پایگاه خبری تحلیلی ایرانیان جهان

آخرين مطالب

وزن کم یا قدرت بیشتر؛ خودروسازان به کدام سو می‌روند؟ اطلاعات ضروری

وزن کم یا قدرت بیشتر؛ خودروسازان به کدام سو می‌روند؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خودرو‌های امروزی، به‌خصوص با توسعه‌ی فناوری برقی، نسبت به گذشته سنگین‌تر شده‌اند. این موضوع باعث نیاز روزافزون آن‌ها به قدرت بیشتر شده است؛ هرچند، این روند تغییر خواهد کرد.

در گذشته، خودرو‌های سوپراسپرت نهایتا 500 اسب‌بخار قدرت داشتند. این رقم نیز، تنها مربوط به نمونه‌های خاص می‌شد. درحالی‌که اکنون سدان‌های اسپرت متوسط، این قدرت را تولید می‌کنند. برای مثال، بی‌ام‌و M3 نسل‌های گذشته تنها 333 اسب‌بخار داشت؛ اما مدل کنونی دارای بیش از 500 اسب‌بخار است. آیا این یک پیشرفت است؟ طی سال‌ها، فناوری پیشرانه‌ی خودرو‌ها پیشرفت کرده است و استفاده از توربوشارژر ارزان‌تر شده است. همین‌طور، انتظارات نیز فراتر رفته است. بنابراین شاهد بالا رفتن قدرت پیشرانه‌ها به مرور زمان هستیم. طی یک دهه‌ی گذشته، قدرت اسب‌بخار خودرو‌ها سر به فلک کشیده است و به سطحی رسیده که خیلی‌ها انتظار نداشتند.

ایرانیان جهان

کالین چپمن ، بنیان‌گذار لوتوس ، اظهار داشت: « ساده‌سازی کن، بعد سبکی را اضافه کن ». این دقیقا موضوعی است که خودروسازان لازم است روی آن رقابت کنند. به‌جای اینکه روی افزایش قدرت متمرکز شوند، کاهش وزن خودرو را در اولویت بگذارند. تلاش کنند تا شاسی‌های سبک‌تری با قیمت مناسب بسازند. سعی کرده تا خودرو‌های اسپرتی عرضه کنند که روح علاقه‌مندان تسخیر شود؛ نه اینکه صرفا مشخصات عددی محصول را تغییر دهند. مقاله‌های مرتبط:
مک لارن اسپیدتیل نهایت سرعت 403 کیلومتربرساعت را ثبت کرد
مک‌لارن در ساخت مدل اسپیدتیل، از این نکته استفاده کرده است. این ابرخودرو که شکل و شمایل آن جنجال زیادی داشته است، مهندسان و طراحان مک‌لارن در ساخت آن، هیچ نکته‌ای را از قلم نیانداخته‌اند. این ابرخودروی هزار اسب‌بخاری، به اندازه زیادی سبک است و همین‌طور، مانند شمشیر هوا را می‌شکافد. باید اعتراف کرد اسپیدتیل نیز، از رقابت در تولید قدرت بیشتر، عقب نمانده است؛ اما این موضوع، تمرکز اصلی آن نبوده است. مک‌لارن بیشتر سعی کرده است تا حد امکان، خودروی سبک‌تر و با آیرودینامیک بهتری بسازد. برای همین، این خودرو به اندازه‌ی بوگاتی شیرون سریع است؛ با وجود اینکه به مراتب قدرت کمتری دارد.

ایرانیان جهان

مقاله‌های مرتبط:
مقایسه بی‌ ام‌ و M2 و الپین A110
کاهش وزن خودرو، از هر جهت ایده‌ی خوبی است. به طراحان کمک می‌کند تا موتور کوچکتری برای آن درنظر بگیرند و در عین حال، خودرو عملکرد مطلوب را داشته باشد. از طرفی، باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. همین‌طور، سواری و فرمان‌پذیری بهتری را موجب می‌شود. بنابراین، عامل‌های متعددی با کاهش وزن خودرو، بهتر می‌شوند. آیرودینامیک خودرو نیز مسئله‌ی مهمی است. این فاکتور در مک‌لارن اسپیدتیل مثال‌زدنی است. امروزه خودروسازان به این موضوع اهمیت کافی می‌دهند. البته اجرایی کردن این ایده، کار راحتی نیست. شرکت‌های خودرو‌سازی، به‌خصوص سازندگان مدل‌های اسپرت، مشتاق هستند تا محصول آن‌ها سبک‌تر باشد. اما استاندارد‌های ایمنی جدید، امکانات رفاهی داخل خودرو و سطح تجهیزات محصولات امروزی، مانع این کار می‌شوند. این دلایل افزایش قدرت خودرو‌ها را توجیه می‌کند؛ برای اینکه اثر وزن اضافه‌ را جبران کند. هرچند، کاهش وزن خودرو نیز غیرممکن نیست و هزینه‌ی زیادی نخواهد داشت. خودرو‌هایی همچون الپین A110 و مزدا MX5 نمونه‌های خوبی هستند. با گسترش فناوری خودرو‌های برقی، دو عامل تور سبک‌بودن و آیرودینامیک خودرو‌ها، بیش‌ازپیش مهم خواهد بود. بنابراین، از این پس شاهد رقابت خودروسازان در ارائه‌ی محصولات سبک‌تر با عملکرد بالا خواهیم بود؛ تا اینکه صرفا قدرت بیشتری را تولید کنند. جنگ بر سر اسب‌بخار پایان خواهد یافت و رقابت وارد حوزه‌ی جدیدی خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تعطیلی مدارس جزیره کیش تا پایان فروردین

آغاز صدور ضمانت نامه اعتباری برای تعاونیهای تولید کننده محصولات بهداشتی و مقابله کننده با ویروس کرونا

خبر خوش شریعتمداری ؛ با تحقق وعده اعتبار تخصیصی، امسال بین 15 تا 77درصد حقوق بازنشستگان را افزایش می دهیم

هشدار عبدالمهدی درباره هرگونه حمله به پایگاه های نظامی عراق

دردسر تازه در اروپا با ترند شدنِ ایتالِ‌گزیت

«ترامپ» از پرداخت هزینه تدابیر امنیتی «نوه ملکه» سر باز زد

مرکز بازی‌های یخی در اسپانیا، سردخانه جنازه‌های کرونایی شد

عملیات «بهار پیروزی‌های بزرگ» حشدالشعبی آغاز شد

برپایی بیمارستان صحرایی در پارک مرکزی نیویورک

«بشار اسد» با طرح ویژه بازگشت آوارگان سوریه موافقت کرد

«کرونای بدون علائم» را جدی بگیریم!

آمریکا پایگاه‌ های نینوا را تحویل وزارت دفاع عراق داد

اوضاع وخیم کرونا در اسپانیا؛ 812 نفر در یک روز جان باختند

خبر خوش وزیر کار؛ حقوق بازنشستگان 15 تا 77 درصد افزایش می‌یابد

7 پیش‌بینی از وضعیت بازار مسکن در سال 99

آخرین اقدامات در خصوص تولید اقلام و کالاهای بهداشتی و درمانی

اشکالات درخواست وام از صندوق بین المللی پول

تعطیلی مدارس جزیره کیش تا پایان فرودین

جلسه مهم نوبخت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان

کرونا مجلس لبنان را هم به دورکاری کشاند

ادعاهای کرونایی ترامپ باز هم دردسرساز شد

اخبار ضد و نقیض از قرنطینه خانگی نتانیاهو

گله کادر درمانی فرانسه از همسایه‌های قدرنشناس

سایه سیاه کرونا بر سر بورس‌های جهان

مهلت پرداخت مالیات 10 صنف تمدید شد

قیمت سکه کاهش یافت

بسته ویژه بانک مسکن برای جهش تولید؛ سقف تسهیلات ساخت 47 درصد افزایش می‌یابد

کرونا و سیل؛ درس هایی برای آغاز قرن

بی‌توجهیِ ترامپ برزیل به کرونا: همه یک روز می‌میریم!

بورس نوروز را با چراغ سبز به پایان برد

یک اقتصاددان: مردم فقیر هم قربانی کرونا هستند

اهمیت جان انسان‌ها از زبان رئیس‌جمهور آمریکا!

ژاپن ورود افراد از آمریکا را ممنوع می‌کند

نگرانی چین از احتمال موج دوم شیوع کرونا

نخست‌وزیر عراق نگران پروازهای غیرمجاز نزدیک مناطق نظامی شد

انفجار هواپیمای حامل فرد مبتلا به کرونا؛ همه سرنشینان قربانی شدند

استفاده پزشکان آمریکایی از کیسه زباله به جای لباس محافظتی

دلار جهانی بالا رفت

استراتژی بانک مرکزی ترکیه برای تعدیل خسارات ناشی از کرونا

فعلا برنامه ای برای استفاده از ارتش در زمینه جلوگیری از شیوع کرونا نداریم

کرونا، ونکوور کانادا را به شهر ارواح تبدیل کرد

تجمع سازمان های حقوقی بشری کانادا برای یادآوری رنج ملت یمن

کرونا به سیاستمداران نزدیک تر شد؛ چرا مقامات کشورها کرونا می گیرند؟

کرونا به سیاستمداران نزدیک تر شد؛ چرا مقامات کشورها کرونا می گیرند؟

مبتلایان به کرونا در فرانسه به آلمان و سوئیس منتقل شدند

آمریکا، طالبان و آینده افغانستان

سخنگوی ائتلاف آمریکایی: فعلا با 5200 نظامی در عراق می‌مانیم

درگیری به دلیل انجام تست کرونا در فرودگاه

تنها کشور اروپایی که نگرانی خاصی نسبت به کرونا ندارد!

قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در 17 سال گذشته رسید