ایرانیان جهان
هراس دلواپسان از مشارکت مردم در انتخابات
يکشنبه 28 مهر 1398 - 11:49:53
ایرانیان جهان - هراس دلواپسان از مشارکت مردم در انتخابات
٠
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
برخی افراد از صحنه سیاست محو شدنی نیستند و حتی اگر از عرصه سیاست عملی هم دور باشند، اما بازهم نظراتشان تاثیرگذار می‌نماید. حال بسیاری اصولگرایان و به‌خصوص دلواپسان درصددند که علی لاریجانی را از کنش سیاسی فعال در عرصه سیاست ایران کنار بگذارند تا راحت‌تر منویات خود را پیش ببرند. این در حالی است که لاریجانی نیز همواره با سیاست ورزی‌های خاص خود همواره نقشه‌های دلواپسان را نقش بر آب کرده است. در این راستا گفته می‌شد که رئیس مجلس دهم در لیست اصولگرایان قم حضور ندارد و علیرضا زاکانی جایگزین وی شده، اما گویا قرار است که لاریجانی از قم کاندیدا شود؛ اما با لیستی مستقل و متشکل از خود، رضا فرجی‌دانا و بهروز نعمتی. شاید در نگاه اول گفته شود این لیست در مقابل لیست دلواپسان در قم شانسی نداشته باشد، اما حضور لاریجانی در این لیست، تایید وی توسط جامعه مدرسین بوده و فرجی‌دانا که خود اهل قم است می‌تواند نقاط قوت و امتیاز این لیست باشد. نکته اینجاست که گویا لاریجانی تداوم حضور در بهارستان را به حضور در پاستور 1400 ترجیح داده؛ باید دید در آینده چه تحولاتی در مناسبات انتخاباتی به‌وجود خواهد آمد.
کنش‌های معطوف به انتخابات
بی‌شک انتخابات مجلس یازدهم که کمتر از پنج ماه دیگر در اسفندماه برگزار خواهد شد مهم‌ترین و تاثیرگزارترین فرآیند در ساحت سیاست داخلی ایران است و هرچه به این سو حرکت کنیم تمامی کنش‌ها، اقدامات و عملکردها معطوف به انتخابات خواهد بود. در این میان هر یک از جریانات سیاسی به طور جداگانه به تدوین راهبردها و استراتژی‌های انتخاباتی خود می‌پردازند و درصددند تا با اتخاذ بهترین تصمیمات و کم‌ترین ضریب خطا حضور موفقی در انتخابات را در راه رسیدن به بهارستان رقم بزنند. اصلاح‌طلبان که همچنان در سه راهی مشارکت مشروط، مشارکت مقید و ائتلاف بسر می‌برند و هنوز مشخص نشده که با کدام استراتژی وارد آوردگاه مجلس 98 خواهند شد. اصولگرایان نیز پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که خیر واقعی خود را در پایگاه اصیل و سنتی خود پیگیری کنند و برای رسیدن به وحدت گرد جامعه روحانیت مبارز جمع شوند. گرچه در این بین اصلاح‌طلبان مشتاق مشارکت گسترده مردم و اصولگرایان درصدد مشارکت حداقلی هستند. حمید رسایی نماینده اصولگرای مجلس نهم می‌گوید: «مشارکت وقتی بالا می‌رود، خروجی صندوق از دست ما خارج می‌شود. اگر ما مشارکت را معمولی نگه داریم و تنها متدینین و حزب‌اللهی‌ها که معمولا با گوشه چشم اشاره کنیم به چه کسی رای بدهند، مشارکت داشته باشند؛ ما هم دموکراسی را داریم که واقعا دموکراسی است و تقلبی در آن نیست و هم اینکه صندوق مدیریت می‌شود و کشور دست کسی می‌افتد که فکر می‌کنیم بهتر می‌تواند کشور را اداره کند. مشارکت اگر بالا برود از صندوق چیزی در می‌آید که ما نمی‌خواهیم؛ پس باید تلاش کنیم مشارکت پایین باشد. مشارکت که پایین باشد ما برنده هستیم.» اما فارغ از جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا باید زمین بازی سیاست در ایران را به طور گسترده‌تری دید و سایر کنشگران را نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. بازیگرانی چون قالیباف، جلیلی، احمدی‌نژاد و مهم‌تر از همه علی لاریجانی، رئیس مجلسی که بسیاری از اعتدالیون و اصولگرایان میانه‌رو چشم به کنش سیاسی او دارند. گرچه جدای از حامیان لاریجانی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نیز از عمل سیاسی لاریجانی در عرصه سیاست غافل نیستند. هر چه هست لاریجانی همواره مهره‌ای تاثیرگذار در عرصه انتخابات ایران است حال انتخابات مجلس باشد یا ریاست جمهوری.
3 گانه لاریجانی
مناسبات انتخاباتی همواره دستخوش تغییر و تحول می‌شوند؛ این ذات انتخابات است که تا شروع آن نمی‌توان به طور قطع و یقین گفت که افراد و جریانات سیاسی با چه استراتژی و محوریتی وارد انتخابات می‌شوند. مناسبات سیاسی در قم و همچنین کنش سیاسی علی لاریجانی نیز از همین رویه پیروی می‌کند. از همین رو اگر تا پیش از این گفته می‌شد که وی به دلیل حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 عطای حضور در مجلس یازدهم را به لقای آن خواهد بخشید و عده‌ای آقای رئیس را غایب انتخابات لقب می‌دادند، اما امروز شرایط به گونه دیگری شده و سناریوهای دیگری بر کنش سیاسی لاریجانی وارد است. نخستین احتمال که پیش از این نیز کم و بیش مطرح بود نامزدی لاریجانی از آمل است انتخابات سال 84 نشان داد که وی از پایگاه رای خوبی در این شهر برخوردار است. هرچند بعید نیست، اما احتمال چندان زیادی ندارد. سناریوی دوم ائتلاف مجدد با اصلاح‌طلبان است؛ بدین نحو که با ائتلاف اصلاح‌طلبان لاریجانی بازهم از قم یا تهران کاندیدا شود و با حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شود. این احتمال نیز هر چند وجود دارد، اما با توجه به اظهارات کم و بیش عارف در خصوص حضور مستقل با پرچم اصلاح‌طلبی و تاکید سایر اصلاح‌طلبان بر هویت اصلاح‌طلبی و همچنین رقابت عارف با لاریجانی بر سر کرسی ریاست به‌نظر می‌رسد از احتمال کمتری برخوردار باشد. سناریوی سومی که شاید بتوان آن را محتمل‌ترین سناریو نامید کاندیداتوری لاریجانی از قم است؛ البته نه در لیست اصولگرایان بلکه حضور از قم با لیستی مستقل. لیستی متشکل از علی لاریجانی، بهروز نعمتی و رضا فرجی‌دانا. اگر این لیست را با لیست 3 نفره اصولگرایان در قم یعنی ذوالنوری، زاکانی و امیرآبادی مقایسه کنیم می‌بینیم که از طرفی چهره‌های شناخته شده‌تری هستند و از طرف دیگر احتمال رای آوریشان بیشتر است. چرا که لاریجانی مورد تایید جامعه مدرسین و فرجی‌دانا نیز اهل قم است. از طرف دیگردر لیست اصولگرایان ذوالنور به‌خاطر حمایت جبهه پایداری و امیرآبادی نیز به دلیل حمایت مردم قم می‌توانند امیدوار به حضور در مجلس باشند که در این شرایط فقط اوضاع برای زاکانی چندان مناسب نیست. چون از یک سو حمایت جامعه مدرسین و مردم قم را ندارد و از سوی دیگر هم با جبهه پایداری اختلاف دارد.
در نهایت...
مناسبات انتخاباتی در قم قابل پیش‌بینی نیست و هر آن ممکن است احتمالات و صف‌بندی‌های جدیدی بروز و ظهور کند، اما اگر شرایط به همین منوال پیش برود سناریوی دلواپسان برای کنارگذاشتن لاریجانی از مجلس به شکست گراییده و با لیست لاریجانی، زاکانی از حضور در مجلس یازدهم باز خواهد ماند. این تحولات نشان می‌دهد که گویا لاریجانی به تداوم حضور در بهارستان و عدم حضور در پاستور می‌اندیشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/99975/هراس-دلواپسان-از-مشارکت-مردم-در-انتخابات
بستن   چاپ