ایرانیان جهان
سران ترکیه به پامپئو افتخار ندادند!
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 02:07:59
ایرانیان جهان - ایسنا / وزیر خارجه آمریکا در حالی وارد استانبول شده که در برنامه وی هیچ دیداری با اردوغان یا همتای ترک‌اش دیده نمی‌شود.
به نقل از دیلی صباح، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است با اسقف بارتولومو، رهبر مسیحیان ارتدوکس جهان در استانبول دیدار و درباره آزادی مذهب در جهان گفتگو کند و طی این سفر هیچ دیدار رسمی نخواهد داشت!
به گفته یک مقام وزارت خارجه به دلیل برخی تغییرات در برنامه‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیداری میان پامپئو و اردوغان نخواهد بود.
این مقام وزارت خارجه ترکیه گفت: برنامه‌های کاری رئیس‌جمهور اردوغان تغییر کرده و ایشان نمی‌تواند زمان خاصی را برای این دیدار با وزیرخارجه آمریکا تعیین کند.
وزارت خارجه ترکیه همچنین با اشاره به برخی اختلافات میان ترکیه و آمریکا بر سر برخی مسائل گفت که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه نیز پیشنهاد دیدار با پامپئو در استانبول را به دلیل "عملکرد غیرمحترمانه" همتای آمریکایی‌اش رد کرده است.
گفته شده پس از امتناع چاووش‌اوغلو از دیدار با پامپئو در آنکارا، به وی پیشنهاد دیدار در آنکارا را داده بود که آن هم رد شده است. 
ظاهرا اظهارات پامپئو درباره تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد به مذاق رهبران ترکیه خوش نیامده است. ایاصوفیه برای مسیحیان ارتدوکس و مسلمانان مکانی مقدس محسوب می‌شود و اقدام اردوغان در تبدیل آن به مسجد انتقادات زیادی از سوی مسیحیان ارتدوکس به دنبال داشت.
همچنین سفر ماه سپتامبر پامپئو به قبرس یونانی‌نشین و لغو تحریم‌های نظامی آمریکا علیه این منطقه برای ترکیه خوشایند نبود. ترکیه معتقد است پامپئو باید به قبرس ترک‌نشین نیز می‌رفت و و تحریم‌های این منطقه را نیز لغو می‌کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/200348/سران-ترکیه-به-پامپئو-افتخار-ندادند!
بستن   چاپ