ایرانیان جهان
ترامپ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری خطرناک‌تر می‌شود؟
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 16:02:45
ایرانیان جهان -
ترامپ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری خطرناک‌تر می‌شود؟
k ١٣
٢٥
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک مشاور سابق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در یادداشتی مدعی شد که ایران و ترامپ درگیر یک مسابقه استراتژیک شده‌اند که تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 ادامه خواهد داشت و بعد از آن ترامپ وارد مرحله دوم مقابله با ایران می‌شود.
تا انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا بیش از یک سال باقی مانده است. با این حال، رقابت‌های انتخاباتی نامزد‌های دو حزب دمکرات و جمهوریخواه از همین الآن شروع شده و به مرور زمان شدیدتر می‌شود. در این میان، ایران به عنوان یک چالش بزرگ سیاست خارجی برای دولت آمریکا، به موضوعی مناقشه‌برانگیز در تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های ریاست‌جمهوری تبدیل شده است.
نامزد‌های دمکرات، عموما از تنش‌زدایی با ایران حمایت می‌کنند و بعضا خواستار بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شده‌اند. اینان از احتمال خروج تنش‌ها با ایران از کنترل ابراز نگرانی می‌کنند و از دولت ترامپ می‌خواهند که در سیاست خارجی خود تجدیدنظر کند. این در حالی است که ترامپ در عین خروج یکجانبه از برجام و تشدید فشار‌های اقتصادی بر ایران، ادعا می‌کند که دنبال جنگ‌افروزی در خارج نیست. اما با توجه به اوج‌گیری کم سابقه تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای از احتمال وقوع درگیری میان ایران و آمریکا هشدار می‌دهند. امری که به احتمال زیاد، از سوی رقبای دمکرات مورد بهره برداری تبلیغاتی قرار خواهد گرفت.
همین امر موجب شده است که برخی از محافل نزدیک به ترامپ از احتمال همسویی یا حداقل همگرایی برنامه‌های ایران و دمکرات‌ها در انتخابات 2020 ابراز نگرانی کنند. به عقیده این محافل، ایران ممکن است با هدف حذف ترامپ، اقداماتی به نفع مخالفان ترامپ، یعنی دمکرات‌ها، انجام دهد.
در همین رابطه، ولید فارس، مشاور سیاست خارجی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2016، طی یادداشتی در بخش عربی روزنامه ایندیپندنت، به آینده «مسابقه» ایران و ترامپ پرداخت. فارس، ضمن مطرح کردن احتمالاتی در مورد همکاری میان ایران و مخالفان ترامپ در آمریکا، نوشت: «واضح است که دولت دونالد ترامپ و مقامات ایران، درگیر یک مسابقه استراتژیک شده‌اند که با اعلام خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود که تا انتخابات نوامبر 2020 ادامه خواهد داشت.
به نوشته فارس، طرح ترامپ که پس از خروج آمریکا از برجام آغاز شد و شامل مواردی همچون تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، اعمال تحریم‌ها و افزایش حضور نظامی در خلیج فارس می‌شود، آرام آرام جلو می‌رود. هدف این طرح، افزایش حداکثری فشار بر ایران است؛ به امید اینکه مقامات این کشور عقب‌نشینی میدانی کنند تا از برداشته شدن اقدامات دردناک دیگر پرهیز شود. رها کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و نیز تغییر سیاست منطقه‌ای ایران، اهداف دیگر طرح ترامپ هستند.
از دیدگاه فارس، طرح ترامپ که با کمک جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، طراحی شد، بر پیشروی گام به گام متکی است و در این طرح، امکان حصول نتایج ملموس قابل تصور است. ترامپ می‌تواند از این نتایج به عنوان برگ برنده‌ای در انتخابات آینده استفاده می‌کند. به همین دلیل، تحرکات پمپئو با هدف ائتلاف‌سازی علیه ایران بیشتر شده است.
فارس با اشاره به همین تحرکات تصریح کرد همه این تحرکات نشان می‌دهد که طرح ترامپ در پی تحقق اهداف مطلوب است، بدون اینکه واکنش‌های ایران، در مسیر تحقق این اهداف مانع ایجاد کند. همین امر، دلیل عدم پاسخ دادن آمریکا به ایران در ماجرای سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک را توضیح می‌دهد.
به گفته فارس، ترامپ می‌خواهد بدون تسلیم شدن به تحرکات ایران، اجرای طرح خود را ادامه دهد. ترامپ همچنین می‌خواهد در نیمه سال 2020، پیروزی طرح خود در زمینه محاصره ایران را اعلام کند.
بر اساس تحلیل مشاور سابق ترامپ، طرح یادشده در روز انتخابات آمریکا به پایان خواهد رسید و پس از آن، ترامپ در صورت پیروزی، خواهد توانست به مرحله دوم و قاطع مقابله با ایران وارد شود. از این رو، فارس معتقد است که ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، ضربه دیگری به ایران وارد خواهد کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/82375/ترامپ-بعد-از-انتخابات-ریاست‌جمهوری-خطرناک‌تر-می‌شود؟
بستن   چاپ