ایرانیان جهان
نگرانی از سقوط شهرستان «غوریان» در غرب افغانستان
یکشنبه 21 دی 1399 - 12:30:00 PM
ایرانیان جهان - تسنیم / شورای ولایتی هرات هشدار داد که در ماه‌های اخیر طالبان بارها با حملات متعدد برای سقوط شهرستان مهم و استراتژیک «غوریان» تلاش کرده‌ است اما مقامات امنیتی این نگرانی را نادیده گرفته‌اند.
حملات طالبان به شهرستان «غوریان» ولایت هرات از چند ماه گذشته تشدید شده است و اعضای شورای ولایتی هرات هشدار می‌دهند که سقوط این شهرستان امنیت ولایت را برهم می‌زند و دلیل افزایش حملات را ضعف مدیریت مقامات امنیتی می‌خوانند.
در حمله اخیر طالبان به این شهرستان نیز «نقیب‌الله سلطان‌زوی» رئیس پلیس غوریان به همراه چندین نیروی امنیتی دیگر کشته شدند و اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند که مقامات امنیتی نگرانی آن‌ها درباره افزایش حملات طالبان را نادیده گرفته و برای حل مشکلات امنیتی کاری انجام نمی‌دهند.
«وکیل‌احمد کرُخی» مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات به «هشت صبح» گفت که ضعف مدیریت مقام‌های نظامی و موقعیت راهبردی غوریان عوامل مهم حملات طالبان بر این ولسوالی هستند.
این روزنامه چاپ کابل درباره چرایی اهمیت غوریان برای طالبان نوشت: بخشی از بزرگراه هرات – اسلام‌قلعه و خط آهن خواف – هرات، که اخیراً به بهره‌برداری رسید، از شهرستان غوریان هرات می‌گذرد و طالبان با تصرف آن، منابع مهم مالی را در اختیار می‌گیرند.
«احمدسعید عظیمیان» معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات نیز اظهار داشت که ناامن شدن غوریان می‌تواند تأثیر مستقیم بر تجارت در این ولایت داشته باشد و طالبان این جایگاه را به خوبی درک کرده‌اند.
وی افزود: غوریان یک منطقه بااهمیت و راهبردی برای صادرات و واردات کالاهای تجارتی به کشور است و حکومت و نهادهای امنیتی باید برای مهار ناامنی در آن اقدام‌های فوری و همه‌جانبه کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/213404/نگرانی-از-سقوط-شهرستان-«غوریان»-در-غرب-افغانستان
بستن   چاپ