ایرانیان جهان
عقب‌نشینی کارتخوان‌ها در مقابل ابزار پرداخت اینترنتی و تلفن همراه
يکشنبه 14 مهر 1398 - 11:44:02
ایرانیان جهان - عقب‌نشینی کارتخوان‌ها در مقابل ابزار پرداخت اینترنتی و تلفن همراه
٢٣٤
٠
ایرنا / بررسی‌ها نشان‌دهنده کاهش جذابیت پرداخت از طریق کارتخوان و افزایش گرایش به پرداخت‌ با تلفن همراه و اینترنتی است به طوری که ارزش پرداخت‌های کارتخوانی در شهریور 98 نسبت به مدت مشابه پارسال 1.3 درصد افت کرده، اما ارزش پرداخت‌ با ابزارهای جدید بیشتر شده است.
توسعه شتابان فناوری و تسهیل مبادلات مالی، گرایش مردم به استفاده از روش‌های جدید پرداخت به جای پرداخت پول افزایش یافته، در این میان جذابیت پرداخت‌ به وسیله تلفن همراه و اینترنتی رو به گسترش بوده و سهم کارتخوان‌ها نیز به تدریج در حال افت است.
ابزار کارتخوان فروشگاهی (کارتخوان) به عنوان رایجترین ابزار پذیرش در کشور محسوب می شود، اما سهم آن به تدریج در حال کاهش است، زمانی که مردم می‌توانند از طریق نرم افزارها و آپ‌های گوشی‌ تلفن همراه می‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند، دیگر کمتر به سراغ پول نقد و یا کارتخوان می‌روند.
بر اساس تاره تزین آمار شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی در کشور (شاپرک) شمار تراکنش‌ها از طریق کارتخوان در شهریور امسال 2 میلیارد و 14 میلیون، شمار تراکنش‌های اینترنتی 142 میلیون و 729 هزار و شمار تراکنش‌ با تلفن همراه 142 میلیون و 844 هزار مورد بوده است.
ارزش تراکنش‌های شبکه پرداخت در شهریور امسال نیز که از طریق کارتخوان انجام شده 224 هزار میلیارد تومان بوده است. ارزش تراکنش‌های اینترنتی 25.5 هزار میلیارد تومان و ارزش تراکنش‌ با تلفن همراه نیز به 936 میلیارد تومان ‌رسیده است.
شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی شامل سه نوع ابزار «ابزار پذیرش اینترنتی»، «ابزار پذیرش تلفن همراه» و «ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی» است که فعالیت‌های مربوط به «خرید کالا و خدمات»، «پرداخت قبض و خرید شارژ» و «مانده گیری» از طریق آنها انجام می‌شود.
جزئیات روند کاهشی استفاده از کارتخوان
تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی در شهریور 98 نسبت به مدت مشابه سال 97 نیز روندی کاهشی را نشان می‌دهد به طوری که از نظر تعداد 1.18 درصد و از نظر ارزش 1.36 درصد افت داشته است.
کارتخوان ها در شهریور 97 حدود 88.7 درصد تعداد تراکنش ها و 90.78 درصد ارزش تراکنش ها را به خود اختصاص داده بودند.
سهم پرداخت کارتخوانی نسبت به مرداد امسال نیز کاهش داشته است. سهم پرداخت از طریق کارتخوان از مجموع تراکنش‌های الکترونیک در مرداد 98 از نظر تعداد تراکنش‌ها حدود 88.1 درصد بوده که در شهریورماه به 87.6 درصد کاهش یافت که افت 0.5درصدی را نشان می‌دهد.
سهم ارزش تراکنش‌ها از طریق کارتخوان نیز از 90.5 درصد در مرداد به 89.4 درصد در شهریور امسال افت کرد که نشان دهنده کاهش 1.1 درصدی است.
افزایش جذابیت پرداخت‌های تلفن همراه و اینترنتی
در حالی که سهم تراکنش‌ها از طریق کارتخوان در دوره مورد بررسی کاهش داشته، آمار نشان می‌دهد که سهم تراکنش‌های تلفن همراه و اینترنتی روندی رو به رشد داشته است.
بر این اساس، سهم 5.8 درصد پرداخت‌های اینترنتی از مجموع تعداد تراکنش‌های الکترونیک در مرداد امسال به 6.2 درصد در شهریور 98 افزایش یافت.
سهم پرداخت‌های اینترنتی از نظر ارزش مجموع پرداخت‌ها نیز از 9.1 درصد در مرداد به 10.2 درصد در شهریور صعود کرد.
سهم پرداخت‌های تلفن همراه نیز در شهریور 98 بالا رفته به طوری که سهم این نوع پرداخت از نظر تعداد از 6 درصد در مرداد به 6.2 درصد در شهریور رشد کرده است.
سهم پرداخت‌های تلفن همراه از نظر ارزش نیز از 0.35 درصد در مرداد به 0.37 درصد در شهریور 98 افزایش یافته است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/97397/عقب‌نشینی-کارتخوان‌ها-در-مقابل-ابزار-پرداخت-اینترنتی-و-تلفن-همراه
بستن   چاپ