ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بهترین گوشی هوشمند برای عکاسی در رده‌های قیمتی مختلف ایالات متحده آمریکا

بهترین گوشی هوشمند برای عکاسی در رده‌های قیمتی مختلف
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اگر به ‌دنبال توانمند‌ترین گوشی‌های هوشمند در عکاسی و فیلم‌برداری هستید، در این مقاله می‌توانید با بهترین گزینه‌های حال حاضر بازار در رده‌ها‌ی قیمتی مختلف آشنا شوید.

پیش‌تر در زومیت و در مقاله‌‌ی بهترین گوشی‌های هوشمند، محصولات ایده‌آل بازار در هر رده‌ی قیمتی را معرفی کرده‌ایم. اما گزینه‌های این مقاله با توجه به عملکرد کلی دستگاه شامل بخش‌های نمایشگر، توان پردازشی، دوربین، باتری، طراحی، کیفیت ساخت و برچسب قیمت انتخاب و معرفی شده‌اند. بااین‌حال شاید برای برخی کاربران عملکرد جوانب خاصی از گوشی هوشمند اولویت بیشتری داشته باشد. برای برخی از کاربران تجهیز به باتری حجیم و توانمند شاید مهم‌ترین مؤلفه باشد و برخی دیگر کیفیت نمایشگر را اصلی‌ترین اولویت خود می‌دانند. با توجه به پیشرفت قابل‌ توجه گوشی‌های هوشمند در قابلیت‌های تصویربرداری، طی سال‌های گذشته شاهد افول وحشتناک آمار فروش دوربین عکاسی بوده‌‌ایم. این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی رده‌های دوربین عکاسی مانند دوربین‌های ساده‌ی خانگی در حال انقراض هستند؛ زیرا دیگر توان رقابت با گوشی‌های هوشمند ندارند. پیشرفت دوربین و توانایی‌های گوشی‌های هوشمند باعث شده است تا بسیاری از کاربران برای رفع نیاز‌های خانگی یا حتی نیمه‌حرفه‌ای خود به این محصولات و توانایی‌های آن‌ها بسنده کنند. اگر کاربری زیادی با دوربین گوشی‌ دارید و دوربینی توانمند برای ثبت بهترین تصاویر در بودجه‌ی مدنظر، اولویت اصلی شما است، پیشنهاد می‌کنیم فهرست محصولات زیر را در نظر بگیرید. این فهرست به ترتیب ارزان‌ترین تا گران‌ترین قیمت مرتب شده است. سامسونگ گلکسی A21s
A21s سامسونگ ارزان‌ترین محصول این فهرست است که به لطف ماژول دوربین چهارگانه متشکل از حسگر‌های 48 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر اصلی، در کنار حسگر‌های 8، 2 و 2 مگاپیکسلی برای تصاویر فوق ‌عریض، ماکرو و تشخیص عمق، توانمندترین دستگاه در رده‌ی قیمتی خود به ‌شمار می‌رود. در بررسی زومیت عملکرد دوربین به‌خصوص در شرایط نوری مناسب، بسیار مناسب عنوان شده است. تنها ایراد بزرگ دوربین گلکسی ای 21 اس، فقدان حالت عکاسی شب است که منجر به ثبت تصاویری نه‌چندان شفاف در شرایط نوری کم می‌شود. برای آشنایی بهتر با عملکرد دوربین گلکسی A21s و مشاهده نمونه‌ عکس‌های ثبت‌شده می‌توانید بررسی گلکسی A21s سامسونگ را مطالعه کنید.

ایرانیان جهان

سامسونگ گلکسی A31
گلکسی A31 از ترکیب آشنا و چهارگانه‌ی واید، اولتراواید، ماکرو و عمق‌سنج به‌عنوان دوربین پشتی استفاده می‌کند. محصول اقتصادی کره‌ای‌ها به ‌ترتیب از ماژول‌های 48 و 8 به ‌همراه دو ماژول 5 مگاپیکسلی در دوربین پشتی بهره می‌گیرد. دوربین اصلی گلکسی A31 از حسگر 48 مگاپیکسلی و 1/2.25 اینچی استفاده می‌کند؛ ماژولی که در گوشی‌های دیگری همچون ردمی نوت 9s، گلکسی A51 و گلکسی A80 نیز به ‌کار رفته است. این حسگر 48 میلیون پیکسل 0٫8 میکرومتری روی سطحش دارد و لنز 26 میلی‌متری با دیافراگم f/2.0 مقابل خود می‌بیند.

ایرانیان جهان

شیائومی ردمی نوت 9 پرو
سری ردمی 9 شیائومی جز محبوب‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار کشورمان هستند. ردمی نوت 9 پرو از ترکیب دوربین واید 64 مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی، دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی و حسگر تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی بهره می‌گیرد تا توان بسیار خوبی در ثبت تصاویر داشته باشد. دوربین اصلی ردمی نوت 9 پرو به حسگر 64 مگایپکسلی با ابعاد بزرگ‌ترِ 1/1.72 اینچی اتکا دارد که با سازوکاری مشابه، نور را از لنز 6 تکه‌ای با دیافراگم تنگ‌ترِ f/1.89 عبور می‌دهد و عکس‌هایی 16 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1٫6 میکرومتری می‌گیرد.

ایرانیان جهان

انتخاب جایگزین:‌ پوکو X3
پوکو به‌عنوان زیرمجموعه‌ی شیائومی کار خود را در بازار هند آغاز کرد و به ‌لطف محصولاتی با قابلیت‌های بالا و قیمت بسیار پایین، محبوبیت فوق‌العاده‌ای کسب کرد. البته این برند از ابتدای سال 2020 از زیرمجموعه‌ی شیائومی خارج شده است و در حال ‌حاضر به‌صورت مستقل فعالیت می‌کند. پس از کسب سهم بسیار خوب از بازار هند و قرارگیری در بین سه برند محبوب گوشی‌ هوشمند این شرکت، اکنون پوکو به آهستگی در حال گسترش بازار و عرضه به محصولات خود به سایر کشورها از جمله ایران نیز است.

ایرانیان جهان

سامسونگ گلکسی A71
گلکسی A71 به ماژول سه‌گانه‌ی دوربین در کنار نمونه‌ای 5 مگاپیکسلی برای تجهیز عمق مجهز شده است تا در مجموع شاهد چهار دوربین در بخش پشتی گوشی باشیم. حسگر 64 مگاپیکسلی Quad-Bayer ساخت سامسونگ با پیکسل‌هایی به ابعاد 0/8 میکرو‌متر در پس لنز واید 26 میلی‌متری وظیفه‌ی اصلی ثبت تصاویر را بر عهده دارد که به فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز مجهز شده است. ماژول اولتراواید نیز از سنسوری 12 مگاپیکسلی با لنز 12 میلی‌متری f/2.2 تشکیل شده است و کاربران برای ثبت تصاویر ماکرو نیز می‌توانند از ماژول مخصوص 5 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1/12 میکرومتری در کنار لنز 25 میلی‌متری بهره ببرند. در نهایت نیز باید به حسگر 5 مگاپیکسلی اشاره کرد که وظیفه‌ی تشخیص عمق تصاویر را بر عهده گرفته است.

ایرانیان جهان

انتخاب جایگزین: شیائومی می نوت 10 لایت
پس از محبوبیت بسیار گوشی می نوت 10 با درخشش آن در بخش دوربین، شیائومی نسخه‌ی ارزان‌تر این گوشی را با نام می نوت 10 لایت به بازار عرضه کرد. در این گوشی دیگر خبری از حسگر 108 مگاپیکسلی و ماژول تله‌فوتو نیست و حسگر دوربین اولتراواید نیز کاهش رزولوشن و حذف قابلیت فوکوس خودکار را تجربه کرده است. حسگر 64 مگاپیکسلی با قابلیت تولید تصاویر 16 مگاپیکسلی در این گوشی وظیفه‌ی اصلی دوربین را بر عهده دارد. حسگر 8 مگاپیکسلی پشت لنز 13 میلی‌متری امکان ثبت تصاویر فوق ‌عریض را فراهم می‌کند. همچنین شاهد حسگر‌های 2 مگاپیکسلی (ثبت تصاویر ماکرو) و 5 مگاپیکسل برای تشخیص عمق هستیم.

ایرانیان جهان

سامسونگ گلکسی S20 FE
سامسونگ گلکسی S20 FE به لطف قابلیت‌های متعدد و برچسب قیمت خود، یکی از باارزش‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار است. دوربین اصلی گلکسی اس 20 اف‌ای تفاوتی با گلکسی S20 / S20+ ندارد؛ درست‌ مانند گلکسی اس 20 و گلکسی اس 20 پلاس از حسگر 12 مگاپیکسلی S5K2LD ساخت سامسونگ با ابعاد نسبتا بزرگ 1/1.76 اینچ، پیکسل‌های بزرگ 1٫8 میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوگانه به ‌همراه لنز 26 میلی‌متری با لرزش‌گیر اپتیکال و گشودگی دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند تا خبر از کیفیت بالای تصاویر خروجی بدهد.

ایرانیان جهان

شیائومی می نوت 10
مهندسان شیائومی ترکیب منحصربه‌فردی را برای دوربین پشتی می نوت 10 برگزیده‌اند؛ دوربین واید 108 مگاپیکسلی، دوربین 20 مگاپیکسلی اولتراواید، دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو به ‌همراه دو دوربین تله‌فوتو با وضوح 12 و 8 مگاپیکسلی که به ‌ترتیب بزرگنمایی اپتیکال 2 و 3٫7 برابری را به‌ ارمغان می‌آورند. می نوت 10 نخستین گوشی هوشمند دنیا با حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ به ‌شمار می‌آید.

ایرانیان جهان

انتخاب جایگزین: هواوی میت 30 پرو
اگر در این رده‌ی قیمتی به‌ دنبال گوشی هوشمندی با توانمند‌ترین دوربین موجود هستید، هواوی میت 30 پرو بهترین گزینه‌ی ممکن است. پرچم‌دار سال 2019 هواوی در هیچ زمینه‌ای شما را ناامید نخواهد کرد. پردازنده‌ی توانمند کرین 990، نمایشگر OLED و باتری حجیم تنها بخشی از مشخصه‌های فنی جذاب این گوشی هستند. اما دوربین جایی است که میت 30 پرو می‌درخشد. ماژول چهارگانه‌ی دوربین این گوشی با حضور حسگر 40 مگاپیکسلی 1/1.7 اینچی (دوربین اصلی)، حسگر 8 مگاپیکسلی در پشت لنز تله‌فوتو با زوم 3 برابری، حسگر 40 مگاپیکسلی غول‌پیکر 1/1.54 اینچی اولترا واید و ماژول ToF، در سال 2021 نیز دربرابر پرچم‌داران حال حاضر بازار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

ایرانیان جهان

شیائومی می 10
گوشی هوشمند Xiaomi Mi 10 نیز در دوربین اصلی از حسگر 108 مگاپیکسلی و 1/1.33 اینچی ISOCELL HMX سامسونگ برای ثبت تصاویر کمک می‌گیرد. دوربین اصلی شیائومی می 10 نیز در روشنایی روز، تجربه‌ی عکاسی فوق‌العاده‌ای به‌ ارمغان می‌آورد. گستره‌ی دینامیکی وسیع، جزئیات بسیار زیاد و رنگ‌های زنده از جمله‌ی نقاط قوت مشترک اغلب عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی در حالت 1X هستند. دوربین به‌صورت پیش‌فرض بدون کمک ‌گرفتن از هوش مصنوعی عکاسی می‌کند؛ اما فعال‌سازی AI به‌ویژه در عکاسی از آسمان به ‌رنگ‌های اشباع‌شده‌ای می‌انجامد.

ایرانیان جهان

هواوی P40 پرو
دوربین واید 50 مگاپیکسلی، اولتراواید 40 مگاپیکسلی،12 مگاپیکسلی تله‌فوتو و حسگر سه‌بعدی TOF ماژول‌هایی هستند که به دوربین پشتی پی 40 پرو قدرت می‌بخشند. گوشی پرچم‌دار هواوی مانند گذشته از حسگر 32 مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌های سلفی استفاده می‌کند، با این تفاوت که اکنون ماژول سه‌بعدی IR TOF برای سنجش عمق و هویت‌سنجی در کنار دوربین سلفی به ‌چشم می‌خورد. هواوی پی 40 پرو از هوش مصنوعی با عنوان Master AI برای شناسایی بیش از 1،500 صحنه‌ی متفاوت و تنظیم متناسب پارامترهای عکاسی بهره می‌گیرد؛ البته کاربر می‌تواند هوش مصنوعی را به‌دلخواه فعال یا غیرفعال کند.

ایرانیان جهان

سامسونگ گلکسی S21
پرچم‌داران 2021 سامسونگ نیز مانند روند همیشگی این شرکت از دوربین‌های بسیار توانمندی بهره می‌برند. روی قاب پشتی گلکسی S21 سه دوربین وجود دارد که دقیقا همان‌هایی هستند که در مدل گران‌تر، یعنی گلکسی S21 پلاس هم وجود دارند. درحقیقت سخت‌افزار دوربین گلکسی اس 21 هیچ تفاوتی با نسل گذشته ندارد؛ دوربین واید و اولتراواید 12 مگاپیکسلی، دوربین زوم 64 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی وظیفه‌ی ثبت عکس‌ها را در پرچم‌دار جدید سامسونگ بر عهده دارند. صرف‌نظر از سخت‌افزار دوربین، اکثر قابلیت‌های مربوط به اپلیکیشن دوربین به‌روز شده‌اند. قابلیت‌های همیشگی دوربین گوشی مثل عکاسی در شب، عکاسی پرتره، عکاسی از غذا، عکاسی پانوراما و عکاسی حرفه‌ای با امکان تنظیم همه‌ی المان‌های دوربین هم وجود دارد. امکان عکاسی با فرمت خام هم وجود دارد.

ایرانیان جهان

سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا
گلکسی نوت 20 اولترا ماژول اصلی غول‌پیکر 108 مگاپیکسلی را به ‌همراه دو ماژول تله‌فوتو و اولتراواید 12 مگاپیکسلی در بطن خود دارد. دوربین اصلی گلکسی نوت 20 اولترا درست‌ مانند گلکسی اس 20 اولترا از حسگر ISOCELL Bright HM1 استفاده می‌کند که لنز وایدی (26 میلی‌متری) با f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال را مقابل خود می‌بیند. این حسگر 108 میلیون پیکسل 0/8 میکرومتری را روی سطحش دارد و قطر آن به 1/1.33 اینچ می‌رسد؛ تغییری که به جذب نور بیشتر و ثبت عکس‌های بهتر در محیط‌های کم‌نور می‌انجامد. همچنین براساس ادعای سامسونگ، تجهیز حسگر به فناوری‌های Smart-ISO و Nonacell نیز به ثبت ویدئو‌های 8K «شفاف و پویا» و عکس‌هایی پروضوح کمک می‌کند.

ایرانیان جهان

سامسونگ گلکسی S21 اولترا
وقتی صحبت از بهترین دوربین حال حاضر بازار کشورمان می‌شود، نام پرچم‌دارهای سامسونگ و اپل به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها مطرح می‌شود. گلکسی اس 21 اولترا از 5 دوربین برای عکاسی بهره می‌گیرد: دوربین واید 108 مگاپیکسلی که به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی می‌گیرد، دوربین 12 مگاپیکسلی که برای ثبت عکس‌های اولتراواید به‌کار می‌رود، دو دوربین تله‌فوتوی 10 مگاپیکسلی که امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 و 10 برابری فراهم می‌سازند و دوربین 40 مگاپیکسلی سلفی که به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های 6٫5 مگاپیکسلی می‌گیرد.

ایرانیان جهان

آیفون 12 پرو مکس
از بین تمام گوشی‌های هوشمند 2020 اپل، آیفون 12 پرو مکس، چشم‌گیرترین تغییرات را در بخش دوربین تجربه می‌کند؛ محصولی که از بزرگ‌ترین حسگر تاریخ گوشی‌های هوشمند اپل با سیستم لرزش‌گیر جدید تصویر بهره می‌گیرد، قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال تا سقف 2٫5 برابر را دراختیار کاربر می‌گذارد و صدالبته به‌مدد ماژول LiDAR در زمینه‌ی واقعیت افزوده نیز حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. دوربین واید آیفون 12 پرو مکس از بزرگ‌ترین حسگر تاریخ گوشی‌های هوشمند اپل بهره می‌برد. غول دنیای فناوری می‌گوید گوشی گران‌قیمتش از 47 درصد حسگر بزرگ‌تر درمقایسه‌با نمونه‌ی 1/2.55 اینچی نسل گذشته (و البته آیفون 12 پرو) استفاده می‌کند.

ایرانیان جهان

آینده‌ فناوری‌های دوربین گوشی‌های هوشمند 
با افزایش اهمیت دوربین برای کاربران، رقابت سنگین سازندگان گوشی‌های هوشمند برای بهبود این عضو از محصولات ادامه خواهد داشت. اما در آینده می‌توان انتظار چه قابلیت‌هایی را در دوربین گوشی‌های هوشمند داشت؟ جنگ بر سر رزولوشن بالاتر ادامه دارد!
یکی از روندهای سال‌های گذشته در عکاسی با گوشی‌های هوشمند، رشد فزاینده حسگرهای دوربین با وضوح بالا بود. شیائومی می نوت 10 و پس از آن محصولاتی از سایر شرکت‌ها با حسگر‌های 108 مگاپیکسلی به بازار عرضه شدند. در حال ‌حاضر حسگر‌های 48 و 64 مگاپیکسلی در گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی نیز به‌کار گرفته می‌شوند. این حسگرها به لطف استفاده از ساختار quad-CFA،‌ quad-Bayer یا سایر فناوری ترکیب کردن پیکسل‌ها (pixel-binning)، قادر به ارائه‌ی خروجی بهتری در مقایسه با انواع عادی هستند. سامسونگ همچنین در حال کارکردن روی حسگر دوربین 144 مگاپیکسلی خود با اندازه پیکسل 0/7 میکرومتر است. علاوه بر این، شرکت آمریکایی کوالکام با پردازنده‌های جدید خود از حسگرهای 200 مگاپیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند و خاطر نشان کرده که توسعه‌ی سخت‌افزار حسگر برای تحقق این امر در دست کار است. بنابراین در سال‌های آتی منتظر داغ شدن بیشتر جنگ‌های مگاپیکسلی باشید!

ایرانیان جهان

فناوری فوکوس خودکار (Auto-focus) چیزی نیست که در میزان محبوبیت و فروش گوشی‌های هوشمند تأثیر بسزایی داشته باشد. بااین‌حال، قابلیت فوکوس خودکار یک ویژگی فوق‌العاده مهم در دنیای دوربین‌های عکاسی است که می‌تواند تأثیر به‌سزایی در خروجی داشته باشد. در حال ‌حاضر، گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار از فناوری فوکوس تشخیص فاز (PDAF) بهره می‌برند. در این فناوری از چندین دیود تنظیم فوکوس واقع در اطراف حسگر دوربین استفاده می‌شود. اما در فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند لنز تراشه‌ای (OCL) سایز 2x2، از همه پیکسل های موجود در حسگر برای تشخیص فوکوس استفاده می‌شود و همین امر موجب بهبود تشخیص فوکوس خودکار افقی در دوربین می‌شود. این بدان معنا است که فوکوس دوربین‌های جدید با به کارگیری این فناوری سریع‌تر و دقیق‌تر از گذشته است، درحالی‌که هنوز هم می‌توانید حتی در نور کم عکس هایی عالی ثبت کنید. قطعاً می‌توان به‌کارگیری این فناوری را در دوربین گوشی‌های هوشمندی 2020 انتظار داشت. بهبود الگوریتم‌های تشخیص فوکوس خودکار و درک بهتر انواع سوژه به لطف هوش مصنوعی، می‌تواند تأثیر زیادی در تجربه‌ی عکاسی داشته باشد. قابلیت‌هایی مانند تشخیص چهره و چشم انسان در کنار قابلیت تشخیص چشم انواع حیوان، کمک زیادی به ثبت تصاویری شفاف می‌کند. ویدئو 8K و نرخ بالای فیلم‌برداری
ضبط اسلوموشن با 960 فریم در ثانیه و فیلم‌برداری 8K قابلیت‌های جدید و شناخته نشده‌ای برای تلفن های هوشمند محسوب نمی‌شوند، اما هنوز هم به‌طور گسترده در ساختار گوشی‌های هوشمند از آن‌ها استفاده نمی‌شود. البته این ویژگی‌ها در حال کسب محبوبیتی همه‌گیر در میان دوستداران تکنولوژی هستند. تراشه‌های جدید اسنپدراگون کوالکام، که اکثر گوشی‌های هوشمند از آن بهره می‌برند، دارای پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) توانمندی برای پشتیبانی از این موارد است. اگرچه فیلم‌برداری 8K هنوز به همه‌گیری و کاربرد انبوه نرسیده است، پشتیبانی گوشی هوشمند‌های جدید می‌تواند به ایجاد محتوا و افزایش محبوبیت این فناوری کمک زیادی کند که آن‌‌هم به نوبه خود چرخه‌ی تکنولوژی را به سمت به‌کارگیری گسترده 8K سوق دهد. حتی اگر قابلیت 8K با پشتیبانی 30 فریم در ثانیه فعال نشود، نسل جدید گوشی‌های هوشمند قادر به ضبط ویدئو‌های صحنه آهسته با نرخ‌های بالا در رزولوشن 4K یا پایین‌تر خواهند بود. امکان ضبط 120 فریم‌بر‌ثانیه یا بیشتر و تا 240 فریم‌بر‌ثانیه در رزولوشن 4K‌ می‌تواند بسیار کاربردی و جذاب باشد. علاوه بر این شاهد تجهیز برخی محصولات به قابلیت فیلم‌برداری با نرخ چند هزار فریم‌بر‌ثانیه در رزولوشن‌های پایین‌تر مانند 720p هستیم. این‌ها همه به لطف پردازنده‌های ISP مدرن است. البته در حال ‌حاضر محدودیت‌‌هایی مانند نبود فوکوس خودکار یا روشنایی پایین تصویر در ضبط کلیپ‌های صحنه آهسته وجود دارد که با پیشرفت فناوری، حل آن‌ها در آینده‌ی نزدیک پیش‌بینی می‌شود. پروفایل‌های پیشرفته‌ی فیلم‌برداری
یکی از قابلیت‌های ویژه‌ی دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای، پشتیبانی از پروفایل‌های ویژه‌ای برای ضبط کلیپ‌ها است. امکان ضبط کلیپ‌های خام یا با پروفایل‌های Log، آزادی عمل زیادی به کاربر برای ویرایش حرفه‌ای آن‌ها و تصحیح مشکلات موجود مانند دقت رنگ‌ها یا افزایش گستره‌ی دینامیکی می‌‌دهد. با افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند در ضبط کلیپ‌های ویدیویی، پیش‌بینی می‌شود این دسته از قابلیت‌ها را نیز در آینده‌ی نزدیک در محصولات پرچم‌دار مشاهده کنیم. فیلم‌برداری HDR با پشتیبانی از Dolby Vision، HLG یا HDR10، قابلیت بسیار جذابی است که در حال ‌حاضر در محصولات اندکی مانند خانواده‌ی آیفون 12 وجود دارد. این دسته از پروفایل‌ها نیز به‌دلیل افزایش محسوس خروجی تصویر، به‌زودی جای خود را در سایر گوشی‌های هوشمند نیز باز خواهند کرد. پیشرفت هوش مصنوعی در عکاسی
به‌کارگیری هوش مصنوعی در عکاسی که از آن به‌عنوان «عکاسی محاسباتی» نیز یاد می‌شود، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند جدید محسوب می‌گردد. از پرچم‌داران هواوی و گوگل گرفته تا گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی شیائومی و اوپو، تقریبا تمامی برند‌های گوشی‌های هوشمند نوید به‌کارگیری انواعی از هوش مصنوعی را داده‌اند که به بهبود کیفیت دوربین‌های گوشی هوشمند منجر می‌شود. درحالی‌که بسیاری از الگوریتم‌های بهبود رنگ در عکاسی مبتنی بر صحنه اولیه، کاملا سطحی بودند، تکنیک‌های عکاسی محاسباتی امروزه به ویژگی‌های دوربین اصلی تبدیل شده‌اند. ما انتظار داریم تعداد بیشتری از آن‌ها سال آینده به بازار گوشی‌های همراه معرفی شوند، زیرا سخت‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازنده ISP روز‌به‌‌روز قوی‌تر می‌شوند. همیشه هنگامی در مورد عکاسی محاسباتی صحبت می‌شود، گوشی‌های سری پیکسل گوگل نمونه خوبی برای تمثیل هستند. پیکسل 4 از نوعی حالت عکاسی به‌نام عکاسی نجومی (astrophotography) بهره می‌برد که برای ایجاد این حالت عکاسی از نوعی فناوری محاسباتی به‌نام تقسیم‌بندی معنایی (semantic segmentation) استفاده می‌کرد. گوگل از این تکنولوژی برای متمایز کردن منظره آسمان در شب می‌برد و سپس از چندین تکنیک پردازش تصویر برای افزایش وضوح و نوردهی ستاره‌ها بدون لطمه به سایر قسمت‌های تصویر، استفاده می‌کرد. بااین‌حال، تکنیک تقسیم‌بندی معنایی تصویر همچنین می‌تواند برای تمایز بین قسمت‌های مختلف صحنه مانند پوست، لباس و موارد دیگر استفاده شود و پردازش‌های مختلفی را برای هر یک اعمال کند. به کار بردن این تکنیک باعث بروز بهبود‌های ویژه‌ای از قبیل بهبود رنگ تصاویر، نوردهی، شارپ کردن تصویر و فیلترها می‌شود. الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین به‌طور فزاینده‌ای برای افزایش وضوح و شفافیت تصاویر در نور کم استفاده می‌شوند، بدون اینکه جزئیات تصویر آسیب ببیند. همچنین، افزایش وضوح مبتنی بر شبکه عصبی، ثبت تصاویر با زوم دیجیتال تا 2 برابر و حتی بالاتر را بدون افت کیفیت محسوس میسر می‌سازند. به‌کارگیری نمونه‌های اولیه عکاسی محاسباتی مانند عکاسی HDR، حالت‌های عکاسی در شب و بهبود کیفیت پرتره‌، اکنون در عموم گوشی‌های هوشمند مدرن حتی در نمونه‌هایی با قیمت‌های اقتصادی نیز دیده می‌شود. زوم فوق‌العاده!
رقابت برای ارائه‌ی زوم بیشتر به یکی از اصلی‌ترین ترند‌های دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است. هواوی P30 پرو با استفاده از لنز پریسکوپی نوآوری شگرفی را ایجاد کرد و شیائومی می نوت 10 نیز این ایده را با دو دوربین تله فوتو برای بزرگنمایی نزدیک و دور‌ جلو برد. دوربین‌های اضافی با میزان زوم‌های مختلف، شکاف کیفیت بین دوربین اصلی و لنزهای دوربرد تله فوتو را پر می‌کنند. در این بین نباید از زوم فضایی 100 برابری گلکسی اس 21 اولترا نیز غافل بود.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/227398/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر

ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: 4 دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!

جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت