ایرانیان جهان
استقبال استرالیا از بازگشت آمریکای بایدن به توافق پاریس
دوشنبه 19 آبان 1399 - 10:23:46
ایرانیان جهان - ایسنا / نخست وزیر استرالیا امروز (دوشنبه) اعلام کرد، کانبرا از بازگشت واشنگتن به توافق آب و هوای پاریس تحت رهبری رئیس جمهور جدید آمریکا استقبال می‌کند.
به نقل از خبرگزاری رویترز، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در حالی این اظهارات را مطرح کرد که با فشارهای جدیدی برای تقویت تلاش‌ها به منظور توقف انتشار گاز کربن استرالیا مواجه شده است.
وی به خبرنگاران گفت: ما از بازگشت آمریکا به توافق پاریس استقبال می‌کنیم. بازگشت آمریکا به دیگر سازمان‌های جهانی از جمله سازمان بهداشت جهانی نیز مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
آمریکا هفته گذشته رسما از توافق آب و هوای پاریس خارج شد اما جو بایدن، رئیس جمهور تازه منتخب آمریکا متعهد شده تا مجددا به این توافق بپیوندد و انتشار گاز کربن را تا سال 2050 به صفر برساند.
اگرچه دولت‌های ایالتی و قلمرویی استرالیا هدف مشابهی را برای به صفر رساندن انتشار گار کربن تا سال 2050 میلادی برای خود تعیین کرده‌اند اما دولت فدرال موریسون هنوز چنین کاری را انجام نداده است. استرالیا یکی از صادرکنندگان بزرگ سوخت‌های فسیلی به ویژه ذغال سنگ است و موریسون تاکید دارد که کشورهای بسیاری تعهدات آب و هوایی محدودی را مطرح کرده‌اند.
"زالی استگال"، قانون‌گذار مستقل استرالیایی امروز یک لایحه مربوط به آب و هوا را به پارلمان فدرال تقدیم کرد که هدف انتشار صفر گاز کربن را دنبال می‌کند.
وی گفت: اگر استرالیا تعهدات آب وهوایی خود را تقویت نکند، در بین جامعه بین‌الملل منفور خواهد شد.
در همین حال، موریسون ضمن تاکید بر ناامیدی استرالیا از سیاست‌های "اول آمریکا" دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا، گفت: استرالیا از بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و به ویژه پیمان تجاری شراکت ترنس-پاسیفیک که در سال 2018 میلادی توسط استرالیا و 10 کشور دیگر امضا شد، استقبال می‌کند.
موریسون روز یکشنبه گفت: استرالیا همچنین از مشارکت آمریکا با سازمان تجارت جهانی استقبال می‌کند چرا که راه خروج از رکود جهانی که به دنبال پاندمی کرونا به وجود آمده، تجارت بر مبنای بازار و تجارت عادلانه تحت قوانین مناسب از طریق سازمان تجارت جهانی است.
استرالیا در حال حاضر درگیر روابط دیپلماتیک و تجاری خدشه‌دار شده با چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/198150/استقبال-استرالیا-از-بازگشت-آمریکای-بایدن-به-توافق-پاریس
بستن   چاپ