ایرانیان جهان
تسکين ميگرن و فشارخون به شيوه «صوت درماني»
يکشنبه 28 شهريور 1395 - 2:00:53 PM
مهر

در نوع جديد درمان، از امواج صوتي براي ايجاد تعادل در فعاليت مغز افراد به منظور کاهش فشارخون و کاهش علائم ميگرن استفاده مي شود.

در اين نوع درمان، فعاليت مغز از طريق سنسورهاي متصل به فرق سر خوانده مي شود. سپس اين فعاليت به مجموعه اصوات شنيداري تبديل مي شود. اين اصوات از طريق هدفون به صورت ميلي ثانيه به مغز بازگردانده مي شوند.

سنسورها با اندازه گيري فعاليت الکتريکي مغز يا امواج مغزي تشخيص مي دهند که آيا بين فعاليت طرفين راست و چپ مغز تعادل وجود دارد.

دکتر چارلز تگلر، سرپرست تيم تحقيق، در اين باره مي گويد: «مغز به آهنگ پخش شده گوش مي دهد. و به آن همچون آيينه اکوستيک مي نگرد.»

در يک مطالعه مشخص شد در 10 مرد و زن کاهش قابل توجه فشار خون بعد از حدود 10 روز و شرکت در 18 جلسه حاصل شد.

اين بيماران شاهد ميانگين کاهش فشارخون سيستوليک (عدد بالا) از 152 به 136 بودند. فشار خون دياستوليک (عدد پايين) از 97 به 81 کاهش يافت. فشار خون عادي 120/80 mm Hg يا کمتر است.

در مطالعه اي ديگر، محققان وضعيت 52 بيمار مبتلا به ميگرن را که در حدود 16 جلسه و به طورميانگين به مدت 9 روز شرکت کرده بودند را بررسي کردند.

دو هفته بعد از درمان، بيماران در مورد بهبود بيخوابي، خلق و خو و سردردشان گزارش دادند.

به گفته محققان به نظر مي رسد صوت درماني با ايجاد شکلي از بازخوردزيستي به هم ترازسازي و متعادل کردن سيستم عصبي خودکار کمک مي کند.

سيستم عصبي خودکار به شکل ناخودآگاه بر عملکرد اندام داخلي کنترل دارد و عملکرد بدن نظير ضربان قلب، گوارش و تنفس را تنظيم مي کند.

به گفته تگلر، اين درمان HIRREM (بازتاب الکتروانسفاليک مبتني بر رزونانس رابطه اي با وضوح بالا) ناميده مي شود و در مجموعه مطالعاتي بر روي حدود 400 نفر آزمايش شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/2857/تسکين-ميگرن-و-فشارخون-به-شيوه-«صوت-درماني»
بستن   چاپ