ایرانیان جهان
ناکام هسته‌ای در راه بهارستان
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 10:23:45
ایرانیان جهان - ناکام هسته‌ای در راه بهارستان
k ١.١
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم سمت‌گیری اشخاص و جریان‌‌های سیاسی بیش از گذشته روشن‌تر می‌شود. اصولگرایان نیز سال‌هاست رویای شیرین وحدت در سر می‌پرورانند در انتخابات پیش رو با طیف‌های مختلف وارد خواهند شد. از حضور دارودسته احمدی‌نژاد و یاران بهاری او، قالیباف و جوانان نواصولگرا تا حضور گروه‌هایی در قالب شورای وحدت اصولگرایان و در این بین هستند افراد و جریاناتی که بخواهند مستقلا وارد شوند. پایداری‌ها که ائتلاف با هیچ گروهی را بر نمی‌تابند می‌خواهند حضوری مستقل را تجربه کنند، اما گویا سر لیست آنها این بار به جای تهران از مشهد خواهد آمد. برآوردها نشان می‌دهد که سعید جلیلی پایگاه بیشتری در مشهد نسبت به تهران دارد و با توجه به جمع نمایندگان دلواپس جبهه پایداری در مشهد، پر بیراه نیست که اگر جلیلی نیز عزم مشهد کند و با سر لیستی پایداری‌ها از مشهد به خانه ملت وارد شود.
رویای فتح مجلس
سعید جلیلی شخصی است که حمایت دلواپسان، جبهه پایداری و به‌خصوص پدر معنوی این جریان یعنی آیت‌ا... مصباح یزدی را دارد و با یک هماهنگی ساده می‌تواند وارد انتخابات شود. جلیلی که سابقه ریاست شورای عالی امنیت ملی را دارد و چهره ناشناخته‌ای نیست بارها و بارها در سخنرانی‌های خود به سیاست خارجی دولت و به‌خصوص برجام و مذاکرات ایران با غربی‌ها تاخته، دستگاه سیاست خارجی را سازشکار خوانده و به تخطئه و تخریب آنها پرداخته است. وی در سال 92 با گفتمان انقلاب اسلامی کاندیدای ریاست جمهوری شد و در مقابل حسن روحانی قرار گرفت، اما پس از چندی خود نیز فهمید که آنچنان پایگاه رایی در جامعه ندارد و پست ریاست جمهوری برای او مقداری زود است. شاید مهم‌ترین نقطه اشتراک نیز میان جلیلی و قالیباف همین شکست از روحانی و ناکام ماندن از رسیدن به پاستور باشد که آنها را به حضور در انتخابات و فتح بهارستان ترغیب کرده است. هر چند باید دید که جلیلی و گفتمانش در جامعه به قدری هوادار دارد که بتواند خود را به مجلس برساند یا انتخابات 98 نیز مثل 92 به پرونده ناکامی‌های وی اضافه خواهد شد.
سر لیست مشهد؟
حضور جلیلی در انتخابات مجلس تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد، چرا که اگر واقع‌بینانه هم بخواهیم بنگریم او برای فعالیت در صحنه سیاسی کشور نیازمند بستر و فضایی است که بتواند به کنشگری بپردازد و چه جایی بهتر از مجلس؟ مگر اینکه در سر هوای ریاست جمهوری 1400 را بپروراند که آن هم با شکست در 92 و عدم اقبال مردم به گفتمان وی محتمل به‌نظر نمی‌رسد. در نتیجه جلیلی درصدد است تا به هر نحوی شده وارد مجلس شود. در خصوص حضور وی در انتخابات نیز 3 گمانه زنی مطرح می‌شود. نخست حضور در لیست قم؛ که با توجه به انتشار لیست 3 نفره اصولگرایان بعید است جلیلی در این فهرست جای گیرد مگر اینکه شخصی مثل آیت‌ا... مصباح به میدان آمده و شخصا جلیلی را از قم مورد حمایت قرار دهد. گمانه‌زنی دوم سر لیست تهران است که با توجه به آرایش اصولگرایان و حضور افرادی چون قالیباف، احمدی‌نژاد و حدادعادل، بعید به‌نظر می‌‌رسد که وی بتواند سرلیست اصولگرایان در تهران باشد. کما اینکه جبهه پایداری نیز تمایلی با ائتلاف با شورای وحدت از خود نشان نداده است. گمانه‌زنی سوم که به واقعیت نزدیک‌‌تر است سر لیست مشهد است. جلیلی بر عکس تهران در مشهد جایگاه بیشتری دارد و قدر مسلم جبهه پایداری از وی حمایت خواهد کرد. نگاهی به کاندیداهای مشهد از جمله کریمی قدوسی، قاضی‌زاده هاشمی، بحرینی و پژمانفر که جملگی از جبهه پایداری هستند و هم‌طیف جلیلی، نشان می‌دهد که وی می‌تواند سرلیست پایداری‌ها در مشهد باشد. هر چند اینها در حد گمان است و باید تا زمان انتخاباتی شدن فضا و ارائه لیست‌ انتخاباتی جریان‌های سیاسی صبر کرد و دید کدام فرضیه و گمانه‌زنی درست از آب در خواهد آمد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/98049/ناکام-هسته‌ای-در-راه-بهارستان
بستن   چاپ