ایرانیان جهان
استفاده از محصولات دانش‌بنیان نیازمند فرهنگ‌سازی است/درصدد تأسیس یک مرکز جدید هستیم
سه شنبه 14 فروردین 1397 - 7:03:30 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- حامد ابراهیمی با تأکید بر اعطای مجوز دانش‌­بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نیمی از این شرکت­ها، افزود: 11 شرکت این مرکز دانش‌بنیان هستند که سعی داریم با ارائه خدمات به این شرکت‌ها گامی در راستای توسعه آن‌ها برداریم.

وی با بیان اینکه در تقسیم حوزه فعالیت این شرکت‌ها دو تقسیم‌بندی کلی وجود دارد، حوزه فعالیت آن‌ها را صنعتی (فناوری‌های سخت افزاری) و ICT (تجارت الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات) برشمرد و تأکید کرد: 80 درصد این شرکت‌ها دارای فناوری‌های سخت‌افزاری بوده و در حوزه تجهیزات و ساخت از جمله تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه هوافضا، برق و الکترونیک، مکاترونیک و ... فعالیت دارند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خواجه‌نصیر شرکت‌های فوق را شرکت‌هایی نوپا توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به ناشناخته بودن این محصولات در بازار و رقبای خارجی آن‌ها، تلاش ما در جهت آن است که کاری کنیم جایگاه خودشان را در بازار پیدا کنند.

ابراهیمی این موضوع را نیازمند فرهنگ‌سازی و بازاریابی دانست و توضیح داد: شناساندن محصولات این شرکت‌ها در بازار نیازمند آن است که نوعی فرهنگ‌سازی صورت گیرد؛ ضمن آن که بازاریابی برای آن‌ها نیز می‌تواند کمک‌رسان باشد.

وی با اعلام اینکه اعضای شرکت‌های فوق تیم‌هایی از دانشگاه، ترکیب استاد و دانشجو یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، به چگونگی پذیرش تیم‌های دانشجویی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خواجه نصیر پرداخت و توضیح داد: این تیم‌ها می‌توانند هسته فناور یا کارآفرین تشکیل داده و از این طریق به عضویت مرکز درآیند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: از تیم‌های فوق انتظار داریم پس از گذشت یک بازه زمانی 9 ماهه، تیم خود را تکمیل کرده، مدل کسب و کارشان را آماده کنند و محصول اولیه‌­شان را تولید کنند؛ بنابراین اگر به جایی برسند که متوجه شوند کارشان خوب است و محصولشان بازار دارد، می‌توانند در قالب شرکت یا کسب و کار حقوقی با شناسنامه به فعالیت خود ادامه دهند.

ابراهیمی برنامه‌های توسعه‌ای این مرکز را در جهت خدمت‌رسانی به شرکت‌های بیشتر دانست و با اعلام اینکه در حال حاضر چندین شرکت در نوبت ثبت قرار دارند، تصریح کرد: پیگیر افزایش ظرفیت پذیرش فیزیکی و اجاره ساختمان هستیم.

وی همچنین از انعقاد یک قرارداد میان مرکز رشد واحدهای فناور و معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری خبر داد و اضافه کرد: بر اساس این قرارداد در صدد تأسیس یک مرکز جدید و پذیرش 10 شرکت و 20 تیم دانشجویی هستیم.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه بعضی شرکت‌های مستقر در این مرکز یک میلیارد و بعضی 500 تا 600 میلیون در سال درآمد دارند، میزان درآمد این شرکت‌ها را متفاوت دانست و افزود: این درآمدها صرف توسعه و ارائه خدمات به شرکت‌ها می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به تقدیر از یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این مرکز به عنوان شرکت برتر در حوزه توسعه اقتصادی در اختتامیه اینوکاپ 2018 دانشگاه خواجه نصیر، تأکید کرد: یکی از کارهای ما این است که شرکت برتر در هر سال را معرفی و از آن‌ها تقدیر کنیم.

وی، بودجه این مرکز را از نوع حمایتی عنوان کرد و ادامه داد: این بودجه از طریق دانشگاه‌ها یا وزارت علوم تأمین می‌شود؛ ضمن آن‌که بخشی از آن نیز از محل درآمد اجاره دفتر به شرکت‌ها یا به دنبال اختصاص سهمی از درآمد آن‌ها به مرکز رشد حاصل می‌شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خواجه نصیر در پایان وظیفه مراکز رشد دانشگاهی را حمایت و بسترسازی برای رشد کسب و کارهای نوپای دانشگاهی برشمرد و اضافه کرد: در سالی که گذشت، با توجه به توسعه مرکز و فعالیت بیش از پیش شرکت‌­های مستقر در آن، درآمد خوبی به دست آورده‌ایم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/6014/استفاده-از-محصولات-دانش‌بنیان-نیازمند-فرهنگ‌سازی-است-درصدد-تأسیس-یک-مرکز-جدید-هستیم
بستن   چاپ