ایرانیان جهان
جمع‌آوری بیش از 10 هزار انواع اسلحه در یک هفته در نیوزیلند
دوشنبه 31 تير 1398 - 09:49:15
ایرانیان جهان -
جمع‌آوری بیش از 10 هزار انواع اسلحه در یک هفته در نیوزیلند
k ١.١
٠
باشگاه خبرنگاران / در هفته نخست اجرای طرح بازخرید سلاح در نیوزیلند بیش از 10 هزار انواع اسلحه و قطعات و لوازم جانبی آن‌ها جمع‌آوری شد.
به گزارش رویترز، آماری که پلیس نیوزیلند امروز (یکشنبه) منتشر کرد نشان می‌دهد در هفته نخست اجرای برنامه بازخرید سلاح که پس از حادثه حمله تروریستی به دو مسجد کرایست‌چرچ در این کشور اجرا می‌شود، بیش از 10 هزار انواع اسلحه، قطعات و لوازم جانبی آن‌ها جمع‌آوری شد.
سخنگوی پلیس نیوزیلند در این خصوص گفت در یک هفته‌ای که از آغاز این طرح می‌گذرد بیش از دو هزار نفر 3275 اسلحه و 7827 قطعات و لوازم جانبی آن را به مقامات تحویل داده‌اند و بیش از شش میلیون دلار بابت این موضوع صرف شده است. این سخنگو در ادامه افزود: «بازخورد مردم نسبت به این برنامه مثبت بوده است و ما از این اتفاق خوشحال هستیم».
در ماه آوریل قانون مالکیت اسلحه در نیوزیلند اصلاح شد و استفاده از بسیاری از اسلحه‌های نیمه اتوماتیک، قطعاتی که اسلحه‌ها را به نیمه‌اتوماتیک تبدیل می‌کند و برخی از انواع تفنگ‌ها ممنوع شد. طبق این قانون، مالکان چنین سلاح‌هایی ملزم هستند تا 20 دسامبر سال جاری میلادی سلاح‌های خود را به دولت دهند و در قبال آن 95 درصد بهای اصلی سلاح را دریافت کنند.
دولت نیوزیلند 140 میلیون و 63 هزار دلار برای این منظور در نظر گرفته است. این برنامه چهار ماه پس از حادثه تروریستی به مراسم نماز جمعه در این کشور اجرا می‌شود.
در حمله تروریستی 15 مارس سال جاری میلادی به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور، 51 تن کشته و 39 نفر زخمی شدند. این دو حمله برنامه‌ریزی‌شده همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. حدود 300 نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آن‌ها آتش گشودند.
تروریست مهاجم به مسجد نور در شهر «کرایست‌چرچ» از پنج اسلحه شامل دو مسلسل نیمه اتوماتیک و شاتگان، برای انجام حمله خود استفاده کرده که برای استفاده از آن‌ها نیز مجوز داشته است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/77717/جمع‌آوری-بیش-از-10-هزار-انواع-اسلحه-در-یک-هفته-در-نیوزیلند
بستن   چاپ