ایرانیان جهان
واکنش روسیه به اقدام جنجالی آمریکا
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 17:15:00
ایرانیان جهان -
واکنش روسیه به اقدام جنجالی آمریکا
k ٥.٢
٠
باشگاه خبرنگاران / پس از پایان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد، روسیه از آمریکا خواست از اجرای برنامه خود برای استقرار موشک‌های کوتاه‌بُرد و میان‌بُرد خودداری کند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه گفت مسکو از واشنگتن می‌خواهد که برنامه‌های خود برای استقرار موشک‌هایی با بُرد متوسط یا کوتاه را متوقف کند.
ریابکوف افزود: ما از واشنگتن می‌خواهیم مسئولیت پذیری خود را نشان دهد و به تبعیت از مسکو، استقرار سامانه‌های موشکی میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد ساخت آمریکا را که پیش از این پنتاگون صراحتا درباره آن سخن گفته است، رها کند.
معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است واشنگتن به دنبال از بین بردن همه توافق نامه‌های مربوط به کنترل اسلحه است که از نظرش رضایت بخش نیست. وی تاکید کرد آمریکا هیچ اقدامی برای رفع نقض تعهدات خود تحت معاهده تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد اتخاذ نکرده است و در واقع این آمریکا بود که اقدامات لازم را برای رفع نواقص تعهدات خود در این پیمان را انجام نداده است.
ریابکوف با اشاره به اینکه روسیه در مواجهه با تهدیدات جدید آمریکا، اقدامات کاملی را برای تامین امنیت خود در نظر می‌گیرد گفت: ما در مواجهه با تهدیدهای جدید آمریکا، اقداماتی کامل را برای اطمینان از تامین امنیت خودمان انجام می‌دهیم.
علاوه بر این، همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تاریخ 2 فوریه سال جاری اعلام کرد، مسکو موشک‌های زمینی با بُرد کوتاه یا متوسط را در اروپا یا مناطق دیگر مستقر نمی‌کند تا زمانی که تسلیحات آمریکایی از این نوع در منطقه مشاهده شود.
وی در ادامه گفت: هر اقدامی در زمینه کنترل تسلیحات باید در نظر گرفته شود که از جمله موارد آن توجه به قابلیت‌های موشک‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس است.
ریابکوف همچنین بر گفتگو‌های سازنده در مورد ثبات استراتژیکی مبتنی بر احترام به هم و در نظر گرفتن منافع متقابل تاکید کرد.
پیش از این، آمریکا رسما خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به پیمان «آی ان اف» را تایید کرده بود. این کشور در تاریخ 2 اوت [جمعه 11 مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در سال 1987 میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود 300 تا 3400 مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده بودند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/82039/واکنش-روسیه-به-اقدام-جنجالی-آمریکا
بستن   چاپ