ایرانیان جهان

آخرين مطالب

قول روحانی برای حمایت از بورس اخبار ایران

قول روحانی برای حمایت از بورس
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شرق /اگرچه روند نزولی و قرمزی حاکم بر بازار سرمایه ایران حالا برای سرمایه‌گذاران تا اندازه‌ای عادی شده و در سال جدید هم تقریبا هر روز این فضای منفی ادامه پیدا کرده اما دیروز در کنار این روند منفی، رویدادهای متفاوتی هم رخ داد؛ از یک طرف سرمایه‌گذارانی مقابل سردر سازمان بورس دست به اعتراض و سردادن شعار علیه رئیس‌جمهوری زدند و از طرفی و تقریبا هم‌زمان با این اعتراض، رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای دیگر، بار دیگر قول حمایت از بازار سرمایه را داد. این رویدادها در حالی است که در دو روز گذشته خبری دیگر هم حاشیه‌ساز شد؛ پیش‌تر و به طور گسترده در گروه‌های بورسی اعلام شده‌ بود که وزیر اقتصاد از رئیس بورس خواسته که حقوقی دست به خرید نزند تا بازار سرمایه همچنان نزولی و راکد بماند که این موضوع هم با تکذیب صریح و شدید همراه شد. در بازار بورس چه می‌گذرد و ادعای گروگان‌گرفتن سرمایه مردم تا چه اندازه درست است؟ آینده این بازار به چه سمتی خواهد رفت؟
‌ به‌تازگی در بورس چه گذشت؟
مشابه روزهای سپری‌شده از سال 1400، دیروز هم بازار سرمایه سرخ بود و شاخص کاهش پیدا کرد. دیروز و در دومین روز هفته، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات 0.8 درصد افت داشت، شاخص هم‌وزن نیز 0.1 درصد افت کرد. در این روز شاخص کل بورس پس از افت 9هزارو 775 واحدی شاخص کل (0.8 درصد) آن در ارتفاع یک‌میلیون‌و 230 هزار واحدی قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش 0.1درصدی مواجه شد. آخرین قیمت 28 نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و 522 نماد با کاهش بیش از یک‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.
 حقیقی‌ها حدود 475 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «اپال»، «شستا»، «فولاد»، «وبملت»، «خزامیا»، «بوعلی» و «غپاک» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «بپیوند»، «آریا»، «بگیلان»، «وهور»، «صبا»، «بپاس» و «تسه» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به بیش از هزارو 495 میلیارد تومان رسید. این اعداد و ارقام به خوبی وضعیت نه‌چندان مساعد بازار سرمایه ایران در این روزها را نشان می‌دهد و شاید به همین دلیل هم رئیس‌جمهوری وعده حمایت از این بازار را داد.
قول روحانی برای حمایت از بورس
در روزهای گذشته و در بسیاری از گروه‌های بورسی درخواست شرکت در تجمع به شرایط بورس منتشر شده بود و در نهایت دیروز تجمعی هم شکل گرفت که با شعارهای تندی هم همراه شد. در همین روز و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، فردی که مورد انتقاد و اعتراض معترضان در جای دیگری از پایتخت بود، وعده حمایت از بورس داد. 
«حسن روحانی» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نام‌گذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند.
 او این سخنان را در دویست‌وشانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد. در این جلسه همچنین گزارش تحلیلی نوسانات بازار سرمایه ارائه و راهکارهای بهبود شرایط این بازار مورد بررسی قرار گرفت که رئیس‌جمهور پس از ارائه این گزارش، با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نام‌گذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در راستای چابک‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی به ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال مولد و در مجموع برای مردم‌‌محورکردن اقتصاد و شفاف‌سازی اقتصادی، از بازار سرمایه حمایت می‌کند و سهام بنگاه‌ها و مؤسسات دولتی را عرضه کرده و ادامه خواهد داد، اظهار کرد: حمایت از بازار سرمایه به معنی هدایت دستوری نیست و دولت به وظیفه ساختارسازی و نظارت خود عمل می‌کند. 
روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی می‌بایست همه با حساسیت و مراقبت در زمینه مسائل اقتصادی اظهارنظر کنند، گفت: فعالان سیاسی نباید اظهارنظر اقتصادی را با اظهارنظر سیاسی یکسان بپندارند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایجاد فعالیت نهادها و ابزارهای مالی در بازار سرمایه و نقش‌آفرینی کامل و اثربخش آنها مقوله‌ای است که با آگاهی و ارزیابی، تنظیم و اجرای مؤثر و کامل قوانین و مقررات اجرائی و نظارتی و همچنین ایجاد سازوکارهای یک بازار کارا می‌تواند مفید باشد.
پاسخ سازمان بورس به انتشار یک شایعه
وعده روحانی برای حمایت از بورس و همچنین اعتراض سهامداران به شرایط کنونی بازار سرمایه تنها خبرهای مهم دیروز بورس نبودند. در این روز البته خبری که پیش‌تر در گروه‌های بورسی منتشر شده بود و از تلاش وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای راکدشدن بازار سرمایه حکایت داشت، رسما تکذیب شد. در این باره روابط‌عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای نسبت به انتشار برخی شایعات در فضای مجازی واکنش نشان داد. 
در این اطلاعیه آمده است که پیرو برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر «دستور وزیر اقتصاد برای جلوگیری از خرید سهام توسط حقوقی‌ها» یا انتساب برخی نظرات جعلی به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تکذیب مطلب منتشرشده، انتشار این قبیل شایعات به شیوه ناشیانه و ادبیات غیررسانه‌ای را اقدامی واهی توسط افرادی دانسته که اهداف غیرفنی و غرض‌ورزانه را در بازار سرمایه دنبال می‌کنند و این سازمان حق خود را برای پیگیری موضوع محفوظ می‌داند.
خبری امیدبخش که شاید تأثیرگذار شود
در کنار همه این خبرها، در روزهای گذشته موضوعی هم رسانه‌ای شد که گمان می‌رفت به سبز‌شدن بازار سرمایه کمک کند اما دست‌کم تاکنون چندان اثرگذار نبوده؛ الزام بانک‌ها به رعایت دقیق نرخ سود. این خبر به طور خلاصه می‌گوید که بانک‌ها ملزم به رعایت دقیق نرخ سود هستند که می‌تواند مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کند. دراین‌باره وزیر اقتصاد به مدیران عامل 12 بانک بورسی و دولتی دستور داد تا نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را با دقت رعایت کنند و نرخ‌های بالاتر، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نخواهد بود. 
فرهاد دژپسند با ارسال نامه‌ای در روز گذشته به مدیران عامل 12 بانک دولتی و بورسی خبر داد: با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال «تولید، پیشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و پیرو تأکیدات قبلی، کلیه بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند. همچنین نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نبوده و سازمان امور مالیاتی موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی درخصوص این موضوع اقدام لازم را به عمل آورد. براساس این گزارش، در حالی حداکثر نرخ سود سپرده بانکی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، 16 درصد تعیین شده که طبق گزارش‌های غیررسمی، برخی بانک‌ها بیش از این رقم به سپرده‌گذاران کلان، سود پرداخت می‌کنند.
 نامه فوری دژپسند به مدیران عامل بانک‌های غیربورسی و بورسی ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، رفاه، توسعه تعاون، پست‌بانک و توسعه صادرات ارسال شده است. اگرچه این نامه‌ هم در اولین روز پس از خبری‌شدن آن، نتوانست قرمزی بازار سرمایه را به سمت سبز متمایل کند اما تحلیلگران امیدوارند با انتشار چنین اخباری و همچنین بازگشت آرامش به فضای اقتصادی کشور، بازار سرمایه هم راه خود را پیدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/238520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار نیست

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچشنبه ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان 4روز می شود

کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال 1403

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید

مرحله دوم عملیات وعده صادق

خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی 5.4 درصدی شد

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

کلاهبرداری از شهروندان نیشابوری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود

مبارزه با قاچاق امری «فرادستگاهی» است

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر