ایرانیان جهان
سرنگونی دومین پهپاد ساخت ترکیه توسط پدافند هوایی انصارالله یمن
دوشنبه 22 دی 1399 - 12:14:36 AM
ایرانیان جهان - مشرق /متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پهپاد مدل Karayel ساخت ترکیه جدیدترین عضو در میان هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده ائتلاف سعودی محسوب میشود که تا کنون 2 فروند از آنها در استان‌های الحدیده و الجوف یمن سرنگون شده‌اند.
هفته گذشته سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن از سرنگونی کی فروند پهپاد شناسایی متجاوز ارتش سعودی در آسمان استان الجوف یمن خبر داد.

ایرانیان جهان


طبق اعلام یحیی سریع، پدافند موشکی ارتش یمن عصر روز 4شنبه یک فروند پهپاد شناسایی مدل Karayel نیروی هوایی عربستان سعودی را در آسمان منطقه المهاشمه استان الجوف سرنگون کردند. 
پهپاد شناسایی کارایل ساخت کمپانی Vestel ترکیه است که در سالهای گذشته ارتش سعودی 46 فروند از این مدل هواپیمای بدون سرنشین را خریداری کرده است.

ایرانیان جهان


این دومین فروند از این مدل پهپاد است که توسط پدافند هوایی انصارالله یمن سرنگون میشود.
در تاریخ 30 دسامبر 2019 میلادی نیز یک فروند پهپاد Karayel سعودی در حالیکه در آسمان منطقه الصلیف بندر الحدیده در حال پرواز بود با شلیک 1 تیر موشک فاطر1 پدافند ارتش یمن سرنگون شد.

ایرانیان جهان


 بقایای پهپاد سرنگون شده کارایل در بندر الحدیده

ایرانیان جهان


نکته جالب اینجا بود که تا قبل از سرنگونی این پهپاد در بندر الحدیده، رسانه های دنیا از خرید پهپادی ارتش عربستان از صنایع نظامی ترکیه اطلاعی نداشتند.
این در حالی است که ماه گذشته میلادی و ظهر روز 21 دسامبر 2020 نیز یک فروند پهپاد تهاجمی مدل CH-4 ارتش سعودی توسط پدافند هوایی انصارالله در منطقه مدغل استان مارب سرنگون شده بود.
در سالهای اخیر استفاده از پهپادهای شناسایی، رزمی و انتحاری در میادین نبرد فراگیر شده و حتی سرنوشت بسیاری از پیروزی ها و شکست های جنگ را رقم زده است.
استفاده جمهوری اسلامی ایران و گروه های عضو محور مقاومت از انواع پهپادهای رزمی در نبردهای سال‌های اخیر با گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تکفیری در خاک عراق و سوریه و همچنین استفاده گسترده ارتش ترکیه از پهپادهای رزمی مدل Bayraktar TB2 در نبرد لیبی و قره باغ تاثیر به سزایی در موفقیت های میدانی این دو کشور در نبرد با رقیبان خود داشته است.
نیروهای مردمی یمن که خود ناوگان گسترده ای از پهپادهای رزمی و شناسایی در اختیار دارند و در سالهای اخیر نتایج درخشان و بی نظیری را در استفاده از یگان پهپادی خود علیه دشمن سعودی ثبت کرده اند، در بحث مقابله با توان پهپادی رقیب نیز بسیار موفق ظاهر شده و اجازه ندادند آسمان این کشور به راحتی در کنترل و رصد دشمن قرار گیرد.
در میان ده ها مورد شکارهای پدافند ارتش یمن، سرنگونی پهپادهای رزمی پیشرفته ایالات متحده امریکا قطعا درخشان ترین موارد ثبت شده در کارنامه این یگان محسوب میشود.
از سال 2016 که پهپادهای رزمی امریکایی به کمک ائتلاف متجاوز سعودی آمدند تا کنون 6 فروند پهپاد امریکایی شامل 4 فروند MQ-9 Reaper و 2 فروند MQ-1 Predator توسط پدافند انصارالله یمن سرنگون شده اند.

ایرانیان جهان


بقایای پهپاد MQ-9 سرنگون شده امریکایی در حوزه پهپادهای ساخت چین نیز تا کنون 3 فروند Wing Loong ( 2فروند اماراتی و 1 فروند سعودی) و 6 فروند CH-4 (همگی متعلق به عربستان) توسط پدافند یمن ساقط شده اند.
پهپاد مدل Karayel ساخت ترکیه جدیدترین عضو در میان هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده ائتلاف سعودی محسوب میشود که تا کنون 2 فروند از آنها در استانهای الحدیده و الجوف یمن سرنگون شده اند.

ایرانیان جهان


سامانه الکترواپتیک ARGOS II متعلق به پهپاد سرنگون شده سعودی

http://www.ilandnews.ir/fa/News/213799/سرنگونی-دومین-پهپاد-ساخت-ترکیه-توسط-پدافند-هوایی-انصارالله-یمن
بستن   چاپ