ایرانیان جهان
شمار نیروهای پلیس در کابل دو برابر می‌شود
دوشنبه 8 دي 1399 - 11:50:42
ایرانیان جهان - فارس / معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از دو برابر شدن تعداد نیروهای پلیس در کابل خبر داد.
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه، هشتم دی با اعلام این خبر گفت که طرح دو برابرسازی تشکیل پلیس کابل از سوی «جلسات شش‌ونیم/ میثاق امنیتی» آماده شده است.
معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان در یادداشتی مفصل که جزییات قرارداد 63 جلسات شش‌ونیم را همگانی کرده است، نوشت که مقام ریاست جمهوری براساس طرح جلسات شش‌ونیم، تشکیل پلیس کابل را دو برابر می‌سازد.
به گفته او، ارزیابی مقایسه‌ای نشان می‌دهد که حتی در حالت «ثبات و آرامی» کابل کم‌ترین تعداد پلیس را به تناسب جمعیت آن در سطح جهان و به خصوص کشورهای جهان سومی دارد.
صالح می‌گوید که افزایش تشکیل پلیس کابل با «حوصله‌مندی و دقت» انجام خواهد شد و از ورود افرادی که شرایط و معیارهای لازم را نداشته باشند، به صفوف پلیس جلوگیری می‌شود.
 وی همچنین از تعیین معیارها به خاطر جذب نیروی بیش‌تر در صفوف پلیس کابل خبر داده است.
صالح یکی از این معیارها را داشتن دانش ابتدایی از کشف و تحقیق عنوان کرده است.
وی توضیح داده است که گاهی دادستانی و دادگاه‌ها نمی‌توانند که «مجرم» را آن‌چنان که لازم است، در دایره عدلت قرار دهند و در کار «کشف و تحقیق» گسستگی به وجود می‌آید.
معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که برای رفع این مشکل، روش تشریح جرم و تحریک پرونده را به زبان ساده درآورده و در قالب کتابچه‌های جیبی در میان پلیس کابل توزیع کرده است.
صالح همچنین گفته است که تا رسیدن به «مرحله آرمانی» پاسگاه‌های کوهی در کابل را ارتش در اختیار می‌گیرد و تمام پاسگاه‌های مووسسات و بخشی از وزارت‌خانه‌ها به تصدی محافظت عمومی سپرده شده است.
به گفته او، واگذاری مسوولیت تأمین امنیت نهادها به تصدی محافظت عمومی سبب شد که 500 پلیس دوباره به وظایف اصلی‌شان برگردند.
تعداد کنونی نیروهای پلیس کابل حدود 10 هزار نفر است.
کابل از شهرهای پرجمعیت افغانستان به شمار می‌رود و از نظر ثبت جرایم جنایی در صدر قرار دارد.
افزون بر این، در روزهای اخیر انفجار مین‌های مقناطیسی و حملات هدف‌مند نیز در این شهر افزایش یافته است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/210380/شمار-نیروهای-پلیس-در-کابل-دو-برابر-می‌شود
بستن   چاپ