ایرانیان جهان

آخرين مطالب

معاینه فنی خودرو در سوئد ایرانیان اسکاندیناوی

معاینه فنی خودرو در سوئد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - رانندگی یکی از خطرناک ترین موقعیت هایی است که ما با دل و جان پذیرای آن هستیم.
تصور کنید در جعبه فلزی بنشینید و تا جایی که میتوانید بنزین بسوزانید و با سرعت بالا در حرکت باشید. از این بدتر اینکه صدها جعبه دیگر در بین راه هستند و اگر فقط یکی از این جعبه ها کار خود را به خوبی انجام ندهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلما این جعبه های فلزی نیازمند معاینه فنی هستند. ما در این مقاله به نکات مهمی درباره معاینه فنی خودرو در سوئد می پردازیم.
یک ماشین نو (صفر کارخانه) برای اولین بار بعد از سه یا چهار سال معاینه فنی میشود، پس از آن بعد از دو سال نیاز به معاینه فنی دارد. بعد از این دوره ها، هر سال به صورت سالیانه ملزم به انجام معاینه فنی برای ماشینتان هستید.
حدود 25 سال گذشته، معاینه فنی خودرو، دولتی و به صورت مونوپولی بوده است. در آن زمان، شما موظف بودید که ماشین را به یکی از مراکز معاینه فنی تحویل دهید، و بعد از معاینه؛ نتیجه را به صورت مکتوب روی کاغذ دریافت میکردید. بدون هیچ توضیح اضافی! به قول سوئدی ها:
انگار ماشین را تحویل پلیس میدهی و چندین ساعت ماشین را در بازداشتگاه نگه میداری،
اما امروزه مراکز معاینه فنی خودرو، خصوصی شده است و آنها به صاحبان خودرو مانند مشتری نگاه میکنند و به همین دلیل است که با روی خوش از ایشان استقبال می کنند.
بعد از واگذاری امورات معاینه فنی خودرو از طرف دولت به بخش خصوصی، صاحبان خودرو، دیگر Kallelse دریافت نمیکنند، بلکه برای آنها از سوی مکانیکی های مختلف در طول سال erbjudande ارسال میشود. حال دیگر این شما هستید که باید برای انجام معاینه فنی یکی از این مکانیکی ها را انتخاب کرده و برای بردن ماشین به نزدشان وقت بگیرید.
وقتی را که برای معاینه فنی از مکانیکی میگیرید بایستی در دوره ای به نام Besiktningsperiod باشد، که به معنی دوره معاینه فنی است.
اگر Besiktningsperiod ماشین بین ماه‌های فوریه و ژوئن باشد، معاینه فنی بایستی تا آخر ژوئن به اتمام رسد. اگر تا آخر ژوئن این معاینه صورت نگرفته باشد و یا معاینه پس از انجام گرفتن، مورد قبول واقع نگردد، تردد برای خوردوی شما ممنوع و در اصطلاح سوئدی Körförbud میشود.
در حین معاینه خودرو، شما پیچ‌گوشتی و جعبه ابزاری در دست بازرس مربوطه نخواهید دید، ماشین شما به هیج عنوان باز نمیشود!! بلکه بازرس با دیدن، بوکردن و لمس ماشین متوجه مشکلات احتمالی آن میشود.
برای مثال چراغ‌های راهنما، زنگ زدگی احتمالی قطعات خارجی، چراغ‌های جلو و عقب با مشاهده قابل کنترل هستند.
زمانی که موتور خودرو روشن میشود، گاز سمی از موتور خارج میشود که در حالت عادی به داخل موتور بازگردانده میشود و سپس سوزانده خواهد شد. اما اگر مشکلی وجود داشته باشد، این عملیات به خوبی انجام نمیشود. این نوع مشکل را مسلماً با چشم نمیتوان دید، اما بویی که تولید خواهد شد برای کارشناس کاملاً محرز است.
نتایج معاینه فنی خودرو در سوئد:
بعد از معاینه فنی اتومبیل تنیجه آن در 4 نوع مختلف دسته بندی میشود.
1. Godkänd
نمره قبولی یا همان Godkänd را به اتومبیل های می‌دهند که بعد از معاینه فنی، نتیجه آن رضایت بخش بوده و اتومبیل تا نوبت بعدی معاینه، بدون مشکل خاصی جهت تردد میتواند کار کند.
2. Underkänd utan krav på ny besiktning
این نتیجه به معنی مورد قبول نبودن معاینه فنی است اما نیازی به معاینه جدید نیست. توجه داشته باشید که در این حالت اتومبیل شما یک Anmärkning دریافت میکند که نشانگر مردود بودن نتیجه معاینه فنی است.
برای از بین بردن Anmärkning شما ملزم به رفع ایرادات جزئی که منجرب به گرفتن نمره مردودی شده است می باشید، چراکه اگر پلیس شما را در جایی متوقف کند و متوجه ایراداتی بشود که بخاطرش نمره قبولی نگرفته‌اید شما را مجبور به گرفتن نوبت جدیدی برای معاینه فنی دیگری خواهد کرد. این در صورتی است که پلیس به این نتیجه برسد که شما ایرادات را هنوز برطرف نکرده اید.
پس بهترین و عاقلانه ترین تصمیم این است که در اسرع وقت عیوب جزئی را برطرف کنید تا هم در وقت و هم در هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید.
3. Underkänd med krav på besiktning
این نتیجه دریافتی برای معاینه فنی، همانند نتیجه قبلی به معنی مردود بودن معاینه فنی است. اما تفاوت اینجاست که شما پس از برطرف کردن عیوب اتومبیلتان، ملزم به دریافت نوبت جدید برای معاینه فنی دیگری نیز هستید.
توجه داشته باشید که تا قبل از تاریخی که در متن صورت جلسه Besiktningsprotokoll قید شده است بایستی خودرو را به معاینه فنی دوم برسانید.
4. Körförbud
اگر وضعیت اتومبیل و نتیجه معاینه فنی به صورتی باشد که تردد خوردرو برای خود و دیگران خطرساز شود، کلاً اجاره تردد از این ماشین گرفته خواهد شد. در این حالت شما به همراه مکانیک باید ماشین را تا محل تعمیرگاه بکسل کرده و تا زمانی که ایرادات برطرف شود آن نزد تعمیرگاه نگه دارید.
بعد از اینکه مشکلات اساسی و، مهم رفع و رجوع شدند، اتومبیل را به نزدیکترین مکان معاینه فنی برده و نمره قبولی را برای ماشینتان دریافت کنید.
خیلی از افراد از رفتن به معاینه فنی خودرو، هراس دارند، اما همانطور که قبلتر گفته شد، این معاینه تنها به نکات بسیار ریز و ساده‌ایی می پردازد که خود شما هم میتوانید آنها را قبل از رفتن، کنترل و برطرف کنید
قبل از رفتن به معاینه فنی به نکات زیر توجه کنید
آیا برف پاکن‌ و آب افشان آنها به خوبی و درست کار میکنند؟ باتری ماشین در جای خود ثابت و بست آن محکم است؟ تمامی چراغ های جلو، راهنما و ترمز به خوبی کار میکنند؟ چراغ پلاک عقب کار میکند؟ آج لاستیک‌ها ساییده نشده اند؟ حداقل عمقی که آج باید داشته باشد 1,66 میلیمتر است. لاستیک یا همان تایر ماشین بدون صدمه و پارگی است؟ آینه های بغل و جلوی اتومبیل سالم و محکم هستند؟ کمربند ایمنی راننده و همچنین کمربندهای سرنشین ها به درستی کار میکنند؟ مثلث خطر (شبرنگ) را در جعبه عقب به همراه دارید؟ برای اطمینان چک کنید! قلاب و سیم بکسل داشته باشید. و در آخر حتماً سری به روغن ماشین بزنید و از اندازه کافی آن اطمینان حاصل کنید.
برای خرید قطعات خودرو و یا حتی لاستیک، نیازی نیست حتما به فروشگاه های فیزیکی سر بزنید. شما میتوانید مانند بسیاری از سوئدی ها حتی لاستیک ماشین را از اینترنت خریداری کنید. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی Fri Frakt دارند که به معنی رایگان بودن هزینه پستی است. ما در اینجا چند فروشگاه اینترنتی جهت خریداری قطعات خودرو به شما معرفی میکنیم.
فروشگاه های اینترنتی قطعات خودرو و لاستیک
Gummihuset
Bythjul SE
BlueRide
KVD
Mekonomen
Mekster
MolWay
Skruvat

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/160266/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت