ایرانیان جهان
گام نخست سازمان منطقه آزاد کیش در توسعه تصفیه خانه فاصلاب شمال جزیره
سه شنبه 12 شهريور 1398 - 03:30:22
ایرانیان جهان - در نشستی با حضور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش و مهندس ثابت سرمایه گذار قدیمی کیش تفاهم نامه ساخت و توسعه تصفیه خانه فاضلاب شمال جزیره به ظرفیت ده هزار متر مکعب در شبانه روز از طریق قرارداد BOT به امضاء رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مهندس علی مقدس زاده رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، با بیان این که توسعه تصفیه خانه های کیش در زمره برنامه های اجرایی این شرکت و منطبق با طرح جامع جزیره است، افزود: با توجه به اینکه در شرایط کنونی میانگین فاضلاب ورودی به تصفیه خانه های فعال شمال و جنوب جزیره برابر با ظرفیت اسمی آنها بوده و این امر ریسک عدم امکان ارائه خدمات در سال های آتی را به همراه دارد، توسعه تصفیه های خانه های جزیره اجتناب ناپذیر است.
مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش اظهار داشت: با توجه به مرجانی بودن جزیره و لزوم حفظ و نگهداری محیط زیست و انتقال آب سالم تر به نسل های بعدی، اجرای شبکه های انتقال و تصفیه خانه های فاضلاب امری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه تمامی آب تصفیه شده در تصفیه خانه های کیش صرف آبیاری فضای سبز جزیره می شود، گفت: با راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه شمال جزیره، آب مورد نیاز برای توسعه فضای سبز جزیره تامین می شود. لجنی که از تصفیه این فاضلاب ها بدست می آید، علاوه براینکه به عنوان کود دارای مقادیر زیادی از ترکیبات شیمیایی نظیر نیترات و فسفات است، خاصیت جذب کنندگی آب و سبک کننده خاک را نیز دارا است.
مهندس مقدس زاده یادآور شد: علاوه بر تامین نیاز آبی فضای سبز، سبب باز چرخانی آب تولیدی توسط آب شیرین کن های جزیره شده و در مصرف انرژی و کاهش هزینه و جلوگیری از آسیب به محیط زیست نیز اثربخشی مهمی دارد.
مهندس مقدس زاده با بیان اینکه مهندس ثابت یکی از سرمایه گذاران قدیمی کیش است و اقدامات ارزنده ایشان در امر احداث اماکن گردشگری برای تمام کیشوندان و گردشگران آشناست، گفت: با اجرای این تفاهم نامه در راستای اهداف جزیره به جذب گردشگر نیز اقدام خواهد شد.
لازم به ذکر است، با توجه به مشکلات عدیده ناشی از بوی فاضلاب، مسائل زیست محیطی، هزینه های زیاد انتقال فاضلاب از طریق تانکر و نیاز مبرم جزیره به تامین آب برای فضای سبز، تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی شمال کیش در سال 1393 به بهره برداری رسید.
این تصفیه خانه امکان افزایش تولید پسآب به 40 هزار متر مکعب را دارا است که با رشد جمعیت ساکن و گردشگر در سالهای آتی مدول های دیگر وارد مدار خواهند شد. با امضای این تفاهم نامه و راه اندازی مدول دوم تصفیه خانه شمال، تولید پسآب این تصفیه خانه به 20 هزار متر مکعب خواهد رسید.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/89032/گام-نخست-سازمان-منطقه-آزاد-کیش-در-توسعه-تصفیه-خانه-فاصلاب-شمال-جزیره
بستن   چاپ