ایرانیان جهان
سرمقاله جمهوری اسلامی/ کودکی که مرده به دنیا می‌آید
يکشنبه 19 خرداد 1398 - 10:08:07
ایرانیان جهان -
سرمقاله جمهوری اسلامی/ کودکی که مرده به دنیا می‌آید
٤٤
٠
جمهوری اسلامی / « کودکی که مرده به دنیا می‌آید » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
روزنامه آمریکائی واشنگتن پست فاش کرد «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به طرح زودهنگام «معامله بزرگ قرن» امیدی ندارد و تصریح می‌کند که این طرح فاقد پشتوانه لازم برای جلب‌نظر اعراب و فلسطینی‌هاست و بیشتر طرحی صهیونیستی و در جهت منافع اسرائیل به نظر می‌رسد. پمپئو توصیه کرده است که از مطرح ساختن این طرح در شرایطی که امید چندانی به اجرای آن نمی‌رود، اجتناب شود. با آنکه تمامی طرح‌های مرتبط با این طرح از پرده‌برداری معامله بزرگ قرن بلافاصله پس از عید فطر خبر می‌دادند، تردید و تعلل در برپائی اجلاس بحرین برای مطرح ساختن معامله بزرگ قرن، کاملاً محسوس و ملموس است. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که محور شرارت غربی – عبری – عربی همچنان اصرار دارد از این موقعیت لرزان و شکننده در جبهه اعراب، «استفاده حداکثری» صورت گیرد و هیچ فرصتی از دست نرود. با این حال، حتی مقامات ارشد آمریکائی به ترامپ گفته‌اند شانس معامله بزرگ قرن بسیار ضعیف است و کاملاً بعید به نظر می‌رسد به نتیجه مطلوب ترامپ و جراد کوشنر داماد یهودی وی منجر شود.
جراد کوشنر، تقریباً بلافاصله پس از ورود ترامپ به کاخ سفید ماموریت یافت با تمامی طرفهای ذینفع تماس برقرار کند و زمینه ارائه و اجرای طرحی برای پایان دادن همیشگی به مسئله فلسطین را فراهم سازد.
اگرچه کوشنر با برخی از طرفهای عربی و فلسطینی مذاکراتی انجام داد ولی گزارش‌ها نشان می‌دهند نیروی اصلی پیش برنده و طرف اصلی مذاکراتش لابی صهیونیستی و از طریق آنها گرایشات مختلف در اسرائیل بوده است که خمیرمایه اولیه طرح موسوم به مذاکره و معامله بزرگ قرن را تهیه و تدارک نموده‌اند.
با این حال، امروزه حتی در درون جبهه صهیونیستی هم دیدگاه مثبتی نسبت به بنیامین نتانیاهو وجود ندارد و ممکن است وی در ماه‌های آینده در مسند قدرت نباشد و رسوائی‌های پرتعدادش به همراه ناکامی‌ها و سهم‌خواهی‌های رقبای سیاسی باعث سقوط وی و شکست دولتش بشود. نتانیاهو طی روزهای اخیر دو تن از وزرای کابینه‌اش را اخراج کرد و اکنون موقعیت شکننده و ناپایداری دارد. بعلاوه حامیانش هم هریک به نوعی دچار بحران‌های فزاینده و غیرقابل حل و فصلی هستند که در شرایط کنونی مجال فکر کردن به مسئله فلسطین و کمک به صهیونیست‌ها را ندارند.
امانوئل مکرون هر هفته با جماعت عظیم و پرتعداد معترضین به جنگ و مخاصمه پرداخته و مخالفینش خواستار کناره‌گیری وی از قدرت هستند. ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس پس از دیدار نمایشی با دونالد ترامپ از قدرت کناره‌گیری کرد و جانشین قابل ذکری ندارد. این وضعیت آزاردهنده به حدی آشکار است که ترامپ به خودش اجازه دخالت داد و بوریس جانسون را جانشین مناسبی برای ترزا می ‌دانست که اوج رسوائی انگلیس و دخالت آمریکا در امور داخلی انگلیس است.
روابط آمریکا و اتحادیه اروپا هم به‌شدت متشنج و فرساینده است. دارودسته ترامپ آرزوهای خود برای تحقق برگزیت و حتی گسترش ابعاد آن به سایر کشورها و نهایتاً فروپاشی اتحادیه اروپا و نابودی پول واحد اروپائی (یورو) را پنهان نکرده‌اند و بر تحقق آن اصرار می‌ورزند. بعلاوه روابط آمریکا با چین، روسیه و حتی کشورهای مسلمان ازجمله ترکیه و مصر هم بسیار لرزان و بدون ثبات است. در چنین شرایطی به گفته پمپئو هرگونه طرحی برای تامین و تضمین منافع یکطرفه اسرائیل در منطقه و فرامنطقه پیشاپیش محکوم به شکست و ناکامی است و گویا حامیان معامله قرن بر روی اسب مرده شرط‌بندی کرده‌اند.
این بدان معنی است که حتی در صورت اصرار ترامپ و داماد یهودی وی برای بهره‌برداری و اجرای معامله بزرگ قرن به هرقیمت ممکن، این پدیده همانند تلاش برای به دنیا آوردن کودکی است که مرده به دنیا می‌آید. بدین ترتیب امروزه رمز و راز تردید و تعلل در پرده‌برداری از معامله بزرگ قرن بهتر قابل درک است که به موجب آن قرار نیست دولتی فلسطینی تشکیل شود و بیت‌المقدس را هم برای همیشه می‌خواهند پایتخت اسرائیل بدانند. همچنین قرار نیست مهاجرین فلسطینی هرگز بتوانند به سرزمین مادری خود بازگردند ولی به هر فلسطینی که از سرزمین مادری کوچ کند، رقم ناقابلی برای «بازخرید حق بازگشت» وی پرداخت می‌شود که از هر حقارتی گزنده‌تر است. فلسطینی‌ها هیچگونه حقی برای داشتن ارتش و نیروی دفاعی در اختیار نخواهند داشت و همواره تحت سیطره رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌عنوان شهروند درجه دو بلکه بدتر باقی خواهند ماند که فقط حق سرکوب شدن دارند!
باقی‌ می‌ماند چند رژیم فاسد و مرعوب عرب که پیشاپیش برای هر خیانت و جنایتی اعلام آمادگی کرده‌اند و حاضرند هزینه خیانت و جنایت دیگران در حق دنیای اسلام، دنیای عرب و به‌ویژه فلسطینی‌ها را نقداً و یا طبق یک جدول زمانی بپردازند. با تحقق رشادت‌های نفس‌گیر جبهه مقاومت در منطقه، اوضاع به زیان اشغالگران و حامیان وقیح آنها رقم خواهد خورد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/66293/سرمقاله-جمهوری-اسلامی--کودکی-که-مرده-به-دنیا-می‌آید
بستن   چاپ