ایرانیان جهان
اخراج نگهبان اردوگاه کار آلمان نازی از آمریکا
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 - 1:06:18 PM
ایرانیان جهان - یاکیف پالی همکار سابق نیروهای نازی که در اردوگاههای کار جنگ جهانی دوم بعنوان نگهبان مشغول به کار بود در سن 95 سالگی در آلمان درگذشت.
یاکیف پالی، که گفته می‌شود آخرین همکار نازی‌ها بوده که در ایالات متحده زندگی می‌کرده، سال گذشته و پس از یک دوره نزاع قانونی طولانی از آمریکا اخراج شده بود.
آقای پالی از سال 2003 و با حکم یک قاضی فدرال آمریکایی ملیت آمریکایی خود را از دست داد و رسما تابعیت هیچ کشوری را نداشت.
براساس گزارشها وی در یک مرکز نگهداری سالمندان در شهر ‘اهلن ‘ آلمان فوت کرده است.
پیش از ترک آمریکا وی در محله کویینز شهر نیویورک زندگی می‌کرد.
در دوران زندگی در آمریکا معترضان هر‌از‌گاهی در مقابل محل اقامتش دست به تجمع می‌زدند و درخواست اخراجش را داشتند.
اخراج آقای پالی سال گذشته در نهایت زمانی به سرانجام رسید که کشور آلمان با وجود اینکه وی شهروندی این کشور را نداشت قبول کرد او به این کشور برود.
در اوت سال 2018 وی را با 95 سال سن و با ویلچر از خانه‌اش در نیویورک به شهر دوسلدورف آلمان بردند.
در آن زمان ریچارد گرنل سفیر ایالات متحده در آلمان از عملکرد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بخاطر مدیریتش در حل و فصل این مسئله حقوقی که مدت زمان زیادی به درازا کشیده بود، قدردانی کرد.
او به چه چیز متهم شده بود؟
گفته می‌شود پالی در سال 1923 در بخشی از لهستان که در حال حاضر جزو خاک اوکراین است، بدنیا آمده بود.
مقامات آمریکا وی را متهم کردند که در سال 1941 توسط نیروهای نازی آموزش دیده بود تا در اردوگاه تراونیکی که در لهستان اشغالی قرار داشت، کار کند.
اردوگاه تراونیکی در ابتدا بعنوان مرکزی برای نگهداری پناهندگان و اسراء جنگی شوروی سابق استفاده می‌شد، اما در نهایت تبدیل به یک مرکز آموزش برای نیروهای اس اس نازی شد.
هزاران فردی که در این اردوگاه آموزش دیدند بعدها بعنوان “مردان تراونیکی” شناخته شدند، این افراد شغل‌شان جمع آوری شهروندان یهودی از لهستان و یا بعنوان کارکنان اردوگاههای مرکزی مرگ در اردوگاه‌های سوبیبورو، تربلینکا و بلزک بود.
مقامات آمریکایی، پالی را متهم کردند که وی در ارودگاه تراونیکی بعنوان نگهبان مسلح مشغول به کار بوده و “نقشی تعیین کننده” در خصوص کشته شدن یهودیان داشته است.
آقای پالی همکاری با نیروهای نازی را رد کرده بود و در سال 2003 به نیویورک تایمز گفته بود که وی از ترس امنیت خانواده‌اش در آنجا کار می‌کرده و گفته بود که هرگز پایش در اردوگاه نگذاشته است.
این نگهبان سابق براساس قانونی که برای کمک به پناهندگان پس از جنگ بود در سال 1949 از اروپا و از طریق شهر بوستون وارد خاک ایالات متحده شد.
او در نهایت در سال 1957 شهروندی ایالات متحده آمریکا را دریافت کرد و آن را تا زمانیکه حقیقت در مورد گذشته‌اش علنی شد در اختیار داشت.
در سال 2004 به او دستور داده شد که خاک ایالات متحده را ترک کند، اما با ابهامی که در خصوص شهروندی‌اش وجود داشت اخراجش به تعویق افتاده بود.
برای 14 سال مقامات آمریکایی نتوانستند آلمان، اوکراین و یا لهستان را راضی کنند تا پالی را در خاک خود راه دهند. اما در نهایت سال گذشته اعلام شد که آلمان در این خصوص تجدید نظر کرده و او را خواهد پذیرفت.
در آلمان براساس یک قانون که برای مواقع انساندوستانه و یا سیاسی استفاده می‌شود به آقای پالی اجازه اقامت داده شد.
با این همه پس از ورود وی به خاک آلمان، مقامات آلمانی اعلام کردند برای محاکمه وی به اتهام جرایم جنگی مردد هستند زیرا اسناد و مدارک کافی در این خصوص وجود ندارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/64902/اخراج-نگهبان-اردوگاه-کار-آلمان-نازی-از-آمریکا
بستن   چاپ