ایرانیان جهان
حرکت دیپلماتیک بی‌سابقه توکیو
يکشنبه 19 خرداد 1398 - 13:22:39
ایرانیان جهان -
حرکت دیپلماتیک بی‌سابقه توکیو
k ٥
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره سفر «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به ایران، آن را یک حرکت نادر و کم سابقه دیپلماتیک از سوی توکیو معرفی کرد. این رسانه روز شنبه در مطلبی خاطرنشان کرد که ژاپن به‌دنبال ایفای یک نقش فعال درکاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکاست، این کشور نمی‌خواهد شاهد تشدید رویارویی و کشمکش‌ها میان دو کشور باشد. وال‌استریت افزود که آبه می خواهد یک میانجیگر باشد او البته دارای روابط گرمی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است و از یک مناسبات سنتی دوستانه با ایران هم برخوردار است که به او امکان می‌دهد بازیگری فعال در این عرصه باشد. تارنمای اف‌تی هم در گزارش مجزایی از این سفر آورده است که به‌دلیل ملاقات‌های اخیر آبه با مقام‌های ایران و آمریکا و با توجه به مناسبات گرمی که نخست‌وزیر با هر دو طرف دارد، امید است که بتواند یک فرصت ایجاد کرده و یک مسیر ارتباطی میان دو کشور باز کند.
دستاورد دیپلماتیک
همچنین یک روزنامه ژاپنی درباره سفر قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن به ایران نوشت: «شینزو آبه با امید به حصول یک دستاورد دیپلماتیک به ایران می‌رود که روابط یخ زده تهران و واشنگتن را گرم کند.» به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه ژاپن تایمز، ژاپن که روابطش با ایران عاری از تنش است همواره خواستار تعامل بوده و بر باور خود مبنی بر اینکه دیپلماسی بهترین راه برای حل مشکلات منطقه‌ای به شمار می‌آید، تاکید داشته است. از طرفی دیگر ژاپن 85 درصد نفت خود را از خاورمیانه تامین و 18 درصد از نیاز خود به گاز طبیعی را نیز از خلیج‌فارس وارد می‌کند. هرچند، توکیو باتوجه به اتحادش با آمریکا در زمینه امنیتی و اختلافات این کشور با ایران در چهار دهه گذشته باید نگرانی‌های واشنگتن را نیز در نظر داشته باشد.
گام چالش‌برانگیز
در عین حال میانجیگری برای شینزو آبه یک گام چالش‌برانگیز است که در صورت دیدار نکردن با رهبری ایران یا کوتاه نیامدن ترامپ از لفاظی‌ها و اظهارات تحریک برانگیزش (علیه ایران)، وجهه خود را از دست خواهد داد. ارزیابی‌هایی مبنی بر این وجود دارد که نخست‌وزیر ژاپن توانسته ضمانت‌هایی را از هر دو دولت به دست آورد که هیچ یک تلاش‌های او را نابود نخواهند کرد. معاون وزیر امورخارجه ایران گفته که مشتاق سفر آبه است، سفری که برای اولین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 از سوی یک نخست‌وزیر ژاپنی انجام می‌شود. آبه از حمایت دولت‌های دیگر نیز همچون روسیه و اتحادیه اروپا برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن برخوردار است اما هیچ اهرم فشاری برای ترغیب تهران و واشنگتن به نشستن پای میز مذاکره در اختیار ندارد و به‌علاوه با مخالف‌های سرسختی در عربستان سعودی و اسرائیل روبه‌رو است که ترجیح می‌دهند ایران منزوی باشد. اگر آبه با دست خالی به خانه بازگردد تندروهایی وجود دارند که تنش‌ها را افزایش خواهند داد. اگر دیپلماسی خوش‌بینانه و فعال آبه به موفقیت بینجامد بر اعتبار و شخصیت او، زمانی که در نشست گروه 20 در ماه جاری (میلادی) در اوساکا شرکت می‌کند، خواهد افزود. چنین دستاوردی همچنین به او در انتخابات پیش‌رو در تابستان کمک می‌کند و به وی اجازه می‌دهد بگوید که به متحد و شریکش کمک کرده است. بنابراین، تمام دلایل برای اینکه شینزو آبه ریسک این بازی را حتی باوجود نتایج محدود بپذیرد، وجود دارد.
شرط موفقیت میانجیگری
همچنین شیرین ‌هانتر، استاد دانشگاه جورج‌تاون واشنگتن در مورد تاثیر میانجیگری ژاپن می‌گوید: «تا وقتی که ایران و آمریکا حاضر به حل مسائل اصلی مورد اختلاف با یکدیگر نباشند، هیچ میانجیگری‌ای نمی‌تواند موفق شود. با این وجود، شاید نخست‌وزیر ژاپن بتواند به کم شدن تنش‌ها میان تهران و واشنگتن کمک کند.» شیرین ‌هانتر روز شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره اصرار دونالد ترامپ برای مذاکره با ایران با وجود تشدید تنش‌ها و افزایش فشارها بر ایران گفت: «یکی از دلایل تغییر لحن دونالد ترامپ درباره ایران، مخالفت‌ها در فضای داخلی آمریکا با بروز یک جنگ دیگر در خاورمیانه است.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/66345/حرکت-دیپلماتیک-بی‌سابقه-توکیو
بستن   چاپ