ایرانیان جهان
هدف ریاض از مانور رسانه‌ای بر آتش‌بس در یمن
پنجشنبه 29 آبان 1399 - 02:50:45
ایرانیان جهان - فارس /متن پیش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک وبگاه یمنی با اشاره به مانور رسانه‌ای ریاض بر آتش‌بس در یمن طی روزهای اخیر نوشت که هدف اصلی رژیم سعودی از این امر، تنها گذر از مرحله میزبانی نشست گروه 20 است.
 ریاض به جای آنکه عملا در مسیر توقف جنگ علیه یمن و رفع محاصره آن گام بردارد، تلاش دارد که تنها مرحله برگزاری نشست گروه 20 را که طی چند روز آینده میزبان آن است، به سلامت و بدون هیچ امر غافلگیرکننده‌ای برگزار کند و به همین دلیل از آتش‌بس در یمن سخن می‌گوید و از این راه به دنبال ترمیم وجهه خود در قبال جنایت‌های مستمرش در یمن است.
پایگاه خبری یمنی «26 سپتامبر» با اشاره به این موضوع نوشت: به همین دلیل است که ریاض تلاش می‌کند این توهم را به دیگران نیز القاء کند که در برداشتن دست از سر یمن جدی است و بیش از دیگران نگران ریخته شدن خون یمنی‌ها است.
به گفته منابع آگاه سیاسی، رژیم سعودی نمی‌تواند بدون مراجعه به دولت آمریکا جنگ یمن را متوقف کند و انتشار اخبار مختلف در رسانه‌ها درباره «اعلامیه مشترک» ( پیش‌نویس طرح نهایی سازمان ملل برای حل بحران یمن )، آتش‌بس و .. تنها شعارهایی برای مصارف رسانه‌ای است و هدف از آن رساندن این پیام به کشورها و ملتهای جهان است که رژیم سعودی برای تحقق صلح در یمن در تلاش است و این اقدام در پاسخ به کسانی است که اخیرا خواستار توقف جنگ در یمن شده‌اند و کشورهایی چون آلمان تصمیم به توقف فروش سلاح به عربستان سعودی گرفته‌است.
بر اساس این گزارش، رهبران سعودی احساس می‌کنند که جایگاه بین‌المللی‌اش به دلیل تداوم تجاوز و جنایت علیه یمنی‌ها و نیز شکست در این جنگ تضعیف شده است. به‌ویژه پس از آنکه نیروهای مسلح یمن معادله نظامی جدیدی را اعمال کردند و واقعیت میدانی به نفع مردم یمن که مقابل تجاوز و محاصره ایستادند، تغییر کرد.
این منابع می‌گویند که رژیم سعودی می‌تواند با خود و دیگران صادق باشد زیرا در هر مرحله ثابت کرده که جنگ یمن و ارتکاب جنایات علیه یمنی‌ها را متوقف نخواهد کرد و به محاصره نیز پایان نخواهد داد. در چنین شرایطی حملات هوایی علیه استانهای صعده، الجوف و مارب نیز همچنان ادامه دارد، خون‌های یمنی‌ها در جریان این حملات بر زمین ریخته می‌شود و خسارات متعددی در تمامی سطوح و زمینه ها بر یمن وارد می‌شود. همین امور نیز موجب شده تا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دفاع از ملت و میهن خود ادامه دهند و از هر وسیله‌ای برای دفاع از خود استفاده کنند.
اجلاس گروه 20 قرار است به صورت ویدئوکنفرانس در روزهای 21 و 22 نوامبر آینده در ریاض برگزار شود. عربستان سعودی نخستین کشور عربی است که میزبان نشست این گروه خواهد بود و ریاض برای این میزبانی و بهبود وجهه عربستان و ولی‌عهد آن برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده است اما شیوع ویروس کرونا مانع برگزاری حضوری این نشست شد.
پیشتر 65 قانونگذار اروپایی با امضای توماری از اتحادیه اروپا خواسته بودند که در راستای محکومیت اقدامات ضد حقوق بشری ریاض، از مشارکت در نشست گروه 20 خودداری کند یا دست‌کم تعداد نمایندگان حاضر و سطح مشارکت در این نشست را کاهش دهد. 
مدتی پس از این درخواست قانو‌ن‌گذاران اروپایی، 45 عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای به «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا خواستار تحریم نشست گروه 20 شدند و دلیل این درخواست را کارنامه سیاه دولت عربستان سعودی در حقوق بشر اعلام و تاکید کردند که واشنگتن باید خواستار انجام تغییرات ریشه‌ای در کارنامه سیاه عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر شود.
در ادامه این نامه آمده بود: اگر دولت سعودی اقدامات فوری برای اصلاح این کارنامه خود انجام ندهد، ما باید از نشست گروه 20 خارج شویم و تمامی تعامل‌های آتی خود با دولت سعودی را به تعهد آن برای به اصلاحات در زمینه حقوق بشر منوط کنیم.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/200757/هدف-ریاض-از-مانور-رسانه‌ای-بر-آتش‌بس-در-یمن
بستن   چاپ