ایرانیان جهان

آخرين مطالب

کارت به کارت اخبار ایران

کارت به کارت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نخست‌وزیر کره‌جنوبی برای یک سفر 3 روزه و دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، سفر «چون سی کیونگ» به کشورمان نخستین سفر یک نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران بعد از 44سال است؛ سفری که البته در پی بالا گرفتن اختلافات میان 2 کشور در ماه‌های گذشته تنظیم شد. به‌رغم آنکه در روزهای گذشته اعلام شده بود نخست‌وزیر کره‌جنوبی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب دیدار خواهد کرد اما روز گذشته بسیاری از منابع از پیگیری‌های سی کیونگ برای دیدار با حسن روحانی خبر دادند. بدون‌شک محوری‌ترین موضوعی که نخست‌وزیر کره‌جنوبی را برای نخستین‌بار در 44 سال گذشته به تهران کشانده و در دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشورمان نیز مورد بحث قرار می‌گیرد، بدهی 7 میلیارد دلاری سئول به تهران است؛ مساله‌ای که حتی پیش از آغاز سفر وی نیز مورد تاکید مقامات ایرانی قرار گرفته بود. هفته گذشته و پس از آنکه خبرگزاری یونهاپ به نقل از منابع آگاه از این سفر خبر داد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد دعوت ایران از «چون سی کیونگ» گفت: درخواستی بوده و ما از این سفر استقبال کردیم. انتظار داریم نخست‌وزیر کره‌جنوبی که عازم ایران است راه‌حل‌ها برای آزادسازی منابع مسدودشده ایران در کره را با خودش بیاورد. این موضوع روابط دوجانبه را در یکی، دو سال اخیر شدیدا تحت تاثیر خود قرار داده و این سفر می‌تواند در ارتقای روابط و رفع برخی سوء‌تفاهمات کمک کند و امیدواریم نخست‌وزیر کره با دست پر و با راه‌حل‌های اجرایی و عملیاتی وارد ایران شود. 
اشاره خطیب‌زاده به ماجرای بدهی‌های کره‌جنوبی به کشورمان نشان از مهم‌ترین موضوع موجود در روابط میان 2 کشور دارد. بدهی 7 میلیارد دلاری کره‌جنوبی به کشورمان مساله‌ای است که در یک سال گذشته بارها از سوی مقامات اقتصادی و سیاسی کشورمان مورد اشاره قرار گرفته بود. آذرماه سال گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره بدهی کره‌جنوبی به کشورمان گفته بود در کره‌جنوبی 7 میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و نه سودی به آن تعلق می‌گیرد. تابستان سال گذشته و پس از ارسال محموله دارویی و پزشکی 500 هزار دلاری کره‌جنوبی به کشورمان بود که سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در واکنش به این اتفاق گفته بود: به اندازه کافی از کره‌جنوبی وعده شنیده‌ایم، بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم. وی با تاکید بر اینکه کسی در ایران منتظر محموله نیم‌میلیون یا 2 میلیون دلاری نیست، اظهار داشته بود: امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و عدم هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند. با این حال دی‌ماه سال گذشته و پس از توقیف یک نفتکش کره‌جنوبی به دلیل ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در آب‌های خلیج‌فارس و سفر هیات‌هایی از این کشور به تهران برای رایزنی در زمینه آزادسازی منابع بلوکه‌ ایران در سئول بحث‌ها شدت بیشتری یافت. هر چند دلیل توقیف این نفتکش آلودگی‌های محیط‌زیستی در آب‌های خلیج‌فارس بود اما بسیاری از تحلیلگران این اقدام ایران را واجد پیام روشنی برای سئول می‌دانستند. سفر هیات کره‌جنوبی به ایران اما نتایج چندان مثبتی با خود به همراه نداشت. همان ایام روزنامه «کُریا جونگ‌آنگ» کره‌جنوبی در گزارشی پیرامون سفر معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به ایران از شکست ماموریت او خبر داد و نوشت: دیپلمات‌های کره که درباره آزادی یک نفتکش کره‌جنوبی مذاکره کردند، به دنبال اختلاف‌‌نظر بر سر دارایی‌های بلوکه ایران و ادعاها درباره آلودگی محیط‌زیست، این کشور را دست خالی ترک کردند.
* توقیف نفتکش و تغییر زمین بازی
با تمام این اوصاف سفر «سی کیونگ» به تهران را می‌توان گام جدید کره‌جنوبی در راستای آزادسازی منابع بلوکه ایران در سئول دانست. شکست هیات مذاکره‌کننده کره‌جنوبی در جریان سفر دی‌ماه باعث شد این بار نخست‌وزیر کره‌جنوبی برای مذاکرات راهی تهران شود. کره‌جنوبی که از سال 2018 و با بهانه تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان از پرداخت بدهی‌هایش به ایران سرپیچی می‌کرد در 3 ماه گذشته به شکل چشمگیری به دامنه فعالیت‌ها و پیگیری‌هایش برای پرداخت این بدهی افزوده است. توقیف نفتکش کره‌جنوبی در آب‌های خلیج‌فارس فارغ از دلیل زیست‌محیطی، پیامی روشن از سوی تهران به سئول به حساب می‌آمد؛ ایرانی که در میانه یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار شاهد بلوکه شدن منابعش در کشوری دیگر است، می‌تواند امنیت تجاری آن کشور را به علت موقعیت ژئوپلیتیک خود با چالش جدی مواجه کند. مساله‌ای که همان ایام در محافل سیاسی و رسانه‌ای بازخوردهای زیادی یافت و آن را به عنوان آغاز مسیری جدید از سوی ایران مورد اشاره قرار دادند. با این حال روز جمعه هنگامی که اخبار حکایت از سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران داشت، خبر آزادسازی نفتکش «هانکوک چیمی» نیز منتشر شد؛ خبری که حکایت از نشان دادن یک چراغ سبز به سئول در آستانه این سفر به حساب می‌آمد و می‌توان آن را به عنوان نشانه‌ای از برداشته شدن گامی مهم از سوی دولت کره‌جنوبی برای پرداخت بدهی‌هایش به ایران نیز دانست.
* تنگه هرمز بر امنیت انرژی کره تاثیر دارد
سی کیونگ ساعاتی پس از ورود به تهران در نشست خبری مشترک با اسحاق جهانگیری بر برنامه تقویت پایه‌های توسعه دوجانبه تاکید کرد و گفت: 2 کشور طبق همکاری جامع که در سال 2016 اعلام شده است، درباره پروژه‌های مختلف در زمینه‌های ساخت‌وساز و زیرساخت به مبلغ 37 میلیارد دلار توافق کرده بودند. از این دیدار 2 کشور به این نتیجه رسیدند یک کمیته بازرسی همکاری اقتصادی را برای ادامه همکاری اقتصادی تاسیس کنند. نخست‌وزیر کره‌جنوبی ادامه داد: زمانی که برجام احیا شود، همکاری‌ها را گسترش خواهیم داد. دولت کره بر اهمیت آزادی کشتی خود در تنگه هرمز تاکید داشت، زیرا این موضوع بر امنیت انرژی اثر دارد. دولت کره تمایل به حل و فصل موضوع مسدودسازی دارایی‌های ایران دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/238778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی