ایرانیان جهان
ویلی‌برانت صدراعظم اسبق آلمان غربی
يکشنبه 14 مهر 1398 - 08:01:07
ایرانیان جهان - هیچ کس نمی‌تواند حتی به نزدیک‌ترین فرد به خود هم بگوید که “شغل من جاسوسی برای یک دولت بیگانه است”. (عکس: ویلی‌برانت صدراعظم اسبق آلمان به همراه همسر و پسرش. سمت راست، گونتر گیوم دوست دیرینه و مشاور ویلی برانت که جاسوس آلمان شرقی بود و افشای هویت او باعث کناره‌گیری و سقوط دولت ویلی برانت شد).(دویچه وله).

ویلی برانت ، جایزه نوبل صلح 1971 را به خاطر این حرکت زیبا از آن خود کرد و مرد آن سال شد.
ویلی برانت (Willy Brandt)، وزیر خارجه وقت آلمان، در برابر مجسمه یادبود کشته شدگان لهستان در ورشو، زانو می زند. خوب است که بدانی لهستان در جنگ جهانی دوم، بالاترین آمار تلفات انسانی را در سطح جهانی داشت. بیش از هفت میلیون نفر با اشغال لهستان در 1939 توسط آلمان نازی جان خود را از دست دادند. و حالا فکرش را بکن که بعد از سه دهه از آن واقعه اسف بار تاریخی، آلمان وزیر خارجه اش، ویلی برانت ، را به ورشو فرستاده تا دست دوستی به سوی لهستان دراز کند. او قرار است در میدان مرکزی ورشو ، کنار مجسمه یادبود کشته شدگان جنگ جهانی دوم لهستان سخنرانی کند.7 دسامبر1970 . نفس ها در سینه حبس است و نه فقط لهستان، که دنیا چشم است و گوش تا ببیند و بشنود او چگونه از کشورش اعاده حیثیت خواهد کرد… و او کلمه ای حرف نزد. به جای رفتن ِ پشت تریبون، با قدم های شمرده و آرام به طرف مجسمه یادبود رفت و در برابر آن زانو زد… و دقایقی بعد، در برابر چشمان حیرت زده خبرنگاران و حاضران، در سکوتی سنگین جایگاه را ترک کرد… ویلی برانت جایزه نوبل صلح 1971 را به خاطر این حرکت زیبا از آن خود کرد و مرد آن سال شد.
امروزه، یکی از میادین اصلی ِ ورشو به نام ویلی برانت است و نمای یادبودی از او، در حالیکه زانو زده است، در وسط این میدان به چشم می خورد


هربرت ارنست کارل فراهم (به آلمانی: Herbert Ernst Karl Frahm) (زاده 18 دسامبر 1913 – درگذشته 8 اکتبر 1992) سیاست‌مدار آلمانی، از 1969 تا 1974 صدراعظم آلمان بود.
او که عقایدی سوسیال دموکراسی داشت در 1971 به خاطر پیشرفت روابط آلمان غربی با آلمان شرقی، لهستان و اتحاد شوروی جایزهٔ صلح نوبل را دریافت کرد. او در سال 1970 عنوان مرد سال مجلهٔ تایم را کسب کرد. وی در سال 1974 پس از یک رسوایی جاسوسی استعفا داد. وی در اکتبر 1971 در جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران شرکت داشت.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/97370/ویلی‌برانت-صدراعظم-اسبق-آلمان-غربی
بستن   چاپ