ایرانیان جهان

آخرين مطالب

لایحه داکوتای شمالی با هدف کنترل فعالیت‌های اپ استور شکست خورد ایالات متحده آمریکا

لایحه داکوتای شمالی با هدف کنترل فعالیت‌های اپ استور شکست خورد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - لایحه‌ی SB 2333 داکوتای شمالی با 11 رأی موافق و 36 رأی مخالف رسما شکست خورد. این لایحه برای اصلاح درخورتوجه سیاست‌های اپل در‌قبال اپ استور و سیستم پرداخت آن تلاش می‌کرد.

مدتی پیش، لایحه‌ای در داکوتای شمالی پیشنهاد شد که درصورت تبدیل به قانون، نحوه‌ی مدیریت فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن‌محور اپ استور اپل (Apple App Store) و پلی استور گوگل (Google Play Store) را به‌طور چشمگیری متحول می‌کرد. خبرگزاری ورج در گزارشی می‌نویسد این لایحه در کسب تعداد کافی آراء شکست خورده است. به‌گفته‌ی کارلا رز هنسون ، از اعضای مجلس نمایندگان داکوتای شمالی، در رأی‌گیری مربوط ‌به این لایحه 11 رأی موافق و 36 رأی مخالف به آن داده شده است. لایحه‌ی مذکور با نام SB 2333 شناخته می‌شد و هفته‌ی گذشته پس از رسانه‌ای‌شدن، بسیار بحث‌برانگیز شد. در آن زمان، جلسه‌ی استماعی که در مجلس نمایندگان داکوتای شمالی برگزار شد، توجه وکلای شرکتی و متخصصان و حتی منتقدان اپل را جلب کرد. تحلیلگران بررسی ماجرا را شروع و عواقب ناشی از تأیید‌شدن لایحه‌ی SB 2333 را واکاوی کردند. لایحه‌ی داکوتای شمالی درصورت تصویب باعث می‌شد شرکت‌هایی که در زمینه‌ی توزیع نرم‌افزار فعالیت و سالانه بیش از 10 میلیون دلار درآمد از این طریق کسب می‌کنند، نتوانند توسعه‌دهنده را ‌به استفاده از پلتفرم خود مجبور کنند. همچنین، این لایحه می‌گفت توسعه‌دهنده مجبور نیست حتما سراغ استفاده از سیستم پرداخت پیش‌فرض فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور برود و می‌تواند در زمان دلخواه سیستم پرداخت دیگری روی کار آورد. استفاده از سیستم پرداخت اپل و گوگل باعث می‌شود این دو شرکت بتوانند 30 درصد کارمزد از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای برای خود بردارند. اپل و گوگل سال‌ها است قوانینی سرسختانه در این زمینه وضع کرده‌اند و از همین سیاست‌ها بارها انتقاد شده است. ملزم‌کردن توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به استفاده از اپ استور و سیستم پرداخت پیش‌فرض اپل اهمیت بسیار زیادی برای کسب‌و‌کار آیفون دارد و می‌توانیم همین دو موضوع را مهم‌ترین عوامل برای موفقیت ادامه‌دارِ فروشگاه آنلاین اپلیکیشن‌محور اپل محسوب کنیم. طبق برخی تخمین‌ها، اپ استور اپل توانسته است سال گذشته‌ی میلادی بیش از 64 میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به‌ارمغان بیاورد. گوگل به فروشگاه‌های جایگزین اجازه می‌دهد بر بستر اندروید فعالیت کنند؛ اما نصب این نوع نرم‌افزارها با پیغام‌های هشدار متعدد همراه می‌شود. توسعه‌دهندگان مدت‌ها است از سیاست‌هایی انتقاد می‌کنند که اپل برای کسب درآمد از iOS تدوین کرده است. آنان می‌گویند قوانین اپ استور به‌صورت غیرمداوم اعمال می‌شود و این شرکت برخی از توسعه‌دهندگان و اپلیکیشن‌ها را مشمول معافیت‌‌هایی خاص می‌کند. لایحه‌ی SB 2333 درصورت تصویب صرفا روی فعالیت فروشگاه‌هایی مثل اپ استور در داکوتای شمالی اثر می‌گذاشت و کل آمریکا را شامل نمی‌شد؛ با‌این‌حال، جملات به‌کاربرده‌شده در لایحه به‌گونه‌ای بودند که احتمالا اپل را مجبور می‌کردند تغییرات نظام‌مند محسوسی در نحوه‌ی مدیریت اپ استور در سراسر ایالات متحده اعمال کند. موفقیت این لایحه ممکن بود باعث شود دیگر ایالت‌های آمریکا نیز اقدام مشابهی انجام دهند و مقررات جدیدی برای نحوه‌ی ارتباط اپ استور با توسعه‌دهندگان تعیین کنند. ورج می‌گوید با وجود شکست لایحه‌ی SB 2333، به‌نظر می‌رسد دیگر ایالت‌ها برنامه‌ی مشابهی برای کنترل فعالیت‌های فروشگاه‌های اپلیکیشن‌محور دارند. مقاله‌های مرتبط:
اپل لایحه جدید داکوتای شمالی در مجلس سنا را عاملی برای «نابودی آیفون» می‌داند ژاپن تحقیقات ضد انحصار را علیه آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل آغاز می‌کند
مهندس ارشد حریم خصوصی اپل در واکنش به پیشنهاد لایحه‌ی SB 2333 در داکوتای شمالی گفته بود اپل ازطریق اپ استور جلو ورود بدافزار به آیفون را می‌گیرد و لایحه‌ی SB 2333 کسب‌و‌کار آیفون را تا مرز نابودی تهدید می‌کند. به‌گفته‌ی او، لایحه‌ی SB 2333 درصورت تصویب روی حریم خصوصی و ایمنی و عملکرد آیفون اثر می‌گذارد. بر‌اساس نوشته‌ی Bismarck Tribune، مهندس ارشد حریم خصوصی اپل مدعی شده است لایحه‌ی داکوتای شمالی اپل را مجبور می‌کند به بدافزارها اجازه‌ی ورود به iOS را بدهد. لایحه‌ی SB 2333 تنها یکی از لوایحی است که ایالت‌های مختلف آمریکا برای کنترل اپ استور پیشنهاد داده‌اند. هم‌اکنون، لوایح مشابهی در آریزونا و جورجیا پیشنهاد شده‌اند که قصد دارند قدرت اپل را در زمینه‌ی توزیع نرم‌افزار محدود کنند. چند روز پیش، نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت لایحه‌ی داکوتای شمالی نتیجه‌ی لابی چندایالتیِ «ائتلاف عدل اپلیکیشن» بوده که سال گذشته‌ی میلادی تشکیل شد. اعضای این ائتلاف اپیک گیمز (سازنده‌ی بازی فورتنایت)، Match Group (شرکت مادر تیندر)، اسپاتیفای و ده‌ها شرکت دیگر هستند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/227604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید

چین: از عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهیم کرد

اوکراین: اگر در برابر روسیه شکست بخوریم، «جنگ جهانی سوم» شروع خواهد شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

عضو اتاق بازرگانی: 30 درصد تولید برق دنیا از تجدیدپذیر است که در ایران این عدد 1.3 درصد است

ترامپ: باید از شر بایدن خلاص شویم

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست

آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

رئیسی به سمنان سفر کرد

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

رئیس جمهور وارد سمنان شد

مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند