ایرانیان جهان
یک آفریقایی‌تبار گزینه احتمالی بایدن برای وزارت دفاع
دوشنبه 10 آذر 1399 - 10:44:47 AM
ایرانیان جهان - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه چه کسی ریاست پنتاگون را در دولت بعدی ایالات‌ متحده عهده‌دار می‌شود، همچنان ادامه دارد و در‌حالی‌که تا چندی پیش بسیاری از نزدیکان «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، بر این باور بودند که برای نخستین‌‌‌بار یک زن وزیر دفاع آمریکا می‌شود، اکنون نام یک آمریکایی آفریقایی‌تبار بر سر زبان‌ها افتاده است. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، ژنرال «لوید آستین»، یک ژنرال بازنشسته چهار‌ستاره، بیشترین شانس را برای ورود به کابینه بایدن دارد؛ آن‌هم در شرایطی که اوضاع جهان و به‌ویژه خاورمیانه آشفته‌تر از گذشته به ‌نظر می‌رسد. در‌صورتی‌که در نهایت آستین برای تأیید به مجلس سنا معرفی شود، او نخستین آمریکایی-آفریقایی‌تباری خواهد بود که به ریاست پنتاگون می‌رسد. اما او نیز مانند «جیمز متیس»، وزیر دفاع نخست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور، به‌عنوان کسی که به‌تازگی از ارتش بازنشسته شده، برای انتصاب در پست جدید به مجوز کنگره نیاز خواهد داشت.
ژنرال آستین بخش اعظم دوران کاری خود را به‌عنوان فرمانده لشکر سوم پیاده ارتش آمریکا گذرانده که نقش مهمی در اشغال عراق در سال 2003 داشته است. او در فاصله سال‌های 2001 تا 2008 فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق بود. پس از خروج ارتش آمریکا از عراق، آستین جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شد. این ژنرال بازنشسته 67‌ساله در بازه زمانی 2013 تا 2016 ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) را بر عهده داشت و پس از آن، بازنشستگی خود را اعلام کرد. فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی، عملیات جنگ در افغانستان را هدایت و در‌عین‌‌حال بر وضعیت کشورهایی مانند یمن، پاکستان، سوریه و ایران نظارت می‌کند. «لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع سابق آمریکا، در زمان انتصاب او به سمت ریاست سنتکام گفته بود ژنرال آستین علاوه بر تجربه و شناخت راهبردهای نظامی و ویژگی‌های منطقه، از دقت‌نظر بالایی در یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های نظامی آمریکا بهره‌مند است. این ژنرال آمریکایی زمانی ‌که فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا را بر عهده داشت، در اظهاراتی ایران را اصلی‌ترین تهدید در خاورمیانه خوانده بود و در جواب به پرسش یکی از سناتورها درباره اقدام‌های بعدی ایران پس از دستیبابی به پول‌های آزاد‌شده، ادعا کرده بود واشنگتن مانع دخالت‌های ایران در کشورهای منطقه می‌شود و فعالیت‌های تهران را محدود می‌کند.
فهرست طولانی‌ بایدن
اما فهرست کسانی‌که ممکن است برای نشستن بر کرسی ریاست پنتاگون در نهایت به کابینه بایدن راه یابند، طولانی است. در این فهرست، اکنون نام «جه جانسون»، وزیر سابق امنیت داخلی، «تامی داکوورس»، سناتور و کهنه‌سرباز سابق و «میشل فلورنوی»، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا، به چشم می‌خورد و بسیاری هنوز معتقدند که فلورنوی برای تصدی این سمت پیشتاز است. فلورنوی در دوران «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، معاون وزارت دفاع در حوزه سیاست‌گذاری بود و تجربه درخور‌توجهی در مدیریت مرکز میانه‌روی «امنیت جدید آمریکا» دارد. او در ماه‌های اخیر نیز مانند همیشه فعال بوده و به‌تازگی نیز به‌طور مشترک طرحی را درباره اینکه وزارت دفاع آمریکا چگونه می‌تواند با سرعت‌بخشیدن به تلاش‌های خود در توسعه فناوری‌های جدید، چین را پشت سر بگذارد، مطرح کرده است. برخی بر این نکته تأکید می‌کنند که روابط بایدن با فلورنوی به اندازه «تونی بلینکن»، گزینه وزارت خارجه آمریکا، عمیق و طولانی نیست، اما فلورنوی از مقامات ارشد پنتاگون همچنان در رقابت برای تعیین ریاست پنتاگون باقی می‌ماند.
«جک رید»، سناتور ایالت رودآیلند، یکی از دموکرات‌های ارشد در کمیته خدمات مسلح و از نظامیان ارشد سابق ارتش آمریکا نیز سال‌هاست در فهرست نامزدهای وزارت دفاع دموکرات‌ها قرار دارد؛ بااین‌حال اگر دموکرات‌ها بتوانند کنترل سنا را به دست بیاورند، رید احتمالا ریاست کمیته نیروهای مسلح را بر عهده می‌گیرد و ممکن است نخواهند وارد پنتاگون شود. رید هم مانند داک ورث، رقیبی کم‌شانس‌تر در مقابل فلورنوی محسوب می‌شود.
پایگاه خبری آکسیوس در‌این‌باره می‌نویسد: هنگامی که بایدن روز سه‌شنبه فهرستی از اعضای تیم امنیت ملی خود را ارائه داد، نام نامزد ریاست پنتاگون در آن خالی بود. احتمال بیشتری وجود داشت که فلورنوی گزینه احتمالی باشد، اما فاکتورهای دیگری از قبیل نژاد، تجربه کار و میزان آسودگی خاطر بایدن در این انتصاب جدید نقش دارند. به نوشته این رسانه، مشاوران ارشد بایدن احساس می‌کنند برای اعلام یک آمریکایی آفریقایی‌تبار به‌عنوان یکی از پست‌های کلیدی کابینه تحت فشار هستند. در این میان برخی نیز بر این نکته تأکید می‌کنند که برای شخص بایدن، برخلاف دونالد ترامپ، وزارت دفاع در اولویت نیست؛ چرا‌که او بارها گفته آمریکا زمانی قوی است که با متحدانش همکاری می‌کند و به گفته یکی از منابع نزدیک به بایدن، دولت او قصد ندارد پنتاگون را محور همه سیاست‌هایش قرار دهد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/204119/یک-آفریقایی‌تبار-گزینه-احتمالی-بایدن-برای-وزارت-دفاع
بستن   چاپ