ایرانیان جهان
حکم دادگاه عالی آلمان در مسئولیت نداشتن برلین در عملیاتهای پهپادی آمریکا
شنبه 8 آذر 1399 - 11:22:49 AM
ایرانیان جهان-به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این حکم دادگاهی در پی یک نزاع حقوقی شش ساله گروه های حقوق بشری به نمایندگی از سه تبعه یمنی که اعضای خانواده شان در حمله پهپادی آمریکا در سال 2021 کشته شدند و به نقش استفاده پنتاگون از پایگاه رامشتاین آلمان در انجام این عملیاتهای پهپادی اشاره کردند، مطرح شد. آنها استدلال کردند که به سبب استفاده شدن این پایگاه برای این حملات، آلمان نیز تا حدی در این جنایات از بابت مسئولیت اطمینان حاصل کردن از مطابقت این عملیاتهای پهپادی با قوانین بین المللی شریک است.
این دادگاه اداری عالی آلمان حکمش را در لغو یک تصمیم سال 2019 دادگاهی رده پایین تر که دولت آلمان را تا حدی از بابت شفاف نبودن این عملیاتهای پهپادی آمریکا مسئول دانسته بود، مطرح کرد. خود آن حکم هم در رد یک حکم قبلی مربوط به سال 2015 مبنی بر این که دولت آلمان نمی تواند از بابت جنایات جنگی بالقوه پهپادهای آمریکایی فراتر از مطلع ساختن واشنگتن از الزام قانونی اش به تبعیت از قوانین مسئول باشد، مطرح شده بود.
فیصل بن علی جابر، یکی از شکات یمنی این پرونده این حکم دادگاه عالی اداری آلمان را یک "ضربه شدید" خوانده و گفت، خانواده او در حالی که "این پهپادهای به پرواز در آمده با کمک آلمان، روی جامعه ما در یمن پرواز کرده و تهدید به مرگ و نابودی می کنند نمی توانند رها از ترس زندگی کنند."
جنیفر گیبسون از گروه حقوق بشری Reprieve، یکی از گروه های دخیل در این پرونده این حکم را "به روشنی غیرقانونی" خوانده و گفت که کمپین آنها ادامه خواهد یافت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/202799/حکم-دادگاه-عالی-آلمان-در-مسئولیت-نداشتن-برلین-در-عملیاتهای-پهپادی-آمریکا
بستن   چاپ