ایرانیان جهان

آخرين مطالب

انتخابات چه تاثیری بر بورس می گذارد؟ اخبار ایران

انتخابات چه تاثیری بر بورس می گذارد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایمنا /وضعیت کنونی بازار سرمایه و ریزش های پی در پی آن که ماه ها است ادامه دار شده و بسیاری از سرمایه گذاران خرد و کلان ا متضرر کرده است، لزوم انجام اقدامی از سمت دولتمردان برای بهبود آن را بیش از پیش کرده است.
در بازارهای کمتر توسعه‌یافته همچون ایران فاکتورهای متعدد سیاسی و اقتصادی بر مسیر بازارهای اقتصادی از جمله بورس تأثیر گذار است، در چند ماه اخیر نیز بازار سرمایه ایران تحت تأثیر مجموعه از این عوامل واکنش‌های مختلفی نشان داده و روند نسبتاً ضعیفی را پشت سر گذاشته است به طوری که سرمایه گذاران زیادی در این بین متضرر شده‌اند.
علاوه بر این شرایط اقتصادی کشور نیز فشارهای زیادی را بر قشر متوسط و ضعیف جامعه نیز وارد کرده است، تداوم گرانی گوشت قرمز، افزایش چند باره قیمت مرغ و اتفاقاتی از این دست توانایی خرید این اقلام ضروری را از بسیاری از خانواده‌ها گرفته است که نارضایتی آنها از سیستم را به دنبال خواهد داشت.
بنابراین اگر دولت فعلی و کاندیداهای ریاست جمهوری دولت آتی قصد افزایش مشارکت مردم در انتخابات 1400 را دارند، باید اقداماتی برای بهبود وضعیت بورس که امروز به آئینه اقتصاد ایران تبدیل شده انجام دهند، زیرا بر اساس آماری که وجود دارد جمعیت زیادی از مردم کشور اکنون در این بازار سرمایه گذاری کرده و ماه‌ها است در ضرر هستند.
در همین رابطه محسن رضایی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایمنا با بیان اینکه می‌توان تأثیر انتخابات بر بورس را به دو بخش اصلی شامل پیش از انتخابات و پس از آن تقسیم کرد، می‌گوید: در دوره پیش از انتخابات معمولاً به دلیل التهابات سیاسی اجتماعی که در کشور ایجاد شده و می‌تواند بر وضعیت اقتصاد نیز تأثیرگذار باشد همه سرمایه گذاران معمولاً در لاک دفاعی فرو رفته و تمایل چندانی به خرید ندارند.
وی اضافه می‌کند: اما با توجه به دوره افتی که بازار سرمایه ایران تا کنون تجربه کرده است می‌توان گفت این اتفاق کم رنگ تر بوده و به محض مشاهده سیگنال‌های مثبت، بازار می‌تواند عکس‌العمل خوبی نشان دهد.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: پس از انتخابات دوران مهم و غیر قابل پیش بینی برای بازار سرمایه ایران خواهد بود همانطور که پس از انتخابات آمریکا این انتظار وجود داشت. با توجه به اتفاقاتی که افتاد مدت‌ها حواشی آن در بورس تأثیرگذار بود ممکن است انتخابات 1400 نیز چنین حواشی داشته باشد و این گمانه زنی وجود دارد که به دلیل نا توانی در اتفاقاتی که بعد از انتخابات می‌افتد، می‌توان گفت بازار به سمت و سوی ثبات نسبی خواهد رفت.
رضایی اضافه می‌کند: تیم منتخبی که قوه مجریه را در چهار سال آینده به دست می‌گیرد باید اهداف خود را در رابطه با موضوعاتی همچون برجام کاملاً مشخص کند. دولت صرفاً اجرا کننده تصمیمات حکومتی کشور در موضوعات این چنینی است بنابراین دولت جدید نیز بر اساس استراتژی‌های کلان در این رابطه پیش خواهد رفت بنابراین به نظر می‌رسد دولتمردان آینده نیز به دنبال برقراری ارتباط خواهند بود و ارتباطات بین‌الملل در دستور کار قرار خواهد داشت علاوه بر این توافقی که با چین انجام شده می‌تواند به عنوان اهرم فشاری در مذاکرات مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته وی پیش بینی می‌شود وزنه ایران در مذاکرات جدید با توجه به موضوعات گفته شده و غنی سازی 60 درصدی، سنگین‌تر باشد. به طور کلی آنچه که در کلان کشور ما می‌گذرد، دولت جدید اتفاق جدیدی را رقم نخواهد زد اما دولت جدید می‌تواند هم افزایی خوبی ایجاد کرده و در قالب اهداف مشترک حرکت کند و همچون دولت کنونی در بسیاری از حوزه‌ها تک روی نکند.
این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اگر دولت جدید بتواند هم افزایی خوبی در جامعه نخبگان ایجاد کند می‌توان به بهبود وضعیت اقتصاد در دولت بعد امیدوار بود. بخش زیادی از تأثیر انتخابات بر بازار بورس پیش خور شده و انتظار می‌رود با توجه به نا رضایتی‌هایی که مردم از گرانی‌های اخیر دارند سطح مشارکت پایین بوده بنابراین نیاز است برای افزایش سطح مشارکت وضعیت اقتصادی به خصوص بورس که این روزها آئینه تمام‌نمای بورس است وضعیت بهتری شده و بهبود یابد.
رضایی تصریح می‌کند: اتفاقات و تصمیماتی که اخیراً گرفته شده نیز حاکی از این است که دولت سازمان بورس و وزارت اقتصاد به دنبال بهبود شرایط بورس هستند و از طرفی نیز تأمین بودجه دولت از مسیر بازار سرمایه تا حدود زیادی انجام شده و می‌توان کم کم به بورس فضای بیشتری داد.
همچنین ایمان کرمی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در اردیبهشت ماه و اوایل خردادماه رشد متوسط دور از انتظار نیست، ارسال گزارشات 12 ماهه شرکت‌ها به دو صورت تک بعدی تلفیقی پس از ارسال این گزارشات، P/E بازار کمی تعدیل یافته و می‌تواند پتانسیل رشد کوتاه مدت را در بازار رقم بزند.
پیش از انتخابات
وی ادامه می‌دهد: در سال 99 شاهد این بودیم که بخش عمده‌ای از مردم ایران وارد بازار سرمایه شدند و از این محل کسب درآمد می‌کردند لیست زیان دیدگان بازار سرمایه در این سال به واسطه سهام عدالت، حدود 50 تا 60 میلیون از جمعیت کشور را شامل می‌شود. همچنان هم پورتفوها در زیان است و سهم‌ها ریزش قیمتی زیادی را تجربه کرده است، تأمین مالی که دولت انجام داد، فروش صندوق‌ها، فروش حقوقی‌ها در قیمت‌های بالا و … عواملی بوده که تا کنون موجب این ریزش شده است.
این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد از بعد سیاسی تقاضا در بازار سرمایه افزایش یافته و نهادها قوت بیشتری بگیرند که موضوع رضایتمندی مردم در این حوزه را نیز افزایش دهند
در زمان انجام انتخابات
کرمی اضافه می‌کند: تمام کاندیدها به شعار دادن علاقه مند هستند و این موضوعی است که همواره وجود داشته است، این احتمال وجود دارد که قسمتی از این شعارها مربوط به بازار سرمایه باشد بازار سرمایه امروز برخلاف سال‌های گذشته بخشی از زندگی مردم است و بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران نیز به این موضوع گره خورده است، بنابراین شاهد شعارهای افزایشی و وعده‌هایی از جمله رسیدن شاخص به 4 میلیون واحد، عرضه شرکت‌های جدید و… خواهیم بود.
وی ادامه می‌دهد: البته همه اینها شعاری بیش نخواهد بود اگر راه دستیابی به آن را ندانند. انتظار می‌رود کاندیدها و رئیس جمهور جدید اکنون 90 درصد از تأمین مالی پروژه‌های کشور توسط بانک انجام شده و فقط 5 درصد توسط بازار سرمایه است که به صورت متفرقه اعمال می‌شود.
به گفته این کارشناس اقتصادی سهم بازار بورس در پروژه‌های عمرانی کشوری بسیار پایین است و این در حالی است که در دنیا بورس بیشترین سهم را در تأمین مالی پروژه‌ها و شرکت‌ها دارد. بنابراین این اهمیت وجود دارد که نگاه رئیس جمهور جدید به بازار سرمایه توسعه‌ای باشد و فقط به دنبال سود دهی‌های کوتاه مدت برای مردم نباشد.
کرمی اضافه می‌کند: ممکن است از رشد قیمت‌ها در بین سهامداران رضایتمندی ایجاد شود اما توسعه پایدار بورس می‌تواند محرک رشد اقتصادی ایران باشد. قدرت‌های بازار بورس ایران، شرکت‌های بزرگی که در آن سرمایه گذاری کرده‌اند بر همگان روشن شده است
وی ادامه می‌دهد: در دل بازار سرمایه ایران با مشکلات ساختاری بسیار زیادی مواجه هستیم. به عنوان نمونه دامنه نوسان موضوعی است که سال‌ها است گریبانگیر بورس ایران است در هیچکدام از بورس‌های بزرگ دنیا دامنه نوسان تعریف نشده است بنابراین هیجانات به سرعت تخلیه شده و صف فروش نشینی معنایی ندارد.
این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اگر فردی نیاز به فروش سهم خود دارد در هر صورت فروشنده است بنابراین لازم است دامنه نوسانی وجود نداشته تا او بتواند به هر قیمتی که در نظر دارد سهام خود را به فروش برساند این موضوع از قفل شدن بازار نیز جلوگیری می‌کند. همانطور که بازار خودرو، ارز، طلا و سکه دامنه نوسانی وجود ندارد در بورس نیز می‌توان بدون این دامنه به خوبی عمل کرد و با ابزارهایی از جمله افزایش حجم مبنا می‌توان مدیریت کرد. می‌توانند این کار را ابتدا برای چند نماد انجام داده و در صورت گرفتن نتیجه بر کل بازار اعمال کنند.
کرمی اضافه می‌کند: در کشورهای توسعه یافته دامنه نوسان در بورس وجود نداشته و فشارهای عصبی وارده به بورس نیز از این طریق کنترل و مدیریت خواهد شد.
وی تصریح می‌کند: در بخش تقاضا، لازم است بر عملکرد حقوقی‌ها نظارت شود، روز سه شنبه بازار برگشته بود، فولاد مبارکه کل صف خرید را عرضه کرد، با این کار کل حجم عرضه‌ها در بازار افزایش یافت. باید مشخص باشد کدامیک از حقوقی‌ها این کار را کرده است و دلیل آن نیز روشن شود، اگر صندوق بوده و نیاز مالی داشته باشد می‌تواند این کار را آهسته تر و به گونه‌ای که چنین آسیبی به بازار زده و روند کل سهم را منفی کند انجام دهد.
به گفته این کارشناس اقتصادی پاسخگویی مسئولان بازار سرمایه ایران بسیار ضعیف است به طوری که بسیاری از مسئولان به رسانه ملی دعوت و بازخواست می‌شوند اما هیچ خبری از پاسخگویی مسئولان بازار سرمایه وجود ندارد و این در حالی است که بازار سرمایه هر روز شاهد تغییر قوانین است.
کرمی با اشاره به اینکه روز پنجشنبه هفته گذشته چهار قانون تغییر کرد، تاکید می‌کند: این روند تغییر قوانین سال‌ها است گریبانگیر بازار سرمایه ایران است. تمام مسئولان باید متوجه این موضوع باشند که مسیر توسعه از بازار سرمایه می‌گذرد، این بازار پتانسیل‌های بسیاری داشته و می‌تواند موجب رشد اقتصادی کشور شود، زیرا بزرگترین تولید کننده‌ها و شرکت‌ها در بورس هستند بنابراین گذراندن روند توسعه و افزایش تولید در گرو رشد این شرکت‌ها است.
وی ادامه می‌دهد: افت سهام این شرکت‌ها موجب آسیب به اقتصاد کشور نیز می‌شود، اولویت اول را برای بهبود وضعیت بازار سرمایه قرار دهند، کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست، هنوز از ابزارهای مالی نوین در بورس ایران استفاده نشده است، در ابتدای کار تنها انتظاری که از رئیس جمهور جدید وجود دارد این است که قدمی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه بردارد. اما به طور کلی می‌توان گفت یک روند سیاسی از نظر علمی بر فرایند تحلیل بنیادی تأثیری ندارد، نرخ فروش شرکت و حجم آن، انتظارات قیمت در آینده و P/E هر شرکت متغیرهای اصلی تحلیل بنیادی است بنابراین رویدادهای سیاسی تأثیرات موقتی بر بازار سرمایه دارد.
این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: حتی موضوع برجام نیز تأثیر موقتی بر بازار داشته و منجر به کاهش حجم معاملات شده است فضای بلاتکلیفی اکنون در بورس ایران ایجاد شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/239728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر