ایرانیان جهان
رئیس جمهور اسبق تونس: رژیم‌های عربی تسلیم اشغالگران شدند
شنبه 1 آذر 1399 - 9:15:09 AM
ایرانیان جهان - فارس / رئیس جمهور اسبق تونس در اظهاراتی بر لزوم احترام همه کشورهای عربی و اسلامی به حقوق ملت فلسطین، تاکید کرد و گفت: عادی سازی روابط غلط مصطلح است. در واقع رژیم‌های عربی تسلیم اشغالگران شدند.
«منصف المرزوقی» در یکمین سالگرد خداحافظی خود از حیات سیاسی در تونس در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی درباره خبر از سر گرفته شدن هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گفت: «بزرگ‌ترین ترفندی که این‌ها(رام الله و رژیم‌های عرب سازشگر) به کار می‌گیرند، تلاش برای فریب افکار عمومی است، به شکلی که نشان می‌دهند، خواهان صلح هستند؛ اما من می‌گویم این صلح نیست؛ بلکه تسلیم شدن است.»
او با طرح این پرسش که چه کسی خواهان صلح نیست، افزود: «ما خواهان صلحی هستیم که به درد و رنج فلسطینیان پایان داده و به رفع محاصره برادران ما در غزه منجر شود نه اینکه در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل تسلیم شویم.»
رئیس جمهور اسبق تونس به کارگیری لفظ عادی سازی روابط برای نزدیکی برخی رژیم‌های عربی به رژیم صهیونیستی را اشتباه دانست و گفت: «عادی سازی یعنی چه؟ مگر ما در گذشته روابط عادی و طبیعی با اسرائیل داشته ایم که حالا بخواهیم به آن بازگردیم؟ در واقع آنها در برابر اسرائیل تسلیم شده‌اند. صلح واقعی، مبتنی بر احترام به حقوق ملت فلسطین است، اما رژیم‌های عربی آماده هستند خود را تسلیم کنند تا مثلا از سمت اسرائیل حفاظت شوند.»
المرزوقی ادامه داد: «درباره انگیزه کشورهایی نظیر بحرین و امارات برای تسلیم شدن در برابر رژیم اسرائیل باید گفت آنها با برگه امتیاز فلسطین با آمریکا چانه زنی می‌کنند تا به تعبیر خودشان آنها را در برابر ایران یا انقلاب‌های عربی مصون بدارد. این همه داستان است؛ اما ما به این حمایت‌ها نیاز نداریم باید همیشه بگوییم صلح آری تسلیم شدن خیر.»
المرزوقی درباره تحولات لیبی و نتیجه جلسات گفت‌وگوی طرف‌های لیبیایی در تونس مبنی بر برگزاری انتخابات سراسری در دسامبر سال آتی در لیبی گفت: «گمان نمی‌کنم این راه حل ممکن شود. متاسفانه طرف‌هایی منطقه‌ای در مسئله لیبی دخالت می‌کنند. حفتر(فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی و طرف مقابل دولت وفاق ملی لیبی) و امارات که از آن حمایت می‌کند، اجازه برگزاری انتخابات را نخواهند داد.
او با بیان اینکه مردم لیبی راه درازی تا رسیدن به صلح پیش رو دارند، گفت: «این هم به دلیل مداخلات خارجی است. ما به امتی سرسپرده تبدیل شده‌ایم. در حال حاضر طرف‌هایی خارجی برای لیبی تصمیم می‌گیرند. برادران لیبی قربانی مستقل نبودن هستند و در واقع بیشتر کشورهای عربی سرسپرده هستند. امروز مبارزه در کشورهای عربی برای اعاده استقلال ملی و مباره با استبداد است.»
المرزوقی درباره قضیه توهین فرانسه به مقدسات اسلامی نیز با ابراز تعجب از اینکه رهبران عربی بر سر این مسئله مباحثه‌ای انجام نمی‌دهند، گفت: «دولت‌های عربی و اسلامی باید در اعلام مخالفت با تعرض به مقدسات اسلامی شفاف و صریح باشند و این را به اطلاع فرانسه هم برسانند.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/201154/رئیس-جمهور-اسبق-تونس--رژیم‌های-عربی-تسلیم-اشغالگران-شدند
بستن   چاپ