ایرانیان جهان
ارائه روش جديد تصوير برداري مولکولي با استفاده از ليزر
دوشنبه 11 آذر 1392 - 3:19:01 PM
ايرنا
دکتر ˈرضا فکرآزادˈ روز دوشنبه در نشستي با خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: در اين روش که براي درمان سرطان مورد استفاده قرار مي گيرد، دارويي به صورت پمادي، تزريقي و يا خوراکي به بيماران سرطاني داده مي شود.

وي افزود: از آنجايي که سلول هاي سرطاني با سلول هي طبيعي متفاوت و ناقص هستند، اين مواد در آنها تجمع پيدا مي کند. سپس با تابش نور ليزر با طول موج مشخص به بافت سرطاني، سلول هاي سرطاني که به نورحساس هستند، درخشان مي شوند و مي توان آنها را به طور واضح از ساير سلول ها تشخيص داد.

فکرآزاد گفت: اين روش شامل 2 مرحله است. مرحله اتوفلورسنت که طي آن ليزر به سلول ها تابانده مي شود براي تشخيص سلول هاي سرطاني استفاده مي شود و در مرحله اگزوفلورسنت ابتدا براي تشخيص ليزر با يک طول موج مشخص به سلول ها تابانده و سپس در مرحله دوم طول موج ليزر به منظور درمان و ازبين بردن سلول هاي سرطاني تغيير يافته و به آنها تابانده مي شود.

وي ادامه داد: ارايه فناوري نوين ˈترکيب ليزر و نانوي درمانيˈ از موضوعات ديگر اين همايش است که اکنون در مرحله تحقيقاتي قرار دارد.

فکرآزاد گفت: اين روش پيش از اين در حوزه سرطان حفره دهان مورد استفاده قرار گرفته است و تحقيق در مورد کاربرد اين روش در مورد ساير سرطان ها همچنان ادامه دارد.

رييس انجمن پزشکي ليزر در مورد برگزاري همايش هشتم اين کنگره گفت: اين همايش با همکاري 20 انجمن و مرکز تحقيقات کشور همچون دانشگاه هاي علوم پزشکي تهران، بهشتي و ارتش، انجمن هاي پزشکي سرطان، جراحان عمومي و داخلي ايران برگزار مي شود.

فکرآزاد افزود: همچنين انجمن پزشکي قانوني، درد، پزشکان عمومي، فيزيک پزشکي، طب سوزني، دندان پزشکي، دندان پزشکان عمومي و پاتولوژي فک و صورت ايران، پژوهشکده رويان، مرکز تحقيقات ليزر، مرکز تحقيقات جراحي هاي کم تهاجمي و مرکز علوم و فنون هسته اي ايران در اين همايش با انجمن پزشکي ليزر ايران همکاري دارند.

وي هدف از برگزاري اين همايش را ارايه تازه ترين دستاوردهاي ليزر پزشکي در علوم باليني و پايه برشمرد و گفت: در اين همايش آخرين اطلاعات علمي مرتبط با ليزر در زيرشاخه هاي علوم پايه، جراحي هاي داخلي، پوست، دندان پزشکي و پرستاري به منظور تشخيص، درمان هاي جراحي و کنترل عوارض درماني بيماران سرطاني و بهبود کيفيت آنها ارايه مي شود.

فکرآزاد ادامه داد: تفکر عمومي در مورد ليزر تنها در مورد کاربرد آن در حوزه زيبايي است اين درحالي است که ليزر در تشخيص و درمان بسياري از بيماري ها مانند سرطان مي تواند نقش مهمي ايفا کند.

وي افزود: با توجه به شيوع بالاي سرطان در سطح جهان تلاش مي شود تا در اين کنگره نتايج تحقيقات اخير در مورد کاربرد ليزر در تشخيص و درمان سرطان به منظور تبادل نظر بين انديشمندان و پزشکان اين حوزه ارايه شود.

اين همايش در روزهاي 4 تا 6 دي ماه سال جاري با حضور جمعي از متخصصان حوزه ليزر درماني و سرطان هاي مختلف در بيمارستان فوق تخصصي محک در تهران برگزار مي شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/338/ارائه-روش-جديد-تصوير-برداري-مولکولي-با-استفاده-از-ليزر
بستن   چاپ