ایرانیان جهان
کشف بقایای دایناسوری که احتمالا بزرگ‌ترین جانور خشکی بوده است
يکشنبه 5 بهمن 1399 - 10:04:29
ایرانیان جهان - اخیرا بقایای فسیل‌شده‌ی دایناسور بزرگی در آرژانتین پیدا شده که براساس تخمین پژوهشگران، بیش از 69 تن وزن داشته است.

بقایای 98 میلیون ساله آن‌چه ممکن است بزرگ‌ترین حیوانی بوده باشد که روی زمین راه می‌رفته (یک دایناسور تیتاناسور دارای گردن بلند) اخیرا در آرژانتین کشف شده است. بقایای این دایناسور بی‌نام برای اولین ‌بار در سال 2012 در استان نئوکن در شمال غربی پاتاگونیا کشف شد؛ اما هنوز به‌طور کامل از خاک بیرون آورده نشده است. اما استخوان‌های کشف‌شده، نشان می‌دهد این جانور بزرگ باستانی احتمالا بزرگ‌ترین تیتاناسوری است که تاکنون کشف شده. تیتاناسورها از بزرگ‌ترین خزنده‌پایان بوده‌اند (دایناسورهای عظیم گردن‌بلند گیاه‌خوار) و از اواخر دوره‌ی ژوراسیک (163٫5 میلیون تا 145 میلیون سال پیش) تا پایان دوره‌ی کرتاسه (145 میلیون تا 66 میلیون سال پیش) زندگی می‌کردند. پل بارت ، پالئوبیولوژیست موزه تاریخ طبیعی لندن که در این پژوهش مشارکتی نداشته است، می‌گوید: «با توجه به اندازه‌گیری اسکلت جدید، محتمل به ‌نظر می‌رسد که این جانور مدعیِ یکی از بزرگ‌ترین، اگر نه بزرگ‌ترین، خزنده‌پایانی باشد که تاکنون پیدا شده است.» به گزارش لایو ساینس، هنوز بقایای کافی کشف نشده است تا پژوهشگران بتوانند این دایناسور را به‌عنوان گونه‌ی جدیدی اعلام کنند یا به گونه‌ای نسبت بدهن که قبلا شناخته شده است، البته آن‌ها اطمینان دارند که وقتی کاوش‌ها به پایان برسد، می‌توانند آن را به‌عنوان گونه‌ی کاملا جدیدی طبقه‌بندی کنند.

ایرانیان جهان

در سال 1993 تیتاناسور دیگری به نام آرژانتیناسور هوینکولنسیس مدعی بزرگ‌ترین دایناسور زمین شد؛ اما بعدا در سال 2014 تیتاناسور بزرگ‌تری به نام پاتاگوتایتان مایوروم جای آن را گرفت؛ البته تعیین اینکه کدام گونه سنگین‌ترین دایناسور بوده، دشوار است. آرژانتیناسور فقط براساس 13 استخوان فسیل‌شده شناسایی شده و وزن پاتاگوتایتان براساس ترکیبی از 6 جانور تخمین زده شده است. دبا توجه به اینکه استخوان‌های اندام‌های بلند مانند استخوان بازو و ران که برای چنین برآوردهایی استفاده می‌شود، هنوز کاوش نشده است، پژوهشگران نمی‌توانند بگویند تیتاناسور جدید چقدر بزرگ بوده است؛ اما تجزیه‌و‌تحلیل استخوان‌هایی که کشف شده (ازجمله 24 مهره دم و بخش‌هایی از لگن و کمربند شانه‌ای) نشان می‌دهد که احتمالا بزرگ‌ترین تیتاناسور بوده است.

ایرانیان جهان


http://www.ilandnews.ir/fa/News/218135/کشف-بقایای-دایناسوری-که-احتمالا-بزرگ‌ترین-جانور-خشکی-بوده-است
بستن   چاپ