ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مناسب‌سازی معابر به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است شهرداری تهران

مناسب‌سازی معابر به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - موضوع مناسب‌سازی معابر موضوعی بسیار جدی است که در دستور کار شورای پنجم شهر قرار گرفته و من هم به عنوان عضوی از شورا در ستاد مناسب‌سازی شهر تهران بوده و هستم. موضوع مهم این است که شهری به بزرگی شهر تهران به یکباره ساخته نشده و تهرانی که امروز می‌بینیم طی چندین سال به وجود آمده است اما تا پیش از این موضوع مناسب‌سازی به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... مقوله مورد نظر مدیریت شهری نبوده و آنچنان که باید و شاید جدی گرفته نشده است و در نتیجه معابری که ساخته شده برای همه اقشار جامعه اعم از معلول و کودک و زن و سالمند مناسب‌سازی نشده بود.

ابتدا باید بگوییم که وقتی از مناسب‌سازی صحبت به میان می‌آید منظور یک قشر خاص مثلا افراد مسن یا معلول نیست بلکه فضاها و معابر شهر باید به گونه‌ای طراحی شده باشند که شرایط رفت‌وآمد تمام افراد از جمله کهنسالان، زنان باردار، کودکان و معلولان و... را در بر گیرد و به یک معنا معابر باید متعلق به همه شهروندان باشد.
در دوره گذشته مدیریت شهری اقداماتی در حوزه مناسب‌سازی برخی معابر صورت گرفت اما هیچ گاه به طور جدی دنبال نشد. ستاد مناسب‌سازی به مدت دو سال تعطیل بود و کار نمی‌کرد اما با پیگیری‌هایی که در شورا انجام گرفت بعد از یک سال توانستیم ستاد را فعال کنیم و مصوبات خوبی هم داشته باشیم. ستاد در این دوره توانست چارچوب عملیاتی برای مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌های شهر تدوین و عملیاتی کند و مصوبات را به اجرا بگذارد. در سال اول دو بوستان و دو ساختمان و در سال دوم نیز دو بوستان در هر منطقه و چهار ساختمان مناسب‌سازی شد. اما در سال سوم یعنی امسال قرار شد که تا پایان سال 99، 500 کیلومتر از پیاده‌راه‌های تهران مناسب‌سازی و موانع آنها رفع شوند.
اتفاق خوبی که در حوزه مناسب‌سازی پیاده‌راه افتاده، حلقه‌ای‌بودن آن است؛ یعنی این گونه نیست که در یک خیابان مناسب‌سازی انجام شده باشد اما شما وقتی به چهارراه می‌رسید باز گیر بیفتید. این حلقه‌ای‌بودن می‌تواند عابر را به مقصد برساند. یکی دیگر از برنامه‌ها این بود که بتوانیم ایستگاه‌های بی‌آرتی را مناسب‌سازی کنیم که در این حوزه هم تاحدودی موفق بودیم.
در واقع 80درصد اقدامات در این حوزه صورت گرفته و حتی 50 اتوبوس جدیدی که وارد شده و اتوبوس‌هایی که در ماه‌های آینده به شهرداری تحویل داده می‌شود همه پل‌های ارتباطی دارند که سوار و پیاده‌شدن برای افرادی که عصا می‌زنند یا با ویلچر حرکت می‌کنند، سخت نباشد.
درباره مترو نیز بنا شد هیچ ایستگاه جدیدی برپا نشود مگر اینکه مجهز به پله‌برقی و آسانسور باشد. به همین علت ایستگاه محمدیه تنها ایستگاهی بود که آسانسور نداشت که درنهایت آسانسور در آن نصب شد. اما مهم‌تر از همه این‌ اقدامات شاید این مسأله است که موضوع مناسب‌سازی به یک مطالبه عمومی تبدیل شد؛ یعنی در واقع هر طرحی قرار باشد که احداث شود اولین مقوله‌ای که به ذهن شهروندان می‌رسد این است که آیا مناسب‌سازی شده است؟ آیا عبور و مرور در آن برای نابینایان هموار است؟ در واقع می‌توان گفت همین که مناسب‌سازی به یک مطالبه تبدیل شده برای مدیریت شهری بسیار باارزش است. درنهایت باید گفت اینکه مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری تبدیل به یک مطالبه عمومی شده و فرهنگ آن در میان اذهان به وجود آمده است دستاورد بسیار مهمی برای مدیریت شهری است. امروز مناسب‌سازی فقط خواست مدیریت شهری نیست بلکه خواست شهروندان نیز است؛ برای مثال پیاده‌راه شهریار آماده احداث بود اما با یک هفته تأخیر افتتاح شد تا مسیرهای حسی-‌حرکتی برای نابینایان ایجاد شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/228111/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود