ایرانیان جهان

آخرين مطالب

واکسن انگلیسی«آسترازنکا» در حال ورود به ایران است! انگلیس

واکسن انگلیسی«آسترازنکا» در حال ورود به ایران است!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
امروزه ما با شرکت‌های دارو‌سازی یا واکسن‌‌سازی چندملیتی رو‌به‌رو هستیم که مرکز آنها مثلاً در آمریکا و انگلیس است، اما در سایر کشورها نیز تولید می‌شوند.
جهان نیوز نوشت: «اواخر دی ماه و بعد از بیانات مهم رهبر انقلاب پیرامون ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، طی گزارشی با عنوان «یک نگرانی جدید درباره واکسن‌های خارجی» هشدار دادیم که نهادهای نظارتی باید به این موضوع توجه کنند که تهیه واکسن از طریق «کواکس» و در قالب این مجموعه نیز باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. این امکان وجود دارد که واکسن‌های آمریکایی یا هر واکسنی که ورود آن به کشور ممنوع است با برچسب این مجموعه وارد ایران شوند.
اما اخیراً سعید نمکی وزیر بهداشت، گفته است: «شرکت آسترازنکا اعلام کرد که از ماه فوریه تحویل 4.2 میلیون دوز واکسن کرونا را به ایران در قالب کواکس آغاز می‌کند.»
چند روز قبل نیز، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، مدعی شده بود که از چندین مبادی، واردات واکسن در حال انجام است و یکی از آنها واکسن آسترازنکای متعلق به سوئد است.
اما قضیه جایی عجیب می‌شود که به تازگی سفارت انگلیس در تهران، درباره ورود 4.2 میلیون دوز واکسن آسترازنکا به ایران، بیانیه صادر می‌کند و بعد از آن هم شبکه‌های ضدانقلاب به این موضوع اشاره می‌کنند!
از طرفی، حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس هم در کانال شخصی خود می‌نویسد که خرید واکسن از انگلیس در دستور کار قرار ندارد، اما این را هم تأیید کرده است که چهار میلیون و دویست هزار واکسن تولید شرکت آسترازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری شده که قرار است به زودی به ایران ارسال گردد!
اما هنوز این سؤال باقی مانده است که اساساً اگر این واکسن ارتباطی با انگلیس ندارد، چرا سفارت انگلیس در تهران باید بیانیه بدهد؟!
شرکت آسترازنکا برای کدام کشور است؟
از اینها گذشته، با یک گشت و گذار ساده مشخص می‌شود که آسترازنکا، یک شرکت بریتانیایی- سوئدی بوده و دفتر مرکزی آن نیز در کمبریج انگلستان واقع شده است. حتی به گفته سایت این شرکت، مرکز Gaithersburg در ایالات متحده آمریکا، یکی از سه مرکز جهانی استراتژیک AstraZeneca در کنار دو مرکز کمبریج و گوتنبرگ است. با مراجعه به وبسایت این شرکت نیز به راحتی می‌توان اطلاعاتی درباره این سه مرکز به همراه تصاویر دریافت کرد.
همچنین بر اساس اعلام خبرگزاری فارس، واکسن این شرکت برای کشورهای اروپایی عمدتا در انگلیس تولید می‌شود اگر چه کارخانه‌هایی در داخل اروپا هم در تولید آن دخیل هستند. آسترازنکا همچنین یک کارخانه بزرگ در هند دارد.
در هر صورت امروزه ما با شرکت‌های دارو‌سازی یا واکسن ‌سازی چندملیتی رو‌به‌رو هستیم که مرکز آنها مثلاً در آمریکا و انگلیس است، اما در سایر کشورهای دنیا نیز تولید می‌شوند. حتی این احتمال وجود دارد که با نام سایر کشورها هم وارد کشورمان شوند. اما در مورد واکسن آسترازنکا نیز شاهد هستیم که برخی افراد در داخل کشور با نام واکسن سوئدی از آن نام می‌برند.
از سوی دیگر، به تازگی خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داد که مسئولان سلامت در فرانسه اعلام کردند: «واکسن کروناویروس آسترازنکا تنها باید به افراد کمتر از 65 سال تزریق شود.» آلمان و اتریش نیز توصیه کرده‌اند که تزریق این واکسن به افراد کمتر از 65 سال محدود شود. ایندیپندنت نیز به تازگی گفته است که سوئیس تایید واکسن کرونای آسترازنکا را صادر نکرده است.
از طرفی، یورونیوز اروپا، در اواخر ماه ژانویه مدعی شد که آسترازنکا می‌گوید که محصول این شرکت، آنچنان تاثیری در برابر انواع جهش‌یافته ویروس ندارد. شرکت آسترازنکا پیشتر اعلام کرده بود که برنامه ساخت یک دوز مکمل واکسن، مخصوص گونه‌های جدید ویروس کرونا را آغاز می‌کند.
مراقب جان میلیون‌ها ایرانی باشید
این گزاره‌ها نشان می‌دهد که این واکسن هنوز در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و جا دارد که نسبت به ایمن بودن و کارایی آن حساسیت وجود داشته باشد و به دور از بازی‌های رسانه‌ای و سیاسی کاری به آن پرداخته شود و از آن مهم‌تر اینکه، با در نظر داشتن این موضوع که رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به ورود واکسن‌های با مبدأ آمریکا، انگلیس و فرانسه به دلیل سوء سابقه این کشورها هشدار داده‌اند، به نظر می‌رسد دلسوزان وزارت بهداشت و نهاد‌های نظارتی باید بیش از پیش حساسیت نشان دهند تا جان میلیون‌ها ایرانی در معرض تهدید قرار نگیرد.
اما به طور کلی، اینکه از یک کشور آفریقایی یا از قلب اروپا و یا از طریق یک سازو کار بین‌المللی، واکسنی را وارد کنیم، خیلی مهم نیست، بلکه موضوع اصلی و قابل اهمیت، کشور مبدأ و سازنده این واکسن‌ها هستند. بنابراین ضرورت دارد با توجه به گزارش‌های ذکر شده، مبدأ اصلی واکسن‌هایی نظیر آسترازنکا یک بار دیگر با دقت بررسی شود.»
همکاری آسترازنکا با بنیاد «بیل و ملیندا گیتس»
خبر دیگر اینکه، خردادماه سال جاری ایسنا به نقل از بی‌بی سی نوشت: «شرکت دارو‌سازی آسترازنکا اعلام کرد که با دو قرارداد جدیدی که امضا کرده، قادر خواهد بود دو میلیارد دوز از واکسن بالقوه کووید-19را به تولید برساند. شرکت دارو‌سازی آسترازنکا (AstraZeneca) اعلام کرد که می‌تواند یک میلیارد دوز از واکسن کووید-19 خود که با همکاری دانشگاه آکسفورد ساخته شده را به تولید
برساند.
در همین باره، این شرکت دو قرارداد جدید امضا کرد که به آسترازنکا اجازه می‌دهد تولید خود را دو برابر کند. یکی از این قراردادها که 750 میلیون دلار ارزش دارد، با دو سازمان سلامتی بسته شده که توسط بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» حمایت می‌شود.
 قرارداد دیگر با همکاری موسسه سروم هند (SII)است. موسسه‌ای که بزرگترین تولید‌کننده واکسن جهان است. طی این قراردادها شرکت آسترازنکا نیمی از دوزهای واکسن کووید-19 خود را برای کشورهایی با درآمد کم و متوسط تولید می‌کند.»
لزوم توجه به هشدارها
نکته مهم اینکه ابهامات زیادی درباره بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» و سیاست‌های مشکوک آنها در حوزه تولید واکسن و کنترل جمعیت جهان مطرح است.
در مجموع با وجود هشدارهای جدی درباره خطر ساده‌انگاری واردات واکسن کرونا و داشتن اعتماد بی‌جا، وظیفه وزارت بهداشت و مسئولان تصمیم گیرنده درخصوص واردات واکسن این است که با توجه به تصریح رهبر انقلاب در ممنوعیت واکسن از آمریکا و انگلیس و بی‌اعتمادی به کشورهایی همچون فرانسه با وجود سوابقی همچون ارسال خون‌های آلوده به ایدز، راه را بر هرگونه ضربه احتمالی از سوی دشمنان و بدخواهان ببندند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/221873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود