ایرانیان جهان

آخرين مطالب

واکسن ارزان ویروس کرونا در حال آزمایش است ایالات متحده آمریکا

واکسن ارزان ویروس کرونا در حال آزمایش است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرمول جدیدی از واکسن‌های کرونا که در کشورهای برزیل، مکزیک، تایلند و ویتنام وارد کارآزمایی‌های بالینی می‌شود، می‌تواند نحوه مبارزه با دنیاگیری را تغییر بدهد.

واکسن جدیدی که NDV-HXP-S نام دارد، اولین واکسنی است که وارد کارآزمایی‌های بالینی می‌شود که در آن از طرح مولکولی جدیدی استفاده می‌شود که انتظار می‌رود نسبت به نسل کنونی واکسن‌های کووید 19 آنتی‌بادی‌های قوی‌تری تولید کند. علاوه بر این، ساخت واکسن جدید بسیار ساده است. این واکسن را می‌توان به روش تولید واکسن‌های آنفلوانزا، به‌صورت انبوه در تخم‌مرغ تولید کرد. اگر ایمنی و کارایی واکسن جدید تأیید شود، تولیدکنندگان واکسن آنفلوانزا به‌طور بالقوه می‌توانند بیش از یک میلیارد دوز در سال از این واکسن تولید کنند. در مورد ویروس کرونا ، بهترین هدف برای ساخت واکسن و آموزش سیستم ایمنی، پروتئینی است که مانند تاجی روی سطح آن قرار گرفته است. این پروتئین که اسپایک نامیده می‌شود، به سلول‌ها متصل می‌شود و به ویروس اجازه می‌‌دهد تا وارد سلول شود؛ اما تزریق ساده پروتئین‌های اسپایک به مردم بهترین راه برای واکسینه کردن آن‌ها نیست. علت آن است که پروتئین‌های اسپایک گاهی اوقات شکل نامناسبی به خود می‌گیرند و موجب می‌شوند سیستم ایمنی آنتی‌بادی‌های اشتباهی تولید کند. این بینش‌ها پیش از دنیاگیری کووید 19 پدیدار شد. به گزارش نیویورک‌ تایمز ، در سال 2015، ویروس کرونای دیگری ظاهر شد که موجب فرم کشنده‌ی دیگری از ذات‌الریه به نام مرس می‌شد. جیسون مک‌ للان که در آن زمان در دانشکده پزشکی گایزل در دارتموث بود، به همراه همکارانش درصدد ساخت واکسنی علیه آن برآمدند. آن‌ها می‌خواستند از پروتئین اسپایک به‌عنوان هدف استفاده کنند؛ اما باید این نکته را در نظر می‌گرفتند که پروتئین اسپایک دچار تغییر شکل می‌شود. دکتر مک‌للان و همکارانش از تکنیک‌های استاندارد برای ساخت واکسن مرس استفاده کردند اما درنهایت به اشکالی از اسپایک رسیدند که برای اهداف آن‌ها بی‌فایده بود. آن‌ها سپس راهی برای حفظ پروتئین در حالت مطلوب پیدا کردند. تنها کاری که باید انجام می‌دادند، این بود که دو مورد از بیش از هزار واحد سازنده‌ی پروتئین را به ترکیبی به نام پرولین تبدیل کنند. این کار انجام شد و اسپایک حاصل 2P نام گرفت. پژوهشگران اسپایک‌های 2P را به موش‌ها تزریق کردند و متوجه شدند که حیوانات به‌راحتی می‌توانند با عفونت‌های حاصل از ویروس کرونای مرس مبارزه کنند. هنگامی که در اواخر سال 2019، ویروس کرونای جدید یعنی SARS-CoV-2 ظاهر شد، دکتر مک‌للان و همکارانش سعی کردند اسپایک 2P منحصر‌به‌فردی برای SARS-CoV-2 طراحی کنند. برخی شرکت‌ها به‌سرعت از این اطلاعات برای طراحی واکسن کووید خود استفاده کردند.

ایرانیان جهان

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری: واکسن‌های کووید 19 از عفونت بدون علامت نیز پیشگیری می‌کنند واکسن فایزر در پیشگیری از کووید 19 در کودکان 12 تا 15 ساله کاملا مؤثر است
گروهی از پژوهشگران مدرسه پزشکی آیکان در مانت‌ساینای نیویورک می‌دانستند چگونه با استفاده از نوعی ویروس پرندگان به نام ویروس بیماری نیوکاسل که در انسان‌ها بی‌ضرر است، چنین واکسنی بسازند. برای سال‌ها، دانشمندان در حال آزمایش روی ویروس بیماری نیوکاسل برای ایجاد واکسن‌هایی برای انواع مختلفی از بیماری‌ها بودند. برای مثال، پژوهشگران برای ساخت واکسن ابولا، یکی از ژن‌های ابولا را به مجموعه ژن‌های ویروس بیماری نیوکاسل وارد کردند. آن‌ها سپس ویروس مهندسی‌شده را به تخم‌مرغ وارد کردند. ازآنجایی که این ویروس از ویروس‌های پرندگان است، به‌سرعت در تخم‌مرغ‌ها تکثیر پیدا کرد و پژوهشگران به ویروس‌های بیماری نیوکاسل دست پیدا کردند که با پروتئین‌های ابولا پوشانده شده بود. پژوهشگران در مانت‌ساینای نیز همین کار را انجام دادند ولی به‌جای پروتئین‌های ابولا از پروتئین‌های اسپایک ویروس کرونا استفاده کردند. آن‌ها از نسخه جدید HexaPro دکتر مک‌للان استفاده کردند و آن را به ویروس‌های بیماری نیوکاسل اضافه کردند. ویروس‌های حاصل با پروتئین‌های اسپایک پوشیده شدند که بسیاری از آن‌ها شکل مناسب برای استفاده در واکسن را دارا بودند. پژوهشگران با اشاره به ویروس بیماری نیوکاسل و اسپایک HexaPro، واکسن حاصل را NDV-HXP-S نامیدند. کارخانه‌ای در ویتنام که در حالت عادی واکسن آنفلوانزا را با استفاده از تخم‌مرغ می‌سازد، برای ساخت هزاران دوز NDV-HXP-S آماده شد. این کارخانه در ماه اکتبر واکسن‌ها را برای آزمایش به نیویورک فرستاد. پژوهشگران دریافتند که NDV-HXP-S در موش‌ها و همسترها حفاظت قوی ایجاد می‌کند. قدرت واکسن مزیتی اضافه نیز به همراه دارد. پژوهشگران برای دوز مؤثر به واکسن کمتری نیاز داشتند. یک عدد تخم‌مرغ ده دوز NDV-HXP-S تولید می‌کرد. این در حالی است که در مورد واکسن آنفلوانزا به ازای هر تخم‌مرغ یکی دو دوز واکسن تولید می‌شود. سپس در تاریخ 15 مارس، ویتنام اعلام کرد که کارآزمایی بالینی NDV-HXP-S را آغاز کرده‌ است. به‌دنبال آن، تایلند و پس از آن در تاریخ 26 مارس، مؤسسه بوتانتن برزیل برای آغاز کارآزمایی‌ها آماده شدند. در همین حین، شرکت مکزیکی Avi-Mex فرمی از واکسن را که به شکل اسپری بینی است، در کارآزمایی‌های بالینی آزمایش می‌کند تا مشخص شود که آیا این فرم از واکسن از فرم تزریقی آن قوی‌تر است یا نه.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/237333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی

عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند

انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

کراچی سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به پاکستان

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت: با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می دهیم

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

در دومین روز از سفر رئیس جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی

بخشی از اقتدار کشور مرهون تلاش رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی است

افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین

تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

افزایش 75 میلیارد پوندی بودجه دفاعی انگلیس

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

روز تحلیف پوتین مشخص شد

قطر: دفتر حماس در دوحه می‌ماند

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

هیچ مجوز کاغذی از 25 اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند

افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین

بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم)

سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی