ایرانیان جهان
توليد قالب‌هاي ديناميکي براي چاپ نيمه‌رساناها
دوشنبه 26 تير 1396 - 1:28:19 PM
ايسنا
سرزمين ايرانيان- تکنيک دانشمندان براي توليد اين قالب‌ها از فرآيندي مشابه کاني سازي زيستي استفاده مي‌کند که طي آن‌ استخوان‌ها و دندان‌ها شکل مي‌گيرند. اين تکنيک همچنين در مقايسه با روش‌هاي کنوني توليد ابزارهاي الکترونيکي، دوستدار محيط زيست است.

قالب‌بندي براي توليد نيمه‌رساناهاي تقريبا کامل و افزايش دادن ويژگي‌هاي الکترونيکي آن‌ها و همچنين تنظيم فضابندي بين‌ اتم‌ها و ايجاد ويژگي‌هاي الکترونيکي بهتر به کار مي‌رود. اين قالب‌ها معمولا به آرايش يافتن صحيح اتم‌هاي مواد نيمه‌رسانا(معمولا سيليکون يا ژرمانيم) به شکل مورد نياز کمک مي‌کنند.

با اين حال، اين شيوه سنتي براي توليد ابزارهاي نانوالکترونيکي سخت کاربرد دارد و مولکول‌هاي پليمري آلي بزرگ‌تر و بي‌نظم‌تر مورد نياز براي توليد ابزارهاي الکترونيکي ارتجاعي را نمي‌توان حول يک قالب ثابت آرايش کرد.

در طبيعت، تعدادي از موجودات زنده سازه‌هاي معدني را با استفاده از يون‌هاي غيرآلي و پليمرهاي انعطاف‌پذير زيستي توليد مي‌کنند. به همين سان، قالب‌هاي عرفان محمدي و همکارانش از يون‌هايي ساخته‌ شده‌اند که خودشان را حول ساختار اتمي پليمرهاي نيمه‌رسانا بازسازي مي‌کنند. بدين ترتيب، مولکول‌هاي بزرگ پليمر مي‌توانند ساختارهاي قالب‌بندي شده بسيار منظمي را شکل دهند.

قالب‌هاي جديد به دانشمندان امکان کنترل فرآيند مونتاژ اين پليمرها و وادار کردن آن‌ها به آرايش يافتن در سطح مولکولي را مي‌دهد.

بر خلاف چاپ روزنامه‌ها که در آن نظم مولکول‌هاي جوهر اهميت ندارد، اين امر در چاپ ابزار الکترونيکي حياتي است.

فرآيند توليد با استفاده از اين قالب‌هاي پويا، دوستدار محيط زيست است و بر خلاف روش‌هاي پيشين توليد نيمه‌رساناها که نيازمند دماهايي حدود 3 هزار درجه فارنهايت هستند و اتلاف ارگانيک زيادي به جا مي‌گذارند، فرآيند جديد زباله کمي توليد مي‌کند و مي‌توان از آن در دماي اتاق استفاده کرد و هزينه‌هاي انرژي را پايين آورد.

جزئيات اين دستاورد علمي در مجله Nature Communications منتشر شد

http://www.ilandnews.ir/fa/News/4851/توليد-قالب‌هاي-ديناميکي-براي-چاپ-نيمه‌رساناها
بستن   چاپ