ایرانیان جهان
تعیین مواد رادیواکتیو بستر رودخانه اروندرود و خلیج‌فارس/اجرای تحقیقات آزمایشگاهی ضد سرطان
سه شنبه 5 تیر 1397 - 6:39:04 AM
ایسنا
سرزمین ایرانیان- دکتر جلال پوراحمد به انجام تحقیقات ضد سرطان با هدف بررسی میتوکندری در سلول، به شکلی که مکانیزم مرگ سلولی را فعال کند به عنوان دیگر دستاوردهای گروه سم‌شناسی اشاره کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، وظیفه میتوکندری‌ها تولید انرژی و تنفس سلول است که می‌تواند هم باعث حیات سلول باشد و هم منجر به مرگ سلول شود و چنانچه ساختار آن تغییر پیدا کند، می‌تواند آنزیم‌های مرگ سلول‌های سرطانی را نیز فعال کند. در  تحقیقات ضد سرطانی که با هدف بررسی میتوکندری‌ها انجام می‌شود، مرگ سلولی بصورت انتخابی و بدون کمترین اثر بر روی سلول‌های سالم مجاور انجام می‌شود.

تحقیق و پژوهش و بررسی آسیب میتوکندری در عضلات اسکلتی مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی و مبتلایان به سرطان ریه با همکاری اساتید دانشگاه بارسلون اسپانیا و همچنین بررسی اثرات سموم و داروها بر روی جنین و تراتوژنیسیته آنها از دیگر مواردی بود که دکتر پوراحمد به آن اشاره کرد.

تعیین مواد رادیواکتیو در گل‌ولای بستر رودخانه مرزی اروندرود و سواحل شمالی خلیج‌فارس

مدیرگروه سم‌شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه در ادامه به پژوهش دیگری تحت عنوان "تعیین مواد رادیواکتیو در گل و لای بستر و آبزیان کف زی رودخانه مرزی اروندرود و سواحل شمالی خلیج فارس" در استان خوزستان جهت مستندسازی خسارات زیست محیطی جنگ آمریکا – عراق اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی این پژوهش مشخص شد میزان آلاینده‌ها در سواحل کشورمان به مراتب کمتر ازعراق و کویت است و بیشترین میزان پتاسیم موجود، حاصل از استخراج و صادرات 100 ساله نفت است.

بر اساس گفته دکتر پوراحمد، این گروه در خصوص سمیت داروها بر سیستم اعصاب مرکزی، سم‌شناسی رفتاری به عنوان یکی از گرایش‌های سم‌شناسی و آسیب مواد سمی بر روی رفتار و سیستم عصبی انسان و پستانداران مطالعاتی را انجام داده است؛ این پژوهش‌ها تحقیقات رفتاری را با فعالیت‌های سلولی و مولکولی گره زده است و در نهایت با خلق فعالیت‌های مشترک و چاپ مقالاتی با ارزش در این زمینه موجبات افتخار گروه را فراهم آورده است.

بررسی سموم قارچی، آلودگی‌ها و تقلبات مواد غذایی و همکاری‌های بین‌المللی ضمن تبادل اطلاعات در این زمینه از دیگر فعالیت‌های گروه سم‌شناسی است که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد.

برگزاری کنگره بین‌المللی انجمن سم‌شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه

همچنین وی از برگزاری دو کنگره ملی و بین‌المللی در سال آتی خبر داد و گفت: کنگره سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران و کنگره علمی و بین‌ المللی انجمن سم‌شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه که مرکز برگزاری آن استرالیاست، با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی و بررسی چالش‌های موجود دراین حوزه و با حضور محققان داخلی و خارجی به میزبانی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال 98 انجام برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پژوهش و تولید علم به عنوان مهمترین رسالت گروه سم‌شناسی از کسب بالاترین H-index دانشکده و انتشار بالاترین تعداد مقالات (448 مقاله) این گروه خبر داد و گفت: گروه سم‌شناسی دارای 7 عضو هیات علمی است که علاوه بر پذیرش دانشجویان دوره عمومی با 18 دوره پذیرش دانشجوی ph.d از اولین گروه‌های دانشکده در زمینه تربیت نیروی متخصص محسوب می‌شود.

دکتر پور احمد در پایان عضویت در بوردهای تخصصی، ارتباط با دانشگاه‌های معتبر جهان و انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک، اعزام دانشجویان ph.d به خارج از کشور، فعالیت اعضای هیات علمی در موقعیت‌های مدیریتی کشور و کسب جوایز آموزشی و تحقیقاتی اعضای هیات علمی را از دیگر افتخارات گروه سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دانست.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/8424/تعیین-مواد-رادیواکتیو-بستر-رودخانه-اروندرود-و-خلیج‌فارس-اجرای-تحقیقات-آزمایشگاهی-ضد-سرطان
بستن   چاپ