ایرانیان جهان
سیاست های ارزی از دلایل عمده کمبود رشد اقتصاد کشور
يکشنبه 7 مهر 1398 - 09:54:15
ایرانیان جهان - سیاست های ارزی از دلایل عمده کمبود رشد اقتصاد کشور
٦
٠
باشگاه خبرنگاران / یک اقتصاددان گفت: سیاست های ارزی از دلایل عمده عدم رشد اقتصاد کشور است که باید خود را در این زمینه تقویت کنیم.
سیاست های ارزی از دلایل عمده عدم رشد اقتصاد کشورعبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش های موجود در سیستم ارزی کشور، گفت: مشکلات ارزی به تصمیمات غلطی باز می گردد که در اقتصاد اتخاذ شده است. امروزه سلطه غرب و آمریکا به 2 بخش سلطه عام و خاص تقسیم می شود.
او بیان کرد: سلطه عام نظام غرب، سلطه دلار و یورو است و سلطه خام به اشکال مختلف کالای فیزیکی در بازار گفته می شود. هم اکنون تنها خریدار سلطه، بازار انگلیس است که با سیاست های خود توانسته در این عرصه موفق شود اما اگر مردم و دولت تلاش کنند می توانیم از زیر سلطه دلار و یورو خارج شویم.
این اقتصاددان سیاست های ارزی را از دلایل عمده عدم رشد اقتصاد کشور دانست و گفت: ما حاضر به پرداخت یارانه به کالا‌های وارداتی هستیم و پرداخت یارانه در کنار نبود صنعت مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد که امروز شاهد آن هستیم.
شیخی با اشاره به اینکه قیمت ارز باید توسط بازار تعیین شود، بیان کرد: زمانی که ارز توسط بازار تعیین شود از تعرفه‌ کالا‌های وارداتی کاسته می شود. در صورت وقوع این هدف، نظام حمایت از اقشار ضعیف عادلانه تر خواهد شد.
او با بیان اینکه عرضه و تقاضای ارز باید بصورت مبادلاتی باشد، گفت: مبادله عرضه و تقاضای ارز می تواند از سوی بخش خصوصی و دولتی صورت بگیرد که در کشور ما دولت نقش بسیار پر رنگ تری در این زمینه دارد.
این اقتصاددان با اشاره به نقش تحریم در مشکلات اقتصادی کشور، گفت: تحریم‌ها نقش بسزایی در بروز مشکلات اقتصادی کشور دارند اما با این حال، نیمی از نارسایی‌های اقتصاد کشور را نمی‌توان به تحریم‌ها ارتباط داد، چرا که علت اصلی آن را باید در بی برنامگی و عملکرد نا مطلوب دستگاه ها دانست.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/95769/سیاست-های-ارزی-از-دلایل-عمده-کمبود-رشد-اقتصاد-کشور
بستن   چاپ