ایرانیان جهان
کانادا قصد کمک به بازگشت «جک داعشی» به این کشور را ندارد
چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 4:17:17 PM
ایرانیان جهان-رالف گودال، وزیر امنیت کانادا، روز سه‌شنبه اعلام کرد اتاوا قصد ندارد به «جک لتس» که پس از پیوستن به داعش در سوریه به جک داعشی مشهور شده است برای بازگشت به کانادا و محاکمه در این کشور کمک کند.

لتس تبعه انگلیسی-کانادایی 24 ساله هم‌اکنون زندانی نیرو‌های کُرد در سوریه است. او در سال 2017 دستگیر شد. لندن تابعیت انگلیس جک را لغو کرد و به این ترتیب مسئله وی از این پس به دولت کانادا مربوط است.

گودال در گفتگو با شبکه دولتی سی‌بی‌سی گفت: ما به هیچ وجه قصد نداریم بازگشت وی به کشور را تسهیل کنیم.

مقامات کانادایی و در راس آن‌ها جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور، تاکنون به وضوح اعلام نکرده‌اند که آیا قصد دارند جک لتس را برای محاکمه به کانادا بازگردانند یا نه.

گودال اعلام کرد: نخستین وظیفه ما تضمین امنیت ملی کشور ما و امنیت مردم این کشور است. این مردم مانند سایر افرادی همچون خودش، تصمیم گرفت آسایش دموکراسی کانادا را ترک کند، نیمی از کره زمین را طی کند و در نهایت به خشن‌ترین و بدترین تروریست‌هایی بپیوندد که ما از چندین نسل پیش می‌شناسیم.

او افزود: این افراد باید تبعات اقدامات خود را بپذیرند. ما تضمین می‌کنیم که قانون اجرا شود، اما بازگشت وی را تسهیل نمی‌کنیم.

لتس روز دوشنبه در گفتگو با شبکه آی‌تی‌وی ابراز امیدواری کرد کانادا مسئولیت وی را بر عهده بگیرد. جک گفت: امیدوارم کانادا از حالا مسئولیت من را برعهده بگیرد تا من بتوانم به آنجا و به طور قطع به زندان بازگردم.

او در ماه مه سال 2017 در حالی که تلاش می‌کرد به ترکیه بگریزد از سوی نیرو‌های کُرد دستگیر شد و از آن زمان در زندانی در شمال سوریه به سر می‌برد. والدین وی در ماه ژوئن به دلیل ارسال پول برای او در سوریه به تامین مالی تروریسم متهم شدند و حکم حبس تعلیقی دریافت کردند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/84836/کانادا-قصد-کمک-به-بازگشت-«جک-داعشی»-به-این-کشور-را-ندارد
بستن   چاپ