ایرانیان جهان
کفپوش های مقاوم نانویی در کشور تولید شد
دوشنبه 4 تیر 1397 - 6:43:19 AM
ایرنا
سرزمین ایرانیان- نیاز و کشش بازار همواره ابداع و نوآوری را بدنبال خواهد داشت، بسیاری از ابداعات و نوآوری‌ها در بزنگاه‌هایی اتفاق افتاده که شرکت‌ها نیازمند تغییر بوده‌اند.
سخت شدن شرایط یا مواجه شدن با الزامات سخت‌گیرانه و استاندارد همیشه تلخ و گزنده نیست و گاهی همین دشواری‌ها بارقه‌های خلاقیت و نوآوری را در ذهن ایجاد می‌کند و در انتها فناوری جدید خلق می‌شود. این بزنگاه برای یک شرکت تحقیقاتی-تولیدی در کشور در مواجهه با الزام سخت‌گیرانه در یک مناقصه‌ اتفاق افتاد.
یکی از محصولات این شرکت کفپوش‌های ویژه بنادر و فرودگاه‌هاست.
کفپوش‌هایی که در خیابان به کار می‌روند، از نظر مقاومت در برابر فشار تفاوت بارزی با کفپوش‌های فرودگاهی و بندرگاهی دارند؛ چرا که در کفپوش‌های خیابان فشار وارده کمتر از کفپوش‌های بندرگاهی و فرودگاهی است.
در بنادر و فرودگاه‌ها به دلیل استفاده از خودروهای بارکش و جرثقیل‌ها، میزان فشار بر هر سانتی‌متر مربع بسیار بیشتر از کوچه‌ها و خیابان‌های شهری است. از این رو الزامات استاندارد برای این کفپوش‌ها متفاوت با کفپوش‌های دیگر است.
دکتر سعید بزرگمهر، مدیر تحقیق و توسعه‌ شرکت یاد شده  در خصوص چگونگی وارد شدن فناوری‌ نانو به محصولات این شرکت می‌گوید: در یکی از مناقصه‌های سازمان بنادر و کشتیرانی، الزامات بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای کفپوش‌های ترافیکی مورد استفاده در بندرگاه‌ها قرار داده شده‌ بود، به‌طوری که مقاومت فشاری که برای کفپوش‌ها معمولاً 30 مگاپاسکال است، در این مناقصه 60 مگاپاسکال خواسته شده بود که دوبرابر حالت رایج بود.
وی افزود: رسیدن به این سطح از مقاومت با فناوری‌های رایج ما امکان‌پذیر نبود. همچنین مقاومت خمشی که به‌ صورت رایج 6 مگاپاسکال باید باشد، در این مناقصه 10 مگاپاسکال خواسته شده بود. میزان جذب آب کفپوش‌های معمولی حدود 6 درصد وزنی است اما الزامات این مناقصه جذب آب کمتر از 2 درصد را تعیین کرده بود.
بزرگمهر در خصوص رویکرد شرکت متبوعش در مواجه شدن با این الزامات جدید که خارج از توانمندی و فناوری‌های آنها بوده است، گفت: «رسیدن به این الزامات با فناوری‌های موجود در شرکت ما امکان‌پذیر نبود؛ از این رو در بخش تحقیق و توسعه اقدام به انجام تحقیقات برای بهره‌گیری از فناوری‌های جدید کردیم.»
وی گفت: یکی از گزینه‌ها، استفاده از نانوموادی نظیر SiO2 یا همان نانو سیلیس بود که برای وارد شدن به این حوزه، از ستاد توسعه‌ فناوری‌ نانو کمک گرفتیم. از طریق ستاد، با تولیدکنندگان نانوسیلیس ارتباط گرفتیم و با تأمین ماده‌ی اولیه وارد فاز توسعه‌ی فناوری شدیم. بعد از تحقیقات آزمایشگاهی، به فرمولاسیونی رسیدیم که موجب افزایش مقاومت در برابر فشار،خمش و کشش می‌شود.
وی با تاکید بر این که مقاومت محصولات این شرکت که با استفاده از تکنولوژی نانوسیلیس تولید شده از نوع اروپایی و آمریکایی آن بیشتر است، گفت: این دستاوردهای اولیه در مقیاس آزمایشگاهی شرکت را امیدوار به ارائه‌ محصول جدیدی کرد. نمونه‌ اولیه‌ این محصول تولید و برای مسئولان مرتبط با مناقصه ارسال شد. از آنجا که داده‌ها و نتایج بسیار شگفت‌انگیز بود، آزمون‌ها دوباره توسط کارفرما از طریق یک آزمایشگاه معتمد و بی‌طرف تکرار شد.
بزرگمهر با بیان اینکه، مقاومت فشاری بر قطعات بتونی در بخش های مختلف از جمله خیابان ها و تردد وسائل نقلیه یا محوطه های کانتینری که بارها به مدت زیادی روی آنها انباشته می شود اندازه گیری می شود و معمولا این فشارها 20 مگاپاسکال یا 200 کیلوگرم است گفت: این درحالی است که بتون های تولیدی ما 60 مگاپاسکال یعنی 600 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع مقاومت دارد.
وی گفت: دوام محصول بتن ما از سوی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه مکانیک خاک استان تهران و هرمزگان تایید شده است و این محصول در دسته بندی محصولات پر مقاومت قرار گرفت و اولین کفپوش پرمقاومت نانویی را به سازمان بنادر و کشتیرانی فروختیم و بعد از آن سازمان فرودگاه های کشور برای ترمینال فرودگاه درخواست محصول داشتند چراکه نانو سیلیس ها از سایش کف بتنی جلوگیری می کند.
مدیر تحقیق و توسعه این شرکت نانویی با تاکید براینکه این شرکت قادر به تولید کفپوش های بتنی رنگی و حتی دو لایه می باشد در خصوص قیمت کفپوش بتنی نیز گفت: قیمت صادراتی این محصول حدودا متری 7 دلار است و با تولید این محصول سالانه چیزی حدود دو میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود.
وی با اشاره به درخواست کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان برای خرید محصولات بتنی این شرکت، در عین حال یکی از مشکلات را صادرات به کشورهای دورتر به دلیل ویژگی خاص محصول که حجیم و سنگین است، دانست و گفت: بسیاری از کشورهای آفریقایی خواهان محصولات بتنی و کفپوش ما هستند اما متاسفانه قادر به ارسال محصولات مان به این کشورها نیستیم.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/8417/کفپوش-های-مقاوم-نانویی-در-کشور-تولید-شد
بستن   چاپ