میان وجود دارد و او عوض آن که از قدرت خود و کرسی ریاست جمهوری برای حذف این نابرابری استفاده کند، از ذره ذره این نقص قانون در جهت منافع شخصی خود سود می‌برد».
جا دارد در این بین بخشی از اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در سال 2016 را به خاطر آوریم، جایی که کلینتون درباره موضوع عدم ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ می‌گوید: «شاید ترامپ به این دلیل مالیات‌های خود را منتشر نمی‌کند چون اصلا مالیاتی پرداخت نکرده است» و ترامپ در مقابل این جواب را می‌دهد که «اگر این طور باشد که نشان از هوش من دارد». این مکالمه جلوه‌ای از منش و نوع تفکر ترامپ است. منشی که در آن فرار مالیاتی و عدم پرداخت دیون را به مثابه ذکاوت می‌شمارد. با این که بدون شک این سطح از تفکر بسیار مذموم است اما واقعیت امر آن است که بخشی از رای‌دهندگان آمریکایی با این نوع تفکر احساس مشترک دارند و حتی او را تحسین می‌نمایند. ترامپ با شناخت این موضوع، حداکثر بهره‌برداری سیاسی را می‌برد. او خود را به عنوان فردی جای می‌زند که با وجود آن که رفتار و گفتاری همچون افراد تحصیل‌کرده ندارد اما توانسته خود را از صفر به همه چیز رساند، ثروتمند گشته و با زنی زیبا ازدواج کند. او خود را به عنوان نمادی از رویای آمریکایی به رای‌دهندگان عرضه می‌کند و از این طریق آن بخشی از جامعه آمریکایی را هدف قرار می‌دهد که شاید از سطح فکری پایین‌تری برخوردار باشند و به جای اهمیت دادن به مسائلی چون فرار مالیاتی ترامپ، به برج مجلل و زمین‌های گلف او خیره شوند و رای خود را به درون صندوق می‌اندازند.
بر اساس گزارش منتشر شده در خصوص مالیات‌های پرداختی ترامپ، او در دو سال ابتدایی ریاست جمهوری خود 73 میلیون دلار در کشورهای خارجی درآمد داشته است که از این میزان 3 میلیون دلار آن در فیلیپین، 3/2 میلیون دلار در هند و 1 میلیون دلار نیز در ترکیه بوده است. او در سال 2017، 145 هزار دلار در هند و 156 هزار دلار در فیلیپین مالیات پرداخت کرده اما در همان سال تنها 750 دلار در داخل آمریکا مالیات پرداخت کرده است. نکته جالب آنجاست که ترامپ طی این مدت مدام از رهبران فیلیپین، هند و ترکیه تمجید کرده است، موضوعی که به روشنی نشان می‌دهد منافع شخصی او در خارج از کشور آمریکا بر مسئولیت‌های مقام ریاست جمهوری‌اش سنگینی می‌کند و با مقدم شمردن منافع فردی خود بر منافع شهروندان آمریکایی، به طور گسترده‌ای قانون اساسی ایالات متحده را نقض کرده است. 
ترامپ با دستکاری وسیع در صورت‌های مالی خود و با اظهار از دست دادن پول و ثروت در طی سال‌های مختلف توانسته است فرارهای مالیاتی بسیاری را انجام دهد. او در سالی که قدم در کاخ گذاشت تنها 750 دلار مالیات پرداخت نموده اما در همان سال‌ها بیش از 70 هزار دلار صرف آرایش موهای خود کرده است. بر طبق گزارش نیویورک‌ تایمز ترامپ تقریبا در طی دو دهه گذشته 400 میلیون دلار فرار مالیاتی داشته است.
رایان توماس، از وکلای سازمان Stand Up America اظهار داشت که «ترامپ 4 سال است در مقام ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد و بنا به قانون موظف است تا صورت‌های مالیاتی خود را در اختیار عموم قرار دهد اما او هر ساله به بهانه‌های مختلف قانون را نقض می‌کند و به مردم دروغ می‌گوید. چنین شخصی هیچ جایگاهی در کاخ سفید ندارد و این موضوع دلیل دیگری است بر اهمیت رای ما که به واسطه آن او از کاخ سفید بیرون اندازیم».

http://www.ilandnews.ir/fa/News/192245/تاجر-موفق-یا-شیادی-مزوّر؟
بستن   چاپ