ایرانیان جهان
جدال متهم و دادستان
سه شنبه 29 مهر 1399 - 23:19:05
ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 33 نفر دیگر هم مانند برخی از جلسات پیشین به بیان اعتراضات متهم امامی و وکیلش به نحوه رسیدگی به پرونده و عملکرد نماینده دادستان گذشت. وکیل محمد امامی در ابتدای دفاعیاتش، «سند امنیت قضایی» را که به‌تازگی ازسوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد، آن هم در زمانی که به‌گفته او قضات، اصولی چون اصل شفافیت و حق دسترسی به ادله را مورد توجه قرار نمی‌دهند، «شاهکار ریاست عدلیه» خواند. این وکیل دادگستری با طرح پرسشی از ریاست دادگاه از این قرار که چرا وقتی نماینده دادستان موضوعی را در خارج از کیفرخواست مطرح می‌کند، به او تذکر داده نمی‌شود، نسبت به اظهارات نماینده دادستان انتقاد کرد و گفت: «در دادگاه از تعارض اظهارات نماینده دادستان صحبت شد اما این موضوع در اخبار و حتی در صورت‌جلسه محکمه نیز درج نشده است. انتظار اجرای قانون در این دادگاه مورد درخواست است.» او مدعی است که در این پرونده، اثری از شکایت اولیه و قرارداد مستند دعوی نیست و برهمین اساس تاکید کرد که بهترین دفاع از موکلش را در چنین شرایطی، «سکوت تا زمان ارایه مدرک» می‌داند. او گفت که این حق موکل است که برای یک بار هم که شده اصول اسناد را ببیند.
وکیل مدافع متهم امامی ادامه داد: «چگونه می‌توان تصور کرد که آقای قهرمانی و بازپرس در تاریخ 16فروردین‌ماه 98 با دعوت از 2 کارشناس ساختمان، از آنها خواسته‌اند که درمورد قیمت املاک توضیح دهند تا مبادا با اتهام بازداشت غیرقانونی مواجه شوند و اساسا چرا با نظر یک شعبه دیگر کارشناسی انجام گرفته و شعبه 8 موکل را بدون ارسال احضاریه، راس ساعت 5 و نیم عصر بازداشت و روانه زندان می‌کند؟!» 
 با پایان دفاعیات وکیل مدافع متهم اما قاضی مسعودی‌مقام مطالب مطرح‌شده ازجانب وکیل متهم را خارج از چارچوب کیفرخواست عنوان کرد و خطاب به وکیل گفت: «شما نماینده یا وکیل محکومان و متهمان نیستید. باید از پرونده خود دفاع کنید اما تا امروز از شما دفاع ماهیتی ندیدیم.» مسعودی‌مقام معتقد است مطالبی که وکیل امامی می‌گوید، دفاع از موکلش نبوده و در عین حال تاکید کرد که این خطابه‌ها موثر نیست، چراکه باید دفاع حقوقی داشته باشید.
ریاست دادگاه همچنین در واکنش به بخشی دیگر از اظهارات وکیل درباره عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار این دادگاه توضیح داد: «من مسوول رسانه نیستم و نباید قضاوت کنم. من فقط باید به پرونده رسیدگی کنم و می‌دانم اشخاص در جریان رسیدگی به مفاسد اقتصادی، در هر مرحله از مراحل چه اقداماتی انجام می‌دهند؛ از اقدام حیثیتی گرفته تا اقدام جانی!» مسعودی‌مقام اما تاکید کرد که «ایستادگی کامل داریم و از مدار قانون خارج نمی‌شویم.» قاضی این پرونده همچنین تاکید کرد که ارزیابی دادگاه در رای نهایی متبلور است و با بیان اینکه «وکیل مدافع امامی دنبال جدل است» از او خواست در چارچوب کیفرخواست دفاع کند. 
پس از این توضیحات ریاست دادگاه نوبت به محمد امامی رسید که به عنوان متهم اصلی این پرونده در جایگاه قرار گیرد. او ابتدا تاکید کرد که رسانه‌ای شدن دادگاه به درخواست او نبوده، بلکه به درخواست شما {دادگاه} و با مجوز دادستانی انجام شده و این دادگاه بوده که خواسته دوربین‌ها آنجا باشند. امامی، آبروی متهم و خانواده‌اش را دلیل صحبت‌هایش درباره ادعاهای خارج از کیفرخواست توسط نماینده دادستان اعلام کرد و با بیان اینکه «ما اول انسان هستیم، بعد قاضی؛ من اول انسان هستم، بعد متهم»، ادامه داد: «من هم مثل شما خانواده دارم؛ من شروع‌کننده جنگ رسانه‌ای نبودم؛ من دست تک‌تک افراد رسانه‌ای‌ام را می‌بوسم .تمام کارهای رسانه‌ای من، زیر نظر همین وزارت ارشاد که زیرمجموعه حاکمیت است، انجام شده است.» او مدعی است اگر این جلسات دادگاه علنی بود و آن را همگان می‌دیدند، در جلسه چهارم و پنجم تناقضات آن مشخص می‌شد. متهم امامی همچنین گفت: «وقتی ناخواسته از رسانه‌هایی که من را دزد نامیده‌اند شکایت کردم، تنها به من یک سند ارایه دادند و آن‌هم به قول نماینده دادستان، عکس یک وایت‌بورد در پرونده بانک سرمایه بوده که شما قاضی آن بوده‌اید.» محمد امامی درنهایت خطاب به قهرمانی گفت که با کلیپ قدردانی رییس دیوان و 30: 20 نمی‌توان راه را کوتاه کرد!
 پس از اتمام اظهارات متهم امامی، این نماینده دادستان بود تا با حضور در جایگاه و بیان اینکه «امامی می‌خواهد ما را مقابل هنرمندان قرار دهد» گفت که «اما ما متوجه شده‌ایم که هنرمندان سوءنیت نداشتند و حتی آنها را احضار هم نکرده‌ایم.» قهرمانی خطاب به این متهم گفت: «شما، ما را مقابل سینمایی‌ها قرار ندهید؛ اتفاقا شما سینما را کثیف کرده‌اید.» این گفته‌های نماینده دادستان اما با واکنش قاضی مواجه شد و در نتیجه از نماینده دادستان خواست در چارچوب کیفرخواست صحبت کند. هرچه بود، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 33 نفر دیگر پس از ارایه توضیحات دیگری ازسوی این متهم و نماینده دادستان، با اعلام رییس دادگاه به پایان رسید و درنهایت قاضی مسعودی‌مقام اعلام کرد که جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده، پنجم آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/193021/جدال-متهم-و-دادستان
بستن   چاپ