ایرانیان جهان
فرانسه از آتش‌بس قره‌باغ حمایت کرد
شنبه 24 آبان 1399 - 13:15:37
ایرانیان جهان - ایرنا / در پی برقراری آتش‌بس میان ایروان و باکو، پاریس اعلام آمادگی کرد تا به حصول راه حلی متوازن و پایدار برای تمامی طرف‌های مناقشه ناگورنو – قره‌باغ کمک کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بین 400 تا 600 هزار ارمنی تبار در فرانسه زندگی می‌کنند و امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری این کشور مراقب بوده تا در جریان درگیری‌های اخیر از هیچکدام از طرفین جانبداری نکند. با این حال مخالفان داخلی به نحو روزافزونی از او انتقاد کرده‌اند که به اندازه کافی به ارمنستان کمک نکرده است.
در بیانیه پنجشنبه (22 آبان) کاخ الیزه اعلام شده که مکرون به دنبال آن است تا به نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اطمینان خاطر دهد: رئیس‌جمهوری با ابراز رضایت از پایان درگیری‌ها، دوستی خود با ارمنستان و مردم آن را یادآور شد و آمادگی خود را برای برقراری راه حل سیاسی منصفانه و پایدار برای تمامی طرف های ناگورنو – قره‌باغ خاطرنشان کرد.
مکرون همچنین برای برآورد نیازهای بشردوستانه ارمنستان با تعدادی از سازمان‌های امدادرسان و ارامنه شاخص خارج از کشور دیدار کرد.
به نوشته رویترز، قرار است آمریکا و فرانسه به زودی دیپلمات‌های خود را برای رایزنی در مورد مناقشه اخیر به روسیه اعزام کنند.
به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (20 آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه رسید.
درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از 6 مهرماه گذشته آغاز شده است و به رغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی 3 بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/199541/فرانسه-از-آتش‌بس-قره‌باغ-حمایت-کرد
بستن   چاپ