ایرانیان جهان
تاریخچه کشور کانادا
سه شنبه 5 تیر 1397 - 4:08:37 PM


تاریخ مختصر کشور کانادا


تاریخ آثار بدست آمده از زندگی نخستین بومیان کانادایی که در بخشی از این کشور به مدت طولانی ساکن بودند و نیز بررسی‌های باستانشناسی در شمالی ترین بخش کشور، یوکان نشان می‌دهد که زندگی در آن به 26500 سال پیش در جنوبی ترین بخش به 9500 سال پیش برمی گردد.
در سال 1534 میلادی ، جاکوز کارتیر Jacques Cartier به سرزمینی که امروز کانادا نامیده می شود وارد شد و بنام فرانسیس اول ، پادشاه فرانسه ، مدعی مالکیت آن گردید. اما ثروتی که انتظار داشت از این سرزمین بدست آورد ، بسادگی قابل تحصیل نبود. بنا براین به فرانسه بازگشت.
فرانسوی ها هفتاد سال بعد مجددا به کانادا بازگشتند و این بار در کانادا ماندند . محل اقامت آنان مناطق اطراف کبک کنونی بود.
در سال 1760 با سقوط Montréal بوسیله انگلیسی ها ، حکومت فرانسویان بر کانادا پایان گرفت . انگلیسی ها به سرعت حکومتی را بر پا داشتند و Montréal را به عنوان پایتخت انتخاب کردند . در سال 1783 با قرارداد پاریس مرز مشترک کانادا و آمریکا تعیین گردید، خط مرزی تعیین شده از آتلانتیک تا Lake of the Woods کشیده می شد .
کنفرانس شارلوت تاون : کنفرانسی که در سپتامبر 1864 در شارلوت تاون ( مرکز ایالت پرنس ادوارد آیلند ) با شرکت نمایندگان ایالت های کانادا، پرنس ادوارد آیلند ، نوااسکشا و نیوبرونزویک تشکیل گردید . اساس بوجود آمدن کانادا ( به صورتی که اکنون وجود دارد ) را بنیاد گذارد .
هیات های نمایندگی شرکت کننده در کنفرانس موافقت کردند که فدراسیونی از ایالت های کانادا و سواحل شرقی ( نوااسکوشا – پرنس ادوارد آیلند و نیوفانلند ) بهترین حالتی است که منافع همگی را تامین خواهد کرد . بنابراین پس از دومین کنفرانس که در اکتبر 1864 در کبک برگزار کردند، برای کسب نتیجه قطعی و تعیین جزییات در سال 1866 در لندن (انگلستان ) گرد هم آمدند .
در این گردهمائی مقرر شد که کنترل مسائل دفاعی ، بازرگانی و سایر مواردی که به منافع ملی مربوط است به عهده دولت فدرال باشد و دولت های ایالتی قدرت رسیدگی و کنترل مسائل و مطالب محلی خود نظیر راه ها ، آموزش و غیره را داشته باشند .
دولت انگلستان از این موافقت نامه استقبال کرد و در مارس 1867 قانونی جهت انجام این کار تصویب نمود که ” قانون شمال آمریکای شمالی ” یا British North America Act نامیده شد .
در اول جولای 1867 چهار ایالت نووا اسکوشا ، نیوبرانزویک ، انتاریو ( که قبلا Canada West نامیده می شد ) و کبک که قبلا Canada East نامیده می شد ) بر اساس توافق انجام شده در قانون مزبور ، متحد شده و ” حکومت کانادا ” را تاسیس کردند و جان مک دونالد (John A. MacDonald) بعنوان اولین نخست وزیر انتخاب شد.



http://www.ilandnews.ir/fa/News/8439/تاریخچه-کشور-کانادا
بستن   چاپ