ایرانیان جهان
آینه بغل خودرو با امکان پوشش نقاط کور ساخته شد
سه شنبه 5 تیر 1397 - 7:07:43 AM
ایرنا
سرزمین ایرانیان- اختراع یاد شده به نام رضا سمیعی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شماره 010833 ثبت شده است.
همچنین دانشکده مهندسی خودرو وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران گواهی کرده که این اختراع جدید و دارای نوآوری است و با داشتن گام ابتکاری قابلیت تولید صنعتی دارد.
آینه خودروها که در طرفین آن قرار دارد در هنگام گردش یا تعویض خط یا تغییر مسیر به منظور بررسی وجود وسیله نقلیه دیگر در اطراف خودرو استفاده می شود اما با توجه به محدودیت وسعت دید آینه های فعلی، نقاطی از دید راننده پنهان می ماند که به نقاط کور معروف است.
این امر باعث بروز حوادث رانندگی و بروز خسارات مالی و جانی فراوان می شود همچنین هنگامی که راننده بخواهد خودرو را به سمت عقب براند و یا پارک کند، نقاط زیادی از دید او پنهان است که گاهی باعث افتادن خودرو در جوی آب یا برخورد با موانع می شود.
رضا سمیعی مبدع و مخترع آینه بغل خودرو که این مشکلات را رفع کرده  با بیان اینکه نقاط کور در این اختراع پوشش کامل داده می شود اظهار داشت:برای برطرف کردن مشکلات ذکر شده،در خودروهای سنگین از دو آینه استفاده می شود که این روش در خودروهای سواری به علت برهم زدن سیستم آیرودینامیک و ایجاد ظاهر نا مناسب خیلی استقبال نشده است.
سمیعی با بیان اینکه در روش دیگر آینه داخلی خود رو را بزرگ تر طراحی کرده اند گفت: با توجه به این که راننده در هنگام چرخش به چپ، تمایل دارد به سمت چپ نگاه کند و از آینه بغل سمت چپ استفاده می کند، استفاده هم زمان از آینه داخلی خودرو که در سمت راست راننده قرار دارد مشکل خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین آینه داخلی هنگام حرکت به عقب، برای دیدن کناره های خودرو کاربرد ندارد.
سمیعی با اشاره به اینکه در طرح ابتکاری برای برطرف کردن مشکلات ذکر شده از یک آینه مخفی استفاده شده است گفت : این آینه مخفی هنگام نیاز در دو وضعیت به راننده کمک خواهد کرد.اول این که هنگام گردش به چپ یا راست و یا تغییر مسیر، پس از روشن کردن راهنمای خودرو، آینه مخفی به صورت اتوماتیک از بالای قاب آینه های جانبی خودرو بیرون می آید و منطقه ای را که آینه جانبی پوشش نمی دهد، برای راننده نمایش خواهد داد.
سمیعی گفت: پس از آن که تغییر مسیر به پایان رسید و راهنما غیر فعال شد، آینه نیز به صورت اتوماتیک به محل خود باز می گردد.
این پژوهشگر فنی ادامه داد: : همچنین راننده این امکان را دارد که با فشردن کلید دیگری که بر روی داشبورد نصب شده است هر کدام از آینه های مخفی را که نیاز داشته باشد، از محل خود خارج کند که آینه پس از چند لحظه به صورت اتوماتیک به محل خود باز می گردد.
سمیعی گفت: چنانچه راننده نیاز داشته باشد که آینه مخفی مدت زمان بیشتری باز باشد، کافی است دکمه موجود بر روی داشبورد را دو بار پیاپی فشار دهد که در این حالت آینه تا هنگامی که خودرو روشن است باز خواهد ماند.
وی اضافه کرد : دومین حالتی که این آینه مخفی به راننده کمک می کند، هنگام راندن خودرو به سمت عقب است که در این حالت پس از قرار دادن دنده خودرو در وضعیت حرکت به عقب، همان آینه از محل خود خارج می شود و این بار محدوده چرخ عقب خودرو را به راننده نمایش می دهد که باعث می شود راننده با دید بهتری حرکت به عقب را انجام دهد.
این مخترع گفت:این بار نیز پس از خارج شدن دنده از وضعیت حرکت به عقب، آینه به محل خود باز می گردد همچنین اگر راننده نیاز به استفاده از آینه را بدون تغییر وضعیت دنده داشته باشد، می تواند از کلیدهای نصب شده بر روی داشبورد استفاده کند.
رضا سمیعی مخترع و مبدع آینه بغل خودرو با امکانات یاد شده خواستار مشارکت سرمایه گذاران و صنعتگران برای تولید انبوه است محصول شده است.
وی گفت: تولید انبوه صنعتی این آینه بغل(یک جفت) حدود 80 هزار تومان است که نرخ آن در بازار می تواند حدود 250 هزار تومان باشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/8433/آینه-بغل-خودرو-با-امکان-پوشش-نقاط-کور-ساخته-شد
بستن   چاپ