ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چگونه ترکیه در لیگ صنایع دفاعی قرار گرفت؟ ترکیه

چگونه ترکیه در لیگ صنایع دفاعی قرار گرفت؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمود فاضلی/ ترکیه نه‌تنها در تولید سلاح‌های سبک‌وسنگین، خودرو، کشتی و هواپیمای نظامی در جهان مطرح است، بلکه در طراحی و توسعه موشک، سیستم‌های الکترونیک و کنترل نیز فعالیت دارد. ترکیه که می‌خواهد از نظر تجهیزات جنگی خودکفا شود، طی چهار سال 35 میلیارد دلار در صنایع دفاعی سرمایه‌گذاری کرده و با سرمایه‌گذاری زیاد روی عناصر قدرت سخت خود، علاوه بر اینکه قدرت نرم خود را نیز گسترش می‌داد، به یک قدرت نظامی تبدیل شد. ترکیه با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع دفاعی و انجام مطالعات موثر در زمینه تحقیقات و توسعه، از نظر نظامی به یکی از کشورهای تاثیرگذار به‌ویژه در زمینه پهپادهای شناسایی و پهپادهای مسلح پس از آمریکا به یکی از بانفوذترین کشورهای جهان تبدیل شد؛ درحالی‌که آنکارا در سال‌های نخست قرن بیست و یکم، حدود 80 درصد از سخت‌افزارهای نظامی موردنیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کرد، مدعی است این نسبت تا 20 درصد کاهش‌یافته است.
اسماعیل دمیر، رئیس صنایع دفاع وابسته به ریاست‌جمهوری معتقد است:«ترکیه که وارد لیگ معدود کشورهای جهان در عرصه صنایع دفاع شده است، یکی از گام‌های ارزشمند در راستای چشم‌انداز 2023 ترسیم شده از سوی رئیس‌جمهوری‌مان را برداشته است. ترکیه هفتمین کشوری است که فناوری سیستم مدیریت اطلاعات بیومتریک را تولید می‌کند. صنایع دفاع برای استفاده از تجربیات خود در پروژه‌های متفاوت وزارت کشور آماده است. از این فناوری برای شناسایی اثر انگشت، کف دست و رگ‌ها در حوادث استفاده خواهد شد. به دلیل تشکیل سیستم مرکزی اطلاعات بیومتریک، زیرساخت لازم برای ارائه خدمات به ‌تمامی نهادهای رسمی و شرکت‌های خصوصی تشکیل خواهد شد. با صادرات این فناوری به اقتصاد کشور نیز کمک خواهیم کرد. این سیستم برای اولین‌بار در اداره کل مهاجرت ترکیه استفاده خواهد شد. ترکیه نیاز خود به جنگنده‌های اف-35 را با جنگنده رزمی داخلی تامین و از جنگنده بومی TF-X در سال 2023 رونمایی خواهد کرد. تقریبا 70 درصد از نیازمان در بخش صنایع دفاع نظیر بمب، گلوله، توپ، تفنگ را در داخل تولید می‌کنیم. تمامی موشک‌های ما بومی هستند.»
به اعتقاد اسماعیل دمیر، پروژه‌های بزرگ ترکیه در زمینه صنایع دفاع همچنان ادامه دارد. پهپادهایی که قادر به پرتاب موشک‌های هوا به هوا هستند، در راه بوده و هواپیمای جنگی ترکیه نیز در سال 2023 از آشیانه خارج خواهد شد. علاوه بر پهپادهای فعلی، پهپادهای بزرگ‌تری که قادر به حمل مهمات سنگین‌تر بوده و از توانایی پرتاب موشک‌های هوا به هوا برخوردارند، در راه هستند.
تمل کوتیل مدیرکل شرکت سهامی عام صنایع هوانوردی و فضانوردی ترکیه موسوم به توساش نیز بر این باور است: «اولین جنگنده ملی در تاریخ 18 مارس 2023 وارد نیروهای مسلح ترکیه خواهد شد. رقبای ما به لحاظ تجربه از ما جلوتر هستند. بنابراین ما نمی‌توانیم توقف یا اتلاف وقت کنیم. این پروژه فقط یک پروژه جنگنده ملی نیست، بلکه در عین حال بقای ترکیه در آینده مرفه را تضمین می‌کند و با فناوری‌های خود، ترکیه را وارد لیگ کشورهای غول آسیا خواهد کرد. دروازه فناوری‌های نسل جدید در عرصه‌های دیگر را هم برای ما خواهد گشود. در حال حاضر هزار نفر در پروژه جنگنده ملی کار می‌کنند. ولی با پایگاه مهندسی جدید که به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، نزدیک به 3 هزار نفر دیگر را استخدام خواهیم کرد.»
ترکیه طی یک دهه گذشته نسبت به توسعه پهپاد در داخل کشور اقدام کرده است. آنکارا در مرحله اول خریدار پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی بود. ولی از آنجا که این کشور با کردهای پ.ک.ک در جنوب این کشور درگیر است و استفاده از پهپاد برای آنها اهمیت بسیاری دارد، از این رو اقدام به توسعه پهپاد در داخل برای برآوردن نیاز خود کرد. ترکیه به دو دسته پهپاد نیاز داشت. در مرحله نخست یک پهپاد کوچک شناسایی که با دست قابل پرتاب باشد و قابل بازیابی، زیرا کارشناسان و مستشاران ترکیه در بازدید از اسرائیل به کاربرد موثر این پهپادها پی‌برده بودند. زیرا این پهپادها را یک سرباز در میدان نبرد نیز می‌تواند استفاده کند. دیگر اینکه پهپاد پرواز بالا برای گشت‌زنی در مرزهای جنوبی این کشور بود.
این کشور به طراحی انواع مختلف هواپیماهای بدون سرنشین مدرن (پهپاد) اقدام کرد که وزن آنها از چند کیلوگرم تا پنج تن می‌رسد. ترکیه پس از آمریکا، روسیه، چین، اسرائیل، پاکستان و ایران ششمین کشوری است که به‌طور مستقل پهپاد تهاجمی طراحی کرده و از آن در شرایط جنگی استفاده می‌کند. مشتریان اصلی جنگ‌افزارهای ترکیه کشورهای ترکمنستان، عمان و قطر هستند.
پهپاد بایراکتارTB2 ترکیه با برخورداری از ویژگی‌های موثر، کشنده و قیمت مقرون به صرفه، ترکیه را به یکی از کشورهای پیشرو در فناوری پهپاد تبدیل کرده و استراتژی پهپادی ترکیه، توازن قدرت نظامی در خاورمیانه را به نفع آنکارا تغییر داد. ارتش ترکیه در میدان جنگ از این پهپادها متراکم‌تر و در ناوگانی بزرگ‌تر استفاده می‌کند. برای مثال، در سوریه ناوگان پهپادی ترکیه به یک نیروی هوایی جدی تبدیل شد. این پهپادها در لیبی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و موفقیت نظامی برای ترکیه به همراه داشته است. تاثیرگذاری پهپادهای مسلح و غیرمسلح ترک در لیبی و آذربایجان، باب تجارت برای شرکت‌های ترک را هم گشود. لیبی و آذربایجان برای امضای قرارداد در پروژه‌های زیرساخت، انرژی و پیمانکاری به ارزش کل 20 میلیارد دلار به شرکت‌های ترک روی آورده‌اند. اردوغان توازن قدرت در جنگ داخلی لیبی را به نفع دولت سراج تغییر داده و این را بیش از هر چیز نتیجه استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه می‌داند.
آنکارا پس از آنکه آمریکا و متحدانش از ارسال سیستم‌های هوایی پیشرفته و سلاح‌های تهاجمی به ترکیه خودداری کردند، ساخت ادوات پرنده بدون سرنشین را آغاز کرد. اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که از دست شرکای خود در ناتو عصبانی شده بود برنامه گسترده‌ای را برای توسعه مجموعه صنایع دفاعی ملی به راه انداخت. او اخیرا اعلام کرد ریاض درخواستی را از آنکارا برای خرید پهپادهای مسلح از ترکیه مطرح کرده است. به اعتقاد او این کشور جزو 3 یا 4 کشور برتر جهان در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین است و ترکیه به کشوری تبدیل شده که نیازهای خود و نیاز کشورهای همپیمان خود در زمینه تجهیزات زمینی و دریایی را نیز تامین می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/239615/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی

عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند

انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در الرقه سوریه

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

کراچی سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به پاکستان

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت: با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می دهیم

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

در دومین روز از سفر رئیس جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی

بخشی از اقتدار کشور مرهون تلاش رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی است

افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین

تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

افزایش 75 میلیارد پوندی بودجه دفاعی انگلیس

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی